kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲

گرد و غبار نفس خوزستان را به شماره انداخت

گرد و غبار کم‌سابقه‌ای که از روز شنبه اهواز و بسیاری از شهرهای خوزستان را در بر گرفته بود، از دیروز در قالب یک موج جدید و پرفشار 5 استان مهم کشور را در بر گرفت.


به گزارش ایرنا از سنندج، موج جدید گرد و غبار که از ساعت‌های اولیه بامداد دیروز از طریق مرزهای غربی کشور وارد کردستان شده بود، بیشتر شهرهای استان را فرا گرفته و باعث کاهش دید شد.کارشناس اداره کل هواشناسی استان کردستان در این رابطه به ایرنا گفت: میزان دید در سنندج به چهار کیلومتر، سقز سه کیلومتر و بیجار و مریوان به دو کیلومتر رسیده است.
علی پناهی با اشاره به افزایش سرعت باد در کشور عراق افزود: پیش‌بینی می‌شود گرد و خاک موجود تا اوایل هفته آینده در استان بماند.وی اظهار کرد: بارش پراکنده باران در استان آغاز شده که به دلیل کاهش دما از پنج‌شنبه به صورت برف خواهد بود.وی بیان کرد: به دلیل وجود گرد و خاک موجود در استان انتظار می‌رود شاهد بارش‌های آلوده نیز باشیم ولی متاسفانه اداره کل حفاظت از محیط زیست این استان تاکنون در این رابطه اطلاعیه‌ای صادر نکرده است.
پروازهای ایلام باز هم لغو شد
ورود موج جدید آلودگی هوا و توده گرد و غبار به استان ایلام مدیریت بحران این استان را بر آن داشت که دیروز اولا ادارات را یک ساعت دیرتر فعال کند و سپس مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی استان را تعطیل اعلام کند.
شدت آلودگی در ایلام به حدی بود که دید افقی در برخی مناطق به کمتر از 500 متر کاهش یافت. ساکنان شهرستان‌های گرمسیری دهلران و مهران بیش از سایر مناطق استان با این پدیده رو‌به‌رو بوده و مشکلات عدیده‌ای را برای آنان ایجاد کرده است.
استان ایلام به سبب مرزهای طولانی 430 کیلومتری با کشور عراق از کانون‌های اصلی بروز پدیده ورود ریزگردهاست.مجتبی بیاتی مدیر فرودگاه ایلام نیز در گفت‌وگو با تسنیم در ایلام وجود گرد و غبار در آسمان شهر را شدید اعلام کرد و گفت: به همین دلیل پروازهای صبح دوشنبه فرودگاه شهدای شهر ایلام لغو شد.
تبریز در شرایط اضطرار
تبریز دیروز با شاخص هوای 180 (PSI‌) از سوی مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اضطراری اعلام شد. به گزارش خبرنگار ما از تبریز خلیل ساعی دیروز با اعلام این خبر افزود: به همین دلیل مدارس نوبت صبح ابتدایی و پیش‌دبستانی شهرستان‌های تبریز، آذرشهر، اسکو، مراغه، بناب، ملکان و عجب‌شیر تعطیل شد. براساس استانداردهای اعلام شده شاخص بیش از 100 PSI شرایط اضطرار شناخته می‌شود.
هجوم ریزگردها به آذربایجان غربی
از آذربایجان غربی نیز خبر می‌رسد که ریزگردها برخی از مدارس آذربایجان غربی را به تعطیلی کشانده است.
بر این اساس مدارس ابتدایی شهری و روستایی بوکان، میاندوآب، پیرانشهر و نواحی یک و دو ارومیه و تمامی مقاطع تحصیلی شهرستان مهاباد دیروز تعطیل اعلام شد.
در این رابطه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی هم بیماران قلبی و تنفسی، افراد بالای 55 سال و کودکان را به خودداری از تردد غیر ضروری در فضای بیرون از خانه توصیه کرده است.
زمستان پر گرد و غبار در کرمانشاه
در کرمانشاه که چند سالی است گرد و غبار شدید در سرما و گرما دامن‌گیر مردم این استان شده است، دیروز نیز موجی از گرد و غبار وارد کرمانشاه شد و آسمان کلیه شهرها را فرا گرفت.
به گفته محمدی کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه دیروز دید افقی در کرمانشاه 3 هزار متر گزارش شد در روزهای آینده نیز استان شاهد این پدیده و شاید شدیدتر از روز گذشته خواهد بود.
بیشترین میزان گرد و غبار در این استان، شهرستان تازه‌آباد اعلام شده است به‌طوری که دید افقی در این منطقه تا زیر هزار متر کاهش یافته است.
اهواز همچنان در گرد و خاک
گرد و خاک شدید کم‌سابقه که از روز شنبه وارد خوزستان شده است میهمان ناخوانده‌ای است که ظاهرا قصد خروج از شهرهای این استان را ندارد، به‌طوری که برخی شهرستان‌های خوزستان دیروز نیز در نوبت صبح تعطیل اعلام شد.
به گفته سیاحی معاون عمرانی استانداری خوزستان تمامی مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌ها در شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، بندر ماهشهر، شوش، آبادان و خرمشهر دیروز تعطیل اعلام شد و تمامی ادارات در این شهرستان‌ها نیز از ساعت 10 صبح امکان پاسخگویی پیدا کردند.