kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱

رویترز: ظریف به کری گفت شکست مذاکرات دولت روحانی را به خطر می‌اندازد/ ظریف: دروغ است

خبرگزاری رویترز به نقل از 3 مقام ایرانی گزارش داد: وزیر امور خارجه ایران به همتای آمریکایی خود هشدار داده که شکست مذاکرات هسته‌ای دولت عملگرای حسن روحانی را به خطر می‌اندازد. ظریف این خبر را تکذیب کرده است.

3 مقام رسمی ایرانی گفته‌اند که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در چندین نشستی که طی هفته‌های اخیر با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا داشته، نگرانی‌های خود را نسبت به افول سیاسی دولت روحانی اعلام کرده است. ایران همچنین نگرانی خود در خصوص این مسئله را با سایر قدرت‌های غربی در میان گذاشته است.
مقام‌های غربی بر این باورند که این اقدام می‌تواند تنها یک تاکتیک مذاکراتی از سوی ایران باشد تا به آنها در مذاکرات امکان عمل بیشتری را بدهد ولی مقام‌های غربی اعلام کرده‌اند که آنها هم با این نظر موافق هستند که قدرت سیاسی روحانی با شکست مذاکرات هسته‌ای، به شدت آسیب خواهد دید.این توافقنامه این هدف را دنبال می‌کند که تحریم‌ها را در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، لغو کند. ولی هنوز از بین بردن اختلاف موجود، کار سختی است، به خصوص در زمینه زمان‌بندی کاهش تحریم‌های اقتصادی و دوره اجرای توافق.
یک مقام ارشد آمریکایی، دریافت این چنین هشدارها از سوی ایرانی‌ها را رد کرده است. این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، به رویترز گفت: ما ارزیابی سیاست ایران را به ایرانی‌ها واگذار می‌کنیم ولی این شایعه نادرست است.ولی مقام‌های ایرانی تاکید می‌کنند که ظریف در دیدار با جان کری، این نگرانی را مطرح کرده است.
سایر مقام‌های غربی تاکید کردند که هیئت ایرانی نگرانی‌های مشابهی را در گفت‌وگوهای اخیر، مطرح کرده است. مقام‌های ایرانی و تحلیلگران غربی اعلام کردند که اگر مذاکرات با شکست روبرو شود، روحانی احتمالا به حاشیه کشیده خواهد شد و نفوذ وی بطور چشمگیری کاهش خواهد یافت، و این مسئله به رقبای وی در ایران دست بالاتر را خواهد داد.‎
مقام‌های ایرانی و غربی تاکید کردند که نکته کلیدی در مذاکرات در شرایط کنونی، درخواست ایران از قدرت‌های غربی برای لغو سریع تحریم‌های نفتی و بانکی است.یکی از مقام‌های ایرانی که به مذاکرات دسترسی مستقیم دارد، گفت: آمریکایی‌ها از لغو تحریم‌ها طی سال‌های آینده صحبت کرده‌اند، در حالی که ایران می‌خواهد تحریم‌های نفتی و بانکی، طی 6 ماه لغو شود.‎
یک مقام دیگر غربی نیز گفت: روحانی تصور می‌کرد که با صحبت کردن ملایم‌تر و عدم درخواست برای نابودی اسرائیل، قدرت‌های غربی برای امضای یک قرارداد، هر قراردادی، با ایران، عجله خواهند کرد. وی در محاسباتش دچار اشتباه شده است. قدرت‌های غربی شاید به دنبال دستیابی به یک توافقنامه باشند ولی آنها نیز از سوی کنگره، اسرائیل و عربستان سعودی در محدودیت قرار گرفته اند.
تکذیب خبر رویترز و اشاره به یک نکته
وزیر امور خارجه ایران در واکنش به خبر رویترز، این اقدام را دروغ پراکنی توصیف کرد و افزود: در هیچیک از ملاقات‌های انجام شده به هیچوجه مباحث داخلی مطرح نشده و مطلب منتشر شده در این زمینه «کذب محض» است.
اظهارات ظریف در تکذیب خبر فوق و تاکید بر عدم اشاره به موضوعات داخلی در ملاقات‌های هسته‌ای در حالی است که در سالجاری،وزیر امور خارجه با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا، در پاسخ به سوال« هاله اسفندیاری»، عضو بنیاد صهیونیستی «سوروس»، درخصوص تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر سیاست داخلی ایران تصریح کرد که در صورت شکست مذاکرات ایران و 1+5 حامیان سیاست خارجی دولت یازدهم در انتخابات  مجلس آینده شکست خورده و جریان تندرو در ایران، مجلس را در اختیار خواهند گرفت.
