kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵

یونان با بسته ریاضتی اروپا مخالفت کرد اتحادیه اروپا خط و نشان کشید

با شکست مذاکرات بین دولت جدید یونان و اتحادیه اروپا در مورد بدهی‌های آتن و رد بسته جدید پیشنهادی اتحادیه اروپا از سوی آتن، رهبران اروپا برای یونان خط و نشان کشیدند.


یک شنبه ( 5 بهمن ماه )  مردم یونان در انتخابات پارلمانی زود هنگام به حزب چپگرای  «سیریزا» و رهبر جوان آن «الکسی سیپراس» که به شدت مخالف اجرای برنامه‌های ریاضتی بود اعتماد کردند تا او فکری به حال 324 میلیارد بدهی این کشور  بکند. راه حل دولت جدید اخراج تروئیکا و مذاکرات مجدد با طلبکاران بود، ولی شرایط برای  دولت جدید و وزیر دارایی آن هر روز سخت‌تر شد. 18 شریک ناحیه یورو تحت رهبری «وولفانگ شویبل» وزیر اقتصاد آلمان تاکید دارند که هرگونه تغییر در روند ریاضتی باید در راستای تمدید برنامه حمایت مالی کنونی صورت گیرد. صندوق بین‌المللی پول  نیز می‌گوید که نباید در شرایط بازپرداخت وام ۲۴۰ میلیارد یورویی (۲۷۲ میلیارد دلار) یونان تغییری ایجاد شود.
 در آخرین دورمذاکرات میان یونان و وزرای دارایی ناحیه یورو برسر بحران بدهی این کشور، روز دوشنبه اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد که بسته کمک مالی به شرط اجرای برنامه ریاضتی برای 6 ماه دیگر تمدید شود که طرف یونانی با این طرح مخالفت و آن را «غیرقابل قبول» خواند.
 با رد بسته ریاضتی اروپا وزیر دارایی هلند که ریاست این جلسه را بر عهده داشت تهدید کرد که یونان تا روز جمعه برای ارائه درخواست تمدید بسته مالی فرصت دارد در غیراینصورت  تاریخ انقضاء بسته مالی در پایان ماه فرا خواهد رسید.
با وجود  شکست مذاکرات «یانیس واروفاکیس» وزیر دارایی یونان با رد ضرب‌الاجل گفت: «شک ندارم که در 48 ساعت آینده اروپا به نتیجه مناسبی خواهد رسید و پس از آن اقدامات لازم و اصولی را انجام خواهیم داد.»
 «وولفگانگ شایبله» وزیر دارایی آلمان نیز  با تاکید بر اینکه «دولت جدید یونان غیرمسئولانه رفتار کرده و به شرکای خود توهین می‌کند» درباره دستیابی به توافق با آتن در مناقشات بر سر بدهی‌های این کشور ابراز تردید کرد.
تقویت احتمال خروج یونان از یورو
به گزارش  تسنیم، بعد از اینکه دیدار روز دوشنبه وزرای دارایی منطقه یورو با همتای یونانی آنها برای توافق بر سر مناقشات بدهی‌ها بدون نتیجه پایان یافت، کارشناسان خروج یونان از منطقه یورو را نزدیکتر و احتمال آن را بیشتر ارزیابی کردند.
«یورگ کرامر» از اقتصاددانان ارشد «کامرز بانک» آلمان در تحلیل کوتاهی در این باره نوشت: «هفته گذشته ما خطر خروج یونان از منطقه یورو را ۲۵ درصد تخمین می‌زدیم، اما حالا ما این احتمال را 50 درصد می‌بینیم.»
طرح حمایت یا نجات مالی یونان روز ۲۸ فوریه( 9 اسفند) منقضی می‌شود و هر توافق تازه بر سر ایجاد تغییر در بسته حمایت مالی اتحادیه اروپا باید به تایید دولت‌های اروپایی برسد در غیراین صورت خزانه دولت یونان احتمالا خالی خواهد شد. دولت جدید یونان گزینه‌های بسیار محدودی برای مقابله با این چالش و فشارهای روز افزون دولتمردان اروپایی دارد شاید تنها گزینه دولت اتکا به مردمی باشد که هنوز خیابان‌های آتن را ترک نکرده‌اند و در مقابل پارلمان فریاد حمایت از دولت سر می‌دهند.