kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵

درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای مداخله نظامی در یمن!

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در اقدامی مداخله‌جویانه، شورای امنیت را به صدور قطعنامه‌ای برای دخالت نظامی در یمن فراخواندند.

ظاهرا پیروزی انقلابیون یمن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به شدت ترسانده و تهدیدات عمیقی را متوجه آنها کرده است که نه تنها سفارتخانه‌های خود را در صنعا بسته‌اند بلکه از شورای امنیت نیز خواستار صدور قطعنامه‌ای برای دخالت نظامی در این کشور شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه نشست فوق‌العاده‌ای را در خصوص بحران یمن برگزار کردند. در این نشست که به ریاست «خالد بن محمد العطیه»، وزیر خارجه قطر در ریاض برگزار شد کشورهای عضو، صدور قطعنامه‌ای براساس بند هفتم منشور سازمان ملل (که در آن اقدام نظامی مجاز است) را از سوی شورای امنیت علیه گروه انصارالله یمن خواستار شدند.
در بیانیه این شورا بدون اشاره به خواست انقلابیون، آمده است: «ادامه خشونت‌ها در یمن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند». در این بیانیه همچنین ذکر شده که «در صورت نرسیدن به راهکاری برای حل بحران یمن بر اساس نتایج مذاکرات ملی و طرح شورای همکاری خلیج فارس، این شورا اقدامات لازم را برای حفظ منافع حیاتی خود اتخاذ خواهد کرد.»
سخنگوی گروه انصارالله یمن اما در واکنش به مواضع مداخله‌جویانه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آن را ناشی از تلاش کشورهای عضو شورا برای تحقق منافع سیاسی خود و نه منافع مردم یمن دانست.
سخنگوی انصارالله یمن، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به حمایت از توطئه‌گران و مسلح‌کردن تکفیری‌ها و القاعده و تشویق به ایجاد تنش در یمن متهم و تاکید کرد: «بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن و علیه این جنبش غیرمنتظره و حاوی چیز جدیدی نیست.»
در همین ارتباط  شورای امنیت سازمان ملل، قرار است به زودی قطعنامه‌ای را صادر ‌کند که در آن از الحوثی‌ها که کنترل «صنعا» پایتخت یمن را به طور کامل به دست گرفته‌اند، خواسته ‌شود قدرت را واگذار و از نهادهای دولتی عقب‌نشینی کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه به رغم درخواست شورای همکاری خلیج‌فارس، در این قطعنامه، یمن تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار نخواهد گرفت.
از سوی دیگر ترکیه نیز سفارت خود در یمن را به دلیل آنچه «وخامت اوضاع امنیتی در این کشور» نامیده، بست و تمامی هیئت‌های دیپلماتیک خود را از این کشور خارج کرد.
 عربستان سعودی، آلمان، ایتالیا و امارات نیز سفیرانشان را، اخیرا از پایتخت یمن فراخوانده‌اند. پیش از آن نیز آمریکا  و فرانسه که نفوذشان در یمن را از دست داده‌اند سفارت خود را بسته بودند. هدف اصلی فراخوانی سفرا از یمن تشدید فشارها بر جنبش انصارالله است.
انقلاب یمن با وجود همه این فشارها، همچنان به پیش می‌رود. این کشور جزو معدود کشورهایی است که موفق شده انقلاب خود را به نتیجه برساند.