kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
در پی صدور بیانیه قانون اساسی جدید

آسمان صنعا نورباران شد مردم یمن پیروزی حوثی‌ها را جشن گرفتند

مردم یمن به دنبال صدور بیانیه قانون اساسی برای مرحله انتقالی این کشور، در شهر‌های مختلف مراسم جشن و شادمانی برپا کردند.

انقلابیون یمن موفق شدند مرحله‌ای دیگر از انقلاب ناتمام خود را پشت سر بگذارند. در حالی که تلاش‌های جنبش انصارالله برای بازگشت رئیس جمهور مستعفی و همچنین تشکیل شورای ریاست جمهوری به نتیجه‌ای نرسید این جنبش روز جمعه سرانجام کنفرانسی را در کاخ ریاست جمهوری در صنعا برگزار کرد که طی آن بیانیه قانون اساسی در یک مقدمه و 16 ماده قرائت شد که این مواد بر انحلال پارلمان و تشکیل شورای ملی انتقالی و شورای ریاست جمهوری متشکل از پنج عضو تاکید کرده است. اعضای شورای ریاست جمهوری، یک شخصیت ملی را برای تشکیل دولت نامزد می‌کنند. بیانیه قانون اساسی، مدت زمان مرحله انتقالی یمن را دو سال تعیین کرده که پس از آن رای گیری درباره پیش‌نویس قانون اساسی پس از تعدیل آن انجام شده و انتخابات هم برگزار خواهد شد.
به دنبال اعلام این خبر، موجی از شادی شهرهای مختلف یمن را در برگرفت وکمیته‌های انقلابی  اقدام به نور افشانی آسمان شهر صنعا کردند. همچنین درپی فراخوان کمیته عالی انقلاب یمن، دیروز در شهر‌های مختلف و به ویژه شهر صنعا تجمعات گسترده‌ای در حمایت از بیانیه قانون اساسی برگزار شد. کمیته انقلابی یمن  همچنین روز جمعه در بیانیه شماره 2 خود دستور داد تا کمیته عالی امنیتی با 17 عضو و به ریاست «محمود الصبیحی» تشکیل شود.
واکنش‌ها
اما در حالی که مردم یمن با جشن و شادمانی از بیانیه قانون اساسی استقبال کردند برخی کشورها موضعی خصمانه در برابر این اقدام انقلابیون یمن گرفتند. «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای انحلال پارلمان در یمن را رد کرد. وی تاکید کرد که تنها «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن اختیار اعلام پیش نویس قانون اساسی را دارد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه خواستار اجرای تصمیماتی شد که تمامی گروه‌های یمنی با آن موافق هستند!
از سوی دیگر سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفت: «بان‌کی‌مون به دقت اوضاع در یمن را زیر نظر دارد.» وی افزود: «دبیر کل سازمان ملل به شدت از تحولات اخیر در یمن نگران است.» «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز نشستی را با وزیرانی از بحرین، عمان، قطر، امارات، عربستان و کویت درباره یمن برگزار کرد. این کشورها نگرانی خود را از آنچه آن را «نفوذ ایران در یمن» خواندند، ابراز داشتند اما این نشست هیچ‌گونه تدابیری برای مواجهه با این اوضاع ارائه نکرد.
کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز بعد از نشست با وزیر خارجه آمریکا خواستار موضع «قاطعانه‌تر» جامعه بین‌المللی درقبال یمن شدند. یک منبع مسئول در اتحادیه اروپا نیز گفت: «اتحادیه اروپا با نگرانی شدید، تحولات جاری در یمن را دنبال و ابعاد، پیامدها و نتایج وضعیت کنونی را بررسی می‌کند.»
همچنین روزنامه العرب چاپ لندن و نزدیک به عربستان سعودی در شماره دیروز خود نوشت: «کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سفرای خود را از یمن فرا خواهند خواند.» این روزنامه همچنین مدعی شده است که فراخوانی سفرا در واکنش به اقدام کمیته‌های مردمی یمن در «انحلال پارلمان یمن و سپردن اداره کشور به کمیته‌های انقلابی» است.
موفق‌ترین انقلاب عربی
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «ناصر قندیل» تحلیلگر سیاسی برجسته لبنانی اما اعلام کرد: «حوثی‌ها انقلابی را به ثمر نشاندند که رژیم پیشین را سرنگون کرده و قانون اساسی را به حالت تعلیق در آورد، این انقلاب پارلمان را منحل کرد و یک شورای ملی انتقالی تاسیس کرد که شورای ریاست جمهوری را انتخاب می‌کند و دولتی از آن سرچشمه خواهد گرفت که کشور را دو سال اداره خواهد کرد. حوثی‌ها تماما براساس دستور العمل‌ انقلاب‌های موفق عمل کردند، امری که در هیچ‌یک از کشورهای درگیر انقلاب، شاهد آن نبودیم، در این کشورها مکانیسم‌های رژیم پیشین همچنان پابرجا باقی ماندند و براساس آنها مکانیسم‌های جدیدی تاسیس شدند.»
اظهارات رهبر انصارالله
رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنانی به مناسبت اعلام بیانیه قانون اساسی و تشکیل دو شورای ریاستی و مجلس انتقالی، خلأ سیاسی را به زیان همه یمنی‌ها دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس، «عبدالملک الحوثی» ادامه یافتن خلأ سیاسی را که ناشی از استعفای رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر بود، به زیان همه طرف‌های یمنی دانست و گفت: چه نکته مثبتی در خلأ سیاسی بود؟ چه نکته مثبتی در تعطیل شدن نهادهای دولتی بود؟ چرا برخی خواستار ادامه یافتن این وضعیت در کشور بودند؟
رهبر انصارالله با تمجید از نقش مردم یمن گفت: ملت یمن از همه توطئه‌ها بزرگ‌تر است و امروز اعلام می‌کنیم که مردم زمانی که تصمیم بگیرند گام‌هایی بردارند که مسیر اشتباه را تصحیح کنند، این کار را با قدرت انجام می‌دهند.
وی با انتقاد از این که برخی طرف‌های سیاسی اصل شراکت را رعایت نمی‌کنند، تأکید کرد که قدرت و کشور یمن متعلق به همه یمنی‌هاست و مردم تحمل نخواهند کرد که برخی طرف‌ها حذف شوند یا کشور عرصه توطئه طرف‌های داخلی یا خارجی شود.
عبدالملک افزود: امروز به همه گروه‌ها اعلام می‌کنیم که اجازه نمی‌دهیم که در برابر این گام سیاسی حکیمانه که مسیر را تصحیح کرد، بلوا به راه بیندازند و آن را تخریب کنند. هر اقدام احمقانه‌ای که انجام شود، ملت یمن با آگاهی و عزت و اتحاد و همکاری خود، با آن مقابله خواهد کرد. از هیچ طرفی مقبول نیست که با امنیت کشور بازی کند.