از سوی دیگر، یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس» گفت: وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ بر حفظ ارتباط نزدیک و تلاش دوجانبه برای رسیدن به توافق سیاسی تأکید کرده‌اند.
همچنین نیویورک تایمز با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا نوشت: دیدار ظریف-کری به درخواست ایران با عکس خبری همراه نشد.
هاموند: الان زمان خراب کردن این روند نیست
«فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس در یادداشتی که تحت عنوان «تحریم‌های جدید، امید رسیدن به صلح را نابود می‌کند» که در روزنامه «تایمز» چاپ لندن منتشر شده، با اشاره به روند رو به جلوی مذاکرات هسته‌ای، خواستار توقف تلاش‌ها برای تشدید تحریم‌های ضدایرانی شده است.
هاموند در ابتدای این یادداشت روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران در سال 2013 را موجب تقویت مذاکرات هسته‌ای دانسته و نوشته است: «در آن سال، 3+3(متشکل از آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) و اتحادیه اروپا با یک توافق موقت با ایران، موافقت کردند. این گشایشی بود که نگران‌کننده‌ترین ابعاد برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد و فضای لازم را برای مذاکره در جهت رسیدن به راهکاری جامع، فراهم کرد.»
وی در ادامه به تلاش‌های گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران اشاره کرده و آنها را به خویشتنداری دعوت کرده است.
وزیر خارجه انگلیس در این رابطه نوشته است: من به کسانی که برای اقدامات بیشتر فشار می‌آورند، توصیه می‌کنم دست نگه دارند. داریم به سمت یک توافق پیش می‌رویم. اکنون زمان خراب کردن این روند نیست.
اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در حالی است که مقامات غربی تاکنون به دفعات به این موضوع اشاره کرده‌اند که توافق ژنو، در عین حال که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده است، ساختار تحریم‌ها را نیز بطور کامل حفظ کرده است. مقامات غربی، این دستاورد را مقدمه‌ای بسیار خوب برای دستیابی به توافق نهایی نامیده‌اند.
تکرار مواضع ضد ایرانی آژانس
همچنین «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با رادیو رژیم‌صهیونیستی بار دیگر به تکرار مواضع خود علیه ایران پرداخت و گفت: تهران هنوز نتوانسته نگرانی‌های این نهاد را برطرف کند.
وی افزود:جمهوری اسلامی تاکنون بخشی از سوالات مطرح‌شده را بی‌پاسخ گذاشته و در عین حال نتوانسته نگرانی‌ها در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود را برطرف کند.
لازم به ذکر است روز جمعه آمانو در شهر مونیخ آلمان با «یوال اشتاینیتز» وزیر اطلاعات و مسئول پرونده ایران در کابینه رژیم‌صهیونیستی دیدار کرد و در این دیدار تاکید کرد که موضع اسرائیل در قبال ایران را درک می‌کند.
در همین حال،«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در اظهاراتی در «اندیشکده بروکینگز» با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: تعهد ما به امنیت اسرائیل همچنان پایدار و خلل ناپذیر است.
ظریف:درباره تعداد سانتریفیوژها مذاکره می‌کنیم
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در حاشیه پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به این سؤال که طرف‌های گفت‌وگو‌کننده چقدر آماده پذیرش کلیات توافق هسته‌ای هستند، گفت: آنچه که اظهار می‌کنند این است که علاقه‌مند هستند این اتفاق روی بدهد، اما باید دید آیا این اراده سیاسی را هم دارند که علاقه‌شان را با تصمیم سیاسی هماهنگ کنند یا نه که باید در عمل ببینیم.
وی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر درباره ملاقات‌هایی که به محض ورود به آلمان داشته است، گفت: چهار ملاقات داشتم که دو مورد درباره موضوع هسته‌ای بود.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه با جان کری همتای آمریکایی‌اش درباره موضوع هسته‌ای گفت‌وگو کرده است، افزود: بحث‌ها با طرف آمریکایی در سطح کارشناسان ادامه پیدا کرد.
ظریف در ادامه با اشاره به دیدارش با «فرانک والتر اشتاین مایر» همتای آلمانی‌اش که درباره موضوع هسته‌ای بود، افزود: در این دیدارها همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم درباره جزییات به ویژه رفع تحریم‌ها و روش ادامه کار غنی‌سازی و تعداد و روش کار سانتریفیوژها مذاکره می‌کنیم.
