kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳

اخبار ویژه

تحویل 300 هزار واحد مسکن مهر معطل بدفهمی مسئولان دولتی
مراکز دولتی اگر تعلل به خرج ندهند می‌توانند 300 هزار واحد مسکن مهر را تا پایان سال به متقاضیان تحویل دهند.
دکترمحمد سلیمانی نماینده مجلس در ارزیابی تعلل دولت و به تأخیر افتادن تحویل مسکن مهر به متقاضیان نوشت: در حال حاضر بیش از 5 میلیون نفر چشم انتظار تکمیل واحدهای خود هستند. به غیر از واحدهای مسکونی افتتاح شده، بیش از 45 هزار میلیارد تومان (آورده متقاضیان+ تسهیلات بانکی) در پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر معطل مانده و در حال فرسایش است.
به گزارش رجانیوز، سلیمانی می‌افزاید: آنچه تاکنون در مسکن مهر از طریق خط اعتباری عملیاتی شده است، 2/375/000 متقاضی مسکن مهر ساماندهی شده و برای تشکیل پرونده به بانک مسکن معرفی شده‌اند. از این تعداد 2/366/000 فقره منجر به عقد قرارداد شده و 1/261/000 واحد به متقاضیان تحویل شده و به مرحله فروش اقساطی رسیده است؛ یعنی بیش از 53 درصد از مسکن به متقاضیان تحویل شده و کم‌تر از 47 درصد با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت باقی مانده است که عمدتا از پیشرفت‌ فیزیکی بالای 80 درصد برخوردار هستند.
براساس مصوبه شورای پول و اعتبار قرار بوده این برنامه با تخصیص 50 هزار میلیارد تومان (45 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی و از طریق خط اعتباری و 5 هزار میلیارد تومان از طریق بازگشت اقساط پرداخته شده) تسهیلات خط اعتباری به عاملیت بانک مسکن و با تأمین آورده متقاضیان به اتمام برسد. بانک تاکنون اقدام به امضای قرارداد به ارزش 47/700 میلیارد تومان با متقاضیان نموده و از این مقدار تاکنون بالغ بر 43 هزار میلیارد تومان را به پروژه‌ها پرداخت کرده است. مسکن مهر در یک سال اخیر تنها 6/6 درصد پیشرفت مالی داشته است. کندی تکمیل مسکن سبب شده تا با قیمت مصالح و دستمزدها منابع مالی مورد نیاز مسکن مهر افزایش پیدا کند، و باید دولت خود را در این خسارت شریک بداند.
دکتر سلیمانی با بیان اینکه مسئولیت مستقیم مسکن مهر بر عهده وزارت راه و شهرسازی است اما  این برنامه از اولویت اصلی وزارتخانه خارج شده، می‌نویسد: جذب و تخصیص آورده متقاضیان به پروژه‌های مسکن مهر بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. بسیاری از متقاضیان با وجود آن که آورده خود را برای پروژه تکمیل کرده‌اند، اما هنوز مبالغ آنها به پروژه اختصاص نیافته و در بعضی موارد آورده متقاضیان در بخش‌های دیگر مانند احداث پل‌ها و دور برگردان‌های پروژه‌ها (اتوبان تهران پردیس) و یا موارد مشابه هزینه شده است.
نماینده مردم تهران در ادامه این یادداشت با اشاره به تصمیم بانک مرکزی برای افزایش دوره پاسخگویی به مسکن مهر خاطر نشان کرد: باید متذکر شد که این رویکرد بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش نقدینگی از طریق پایه پولی بوده است و نه تأمین مالی فعلی مسکن مهر که از طریق بازگشت اقساط صورت می‌پذیرد و در افزایش نقدینگی کل نقشی ندارد.
سلیمانی همچنین درباره نقش بانک مسکن نوشت: طبق آمار بانک مسکن، ماهانه مبلغ 200 تا 250 میلیارد تومان اقساط برگشتی ماهانه مسکن مهر است. تا مهر 93 بیش از 4200 میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر به بانک مسکن بازپرداخت شده که بانک مسکن فقط 2400 میلیارد تومان از این اقساط را به بانک مرکزی عودت داده است اما با درخواست و نامه وزیر راه و شهرسازی 2000 میلیارد تومان آن دوباره به بانک مسکن با دوره تنفس 3 ساله واگذار شده است و در عمل مبلغ 3800 میلیارد تومان از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر در اختیار بانک مسکن قرار دارد.
وی ادامه می‌دهد: وزارت نیرو مسئولیت برقراری انشعابات آب و فاضلاب و برق را برعهده دارد، بعضا از سرعت لازم برخوردار نبوده و در طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی تعداد 230 هزار واحد آماده افتتاح به دلیل نبود امکانات آب، برق و گاز قابل واگذاری به متقاضیان نیست. اگر وزارت نیرو به وظایف خود عمل می‌کرد حتی با همین روند کند و فرسایشی، امسال امکان بهره‌برداری از بیش از 300 هزار واحد مسکن مهر بیشتر از میزان فعلی فراهم می‌شد و این به معنای اسکان و صاحب‌خانه شدن بیش از 1/2 میلیون نفر است.
دکتر سلیمانی نتیجه می‌گیرد؛ عدم پیگیری مسئولان وزارت راه و شهرسازی باعث شده است تا فرآیند اجرای پروژه‌ کند و موانع پیش‌روی پروژه برداشته نشود. همچنین  اظهارات منفی و غیرکارشناسی مسئولان سبب سردرگمی مدیران استانی، ستادی، پیمانکاران و مردم، موجب عدم جدیت در سطح مدیران و همچنین باعث دلسردی و در برخی موارد سوءاستفاده در سطح پیمانکاران و ناامیدی مردم به تعهدات دولت شده است. دولت و وزارت راه و شهرسازی باید با ایجاد فضای مثبت و پرهیز از اظهارات غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه زمینه لازم برای بازگشت اعتماد عمومی به دولت را فراهم کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی مسکن مهر، کمبود منابع مالی برای خدمات زیربنایی و روبنایی است. دولت می‌تواند با استفاده از اراضی در اختیار وزارت راه و شهرسازی و تهاتر، اقدام به تأمین هزینه برای انجام خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر کند.