وی در ادامه با اشاره به دیدارهایش با «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان و کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل گفت: در این دیدارها درباره موضوعات منطقه و شرایطی که در آن وجود دارد متمرکز بودیم.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با «تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان،«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه انگلیس پس از دیدار با محمدجوادظریف در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت: «مذاکرات سازنده‌ای با ظریف داشتم. اگر اراده وجود داشته باشد توافق هسته‌ای همچنان ممکن است. از ایران می‌خواهم این فرصت را از دست ندهد».
هاموند در حالی از ایران خواسته که «فرصت را از دست ندهد» که براساس خبرهای منتشر شده از محتوای مذاکرات، این طرف غربی و به ویژه آمریکایی بوده که با مطرح کردن موضوعاتی خارج از بحث گفت‌وگوهای هسته‌ای بارها مذاکرات را از محور اصلی آن دور کرده است.
وزارت خارجه ایران درباره دیدار ظریف و هاموند اعلام کرد که در این دیدار درباره مذاکرات هسته‌ای و همچنین آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه تهران و لندن گفت‌وگو شد.
ظریف تصریح کرد: هنوز نیاز است که گفت‌وگوها ادامه داشته باشد و من فکر می‌کنم یکی دو روز آینده که وزیران خارجه گروه1+5 البته به غیراز چین که مقام دیگری از این کشور به مونیخ آمده است، فرصتی است برای مرور اوضاع و اینکه ببینیم چه راه حلی برای برون‌رفت وجود دارد.
ظریف با تاکید بر اینکه به نظر من نه فقط یک راه حل بلکه چندین راه حل برای حل موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد، تصریح کرد: فقط به یک اراده سیاسی قوی برای حصول نتیجه نیاز است.
 نمی‌توانم دستاوردها را اعلام کنم !
وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: ضمن احترام به مخالفانم در داخل، فشارها را به خاطر امکان ندادن امتیاز به طرف مقابل (غربی) تحمل می‌کنم.
به گزارش فارس، محمد جواد ظریف درباره منتقدان و سوال نمایندگان از وی افزود: پرسش حق مجلس و نقد هم حق مردم؛ مطبوعات و رسانه‌هاست؛ اما دو نکته، انصاف و همچنین مهمتر از آن مصالح و منافع ملی در میان است.
وی گفت: زمانی که شما مشغول چالش عمده در سطح بین‌الملل هستید وارد شدن به برخی جزئیات و اعلام دستاوردها می‌تواند زمینه‌ای برای چانه‌زنی طرف مقابل باشد و خواستار امتیاز شود!
اظهارات ظریف درخصوص لزوم محرمانه ماندن جزییات مذاکرات در حالی است که طرف غربی، بلافاصله پس از هر مذاکره، تمامی جزییات را در اختیار مقامات رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد. علاوه بر آن، مقامات آمریکایی نیز نمایندگان کنگره و سنا را در جریان جزییات مذاکرات قرار می‌دهند.حال سوال اینجاست که آیا فقط ملت ایران و نمایندگان مجلس در این بین نامحرم هستند؟!
وزیر امور خارجه با بیان اینکه سوال را حق همه می‌دانم، افزود: فشارها و نقدها را تحمل می‌کنم؛ اما این امکان را به رقیب نمی‌دهم که در مذاکرات سوء استفاده کند و بخواهد از منافع کشور ما چیزی کم کند و یا از ما امتیازی بخواهد در برابر چیزی که من در داخل کشور به عنوان دستاورد ارایه داده‌ام.در عین حال هرگاه برادران و خواهران ما در مجلس سوالی داشته باشند، با کمال افتخار و ارادت در مجلس حاضر و به سوال آنها پاسخ می‌دهم.
از سوی دیگر، «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان در نشست امنیتی مونیخ گفت: پرونده هسته‌ای ایران و طرح امحای تسلیحات شیمیایی سوریه، نشان داد که می‌شود با روسیه همکاری دیپلماتیک داشت.
 تضمین آمریکا به کشورهای عربی
به گزارش فارس، یک مقام ارشد آمریکایی پس از دیدار «جان کری» وزیر خارجه این کشور با همتایانش در شورای همکاری خلیج فارس، گفت وی در این دیدار به کشورهای عربی نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای با ایران، اطمینان داده است.
به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، کری در این نشست به اعضای شورای همکاری خلیج فارس، اطمینان داده است که «مذاکرات هسته‌ای به یک توافق بد منجر نمی‌شود».
همچنین خبرگزاری «اینترفکس» به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 برنامه‌ای برای دیدار مشترک در مونیخ ندارند.این منبع آگاه به اینترفکس گفته که هنوز تاریخ دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 نیز مشخص نشده است.