نرم‌زبانی مقابل آمریکا نه اعتدال است و نه منطق امام
آقای روحانی باید یک بار دیگر متن پیام امام(ره) درمورد پذیرش قطعنامه را بخواند تا معلوم شود منطق وی چه‌قدر با منطق امام فاصله دارد.
روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: رئیس‌جمهور محترم در مراسم تجدید بیعت دولت با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) گفت: «اعتدال و صلح را از امام آموختیم» اعتدال چیست و در منطق فقها و فیلسوفان معاصر چه جایگاهی دارد؟
امام خمینی(ره) امام عدالت و عدل بود. عدل برای او در سیاست‌ورزی ملکه شده بود. در ادبیات امام (ره) عدالت و عدل جایگاه ویژه‌ای داشت اما در فعل و قول سیاسی او مفهومی به نام (اعتدال) آنچنان که آقای رئیس‌جمهور از آن مراد می‌کنند، دیده و شنیده نشده است.
محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت خاطرنشان می‌کند: فروکاهیدن عدل و عدالت در ادبیات سیاسی امام(ره) به «اعتدال» چه مستندی دارد؟ آقای روحانی چهارشنبه گذشته در حرم مطهر حضرت امام(ره) می‌گوید: «امامی که استکبارستیزی را به ما آموخت، شهامت آن را داشت آن روز که ضروری است راه صلح- بخوانید پذیرش قطعنامه- را برگزیند.» آیا با پذیرش قطعنامه آموزه‌های امام(ره) درمورد استکبارستیزی پایان یافت؟ آقای روحانی باید یک بار دیگر متن پیام امام(ره) درمورد پذیرش قطعنامه 598 را بخواند تا معلوم شود منطق امام عادل با منطقه کسی که پرچم «اعتدال» را دارد چقدر با هم فاصله دارند؟ اولین جمله امام(ره) در پیام پذیرش قطعنامه بعد از بسم‌الله الرحمن الرحیم، آیه 27 سوره فتح است. آیا مفهوم این آیه رفتن به سوی اعتدال و صلح است یا ادامه مقاومت و ایمان به وعده خداوند برای تداوم پیروزی‌ها؟ امام (ره) در این پیام قوی‌ترین و شدیدترین حمله را به آمریکا و قدرت‌های جهانی و نوکران منطقه‌ای آنان می‌کند. این منطق در دولت یازدهم چه جایگاهی دارد؟ امام(ره) صریحا می‌فرماید: «بارها این واقعیت را در سیاست خارجی و بین‌المللی اسلامی‌مان اعلام نموده‌ایم که د‌رصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم‌کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم.»
امام(ره) در همان پذیرش قطعنامه می‌فرماید: «امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع شده است و من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کوله‌بار مبارزه را بردوش گرفته‌اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین نموده‌اند، می‌بوسم.»
وی ادامه می‌دهد: «اگر فرآیند گفت‌وگوها با 5+1 طی یک سال و نیم گذشته مبتنی بر راهبرد «اعتدال» و «صلح» باشد، این رویکرد هیچ انطباقی با راهبرد امام، رهبری معظم انقلاب و نظام ندارد، چرا که نه‌تنها چارچوب‌ها در این مورد مشخص است بلکه نوع نگرش و ادبیات آن هم معلوم است. ادبیات حاکم بر گفت‌وگوها باید به گونه‌ای باشد که معلوم باشد ما با خصم درجه اول انقلاب در حال گفت‌وگو هستیم. خصمی که امام(ره) از آن به عنوان منفورترین دولت یا دولت‌های جهان یاد می‌کند. نرم زبانی در برابر فزون‌خواهی‌های آمریکا اعتدال نیست. ما از این اعتدال هرگز به صلح شرافتمندانه و نرمش قهرمانانه نمی‌رسیم. ما با یک مشت تبهکار بین‌المللی و ماجراجویان مست قدرت و فتنه‌گر روبه‌رو هستیم. امتیاز دادن و دل به عمل به وعده‌های دروغین مشتی پیمان‌شکن دادن از حکمت و عقلانیت سیاسی و تدبیر انقلابی دور است.

تمجید قائم‌ مقام سیا از نتایج توافق ژنو
دیوید کوهن رئیس اداره کل اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری (فرمانده قرارگاه تحریم آمریکا) اخیرا با حفظ سمت به عنوان قائم‌مقام سازمان سیا نیز منصوب شد. شخص اول طراحی و مدیریت تحریمهای ایران در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و دستاوردهای ایران از توافقنامه ژنو سخنان مهمی در جمع یک کنفرانس حقوقی بیان کرده که قابل تأمل است.
به گزارش رجانیوز، دیوید کوهن در این سخنرانی اعلام کرده که با وجود مذاکرات ژنو، ساختار و نظام تحریم‌ها علیه ایران هیچگونه تغییری نکرده است و این ساختار به نحوی است که بدون نیاز به تصویب قانونی جدید، امکان افزایش فشار مالی به ایران وجود خواهد  داشت.
کوهن می‌گوید: توافق برنامه مشترک برای اقدام (JPOA) برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد و در برخی بخش‌های مهم آن را به عقب برگرداند و دسترسی بی‌سابقه‌ای برای بازرسی تاسیسات غنی‌سازی ایران ایجاد کرد. ایران در توافق ژنو گشایش ناچیز، موقتی و از پاره‌ای از تحریم‌های هسته‌ای بدست آورد. اما تمامی ساختار تحریم‌های مالی، بانکی، نفتی و تجاری ما همچنان در توافق ژنو بدون تغییر حفظ شده است و همچنین تحریم‌های ما در بخش حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر نیز به طور مجزا ادامه دارد. همچنین تمامی تحریم‌های مربوط به روابط اقتصادی ایران و آمریکا نیز سرجایش باقیست. در طول مدت اجرای توافق ژنو ما بارها به همه کشورها تذکر دادیم که ایران همچنان تحریم است و کسی نباید به سمت روابط اقتصادی با ایران حرکت کند. در طول مدت مذاکرات هسته‌ای 90 شخص حقیقی و حقوقی را تحریم کردیم و بیش از 350 میلیون دلار جریمه برای ناقضان تحریم ایران بریدیم. علت تمدید 7 ماهه مذاکرات این بود که تیم دیپلماسی ما پیشرفت‌هایی بدست آورد! ما اصراری برای رسیدن به توافق نداریم و هر توافقی را نمی‌پذیریم.
همزمان رادیو زمانه اظهارات کوهن در کمیته روابط خارجی سنا را پوشش داد که گفته است: تا ماه ژوئن 2015 (خرداد 94) ضرر مالی ناشی از تحریم و کاهش بهای نفت ایران بالغ بر 15 میلیارد دلار می‌شود.

نیوزویک: ایران با نفوذترین کشور در عراق است
هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی اعلام کرد ایران با نفوذترین کشور در عراق است.
نیوزویک نوشت: ایران به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کمک به نیروهای عراقی در نبرد با داعش به‌ویژه در منطقه «دیاله» نقش عمده‌ای دارد. ایران اکنون با نفوذترین بازیگر خارجی در عراق است.
نیوزویک افزود: «قاسم سلیمانی» نه تنها به ارتش و شبه‌نظامیان عراق مشاوره می‌دهد بلکه از خطوط مقدم نیز بازدید می‌کند و اجازه می‌دهند که از آنها در نزدیکی مناطق جنگی عکس گرفته شود. ایران نمی‌خواهد داعش یا گروه‌های افراطی برعراق مسلط شوند.
نیوزویک می‌نویسد: تمامیت ارضی عراق و امنیت اماکن مقدس شیعه در شهرهای نجف،‌ کربلا و سامرا برای ایران بسیار مهم است «اندکی بعد از تصرف بخش‌های مهمی از شمال عراق از سوی داعش، «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران، به «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، اطمینان داد که ایران، امنیت و ثبات عراق را امنیت و ثبات خود می‌داند.» قدرت گرفتن داعش به ایران فرصت داده است تا به عراقی‌ها، جهان عرب و آمریکا نشان دهد که قدرت مهم خاورمیانه است و باید با این جایگاه به رسمیت شناخته شود و متناسب آن با تهران رفتار شود.
تحلیلگر نیوزویک درباره تفاوت نقش کنونی ایران در عراق با سال 1382 شمسی (2003 میلادی) که آمریکا به این کشور حمله کرد، نوشت: «بعد از سال 2003، ایران نقش عمده‌ای در عراق ایفا کرد اما اکثرا پشت پرده حضور داشت و به آموزش گروه‌های متعددی از شبه‌نظامیان شیعه و برخی گروه‌های سنی مشغول بود.