kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹

بازگشت بحران به صنعا درگیری نظامی به کاخ ریاست جمهوری کشیده شد

به دنبال نقض آتش‌بس از سوی گارد ریاست جمهوری یمن، بحران ناامنی بار دیگر به پایتخت این کشور بازگشت.

درگیری‌های یمن بار دیگر شعله‌ور شده است، نیروهای انقلابی انصارالله با دستگیری رئیس دفتر رئیس جمهور این کشور اعلام کردند که اجازه دسیسه‌چینی علیه انقلاب مردم را نخواهند داد.
درگیری‌های شدیدی میان حوثی‌ها و نیروهای گارد ریاست جمهوری در اطراف کاخ ریاست جمهوری در صنعا صبح  دیروز رخ داد و حوثی‌ها خیابان‌های منتهی به کاخ را مسدود کردند. همچنین سایت العربیه مدعی تیراندازی به سوی خودرو حامل نخست وزیر یمن در صنعا شد. با این حال منابع خبری اعلام کردند که به نخست وزیر آسیبی وارد نشده است.
به گزارش المیادین، حوثی‌ها اعلام کردند که صبح دیروز نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن آتش‌بس در صنعا را نقض كرده و منطقه نزدیک به بیمارستان «السبعین» را با توپخانه سنگین گلوله‌باران کردند که طی آن دست‌کم 10 نفر کشته شدند.
از سوی دیگر گارد ریاست جمهوری یمن در اطراف خانه «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور این کشور مستقر شده‌اند. برخی منابع خبری  گزارش داده‌اند، حوثی‌ها کنترل ساختمان اداره امنیت سیاسی یمن در صنعا را به دست گرفتند. از سوی دیگر وزير اطلاع‌رساني يمن اعلام کرده نيروهاي طرفدار حوثي‌ها تلويزيون رسمي اين کشور را به کنترل خود درآورده‌اند و اجازه نمي‌دهند اخبار رسمي دولتي پخش شود. حتی گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه تمام  سفارتخانه‌های خارجی در صنعا در پی این  حملات بسته شده است!
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی درگیری‌ها در صنعا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن با نخست وزیر این کشور و نماینده انصارالله نشستی را برگزار کرد. بر اساس این گزارش رئیس جمهور یمن دستور آتش‌بس در صنعا را صادر کرده و کمیته‌ای از مشاوران خود و یکی از رهبران انصارالله برای پیگیری امور تشکیل داده است.از سوی دیگر مقامات انصارالله نسبت به درگیری‌های دیروز واکنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری فارس «محمد بخیتی» از رهبران جنبش انصارالله یمن در این ارتباط گفت: «ارتش و نیروهای امنیتی کشور در قبال این درگیری‌ها به اصل بی‌طرفی پایبندند و درگیری‌های کنونی در پایتخت یمن با نیروهای گارد ریاست‌جمهوری است.»
روز شنبه  «احمد عوض بن مبارک» رئیس دفتر رئیس جمهور  از سوی نیروهای انصارالله دستگیر شد. انصارالله دلیل این اقدام را مخالفت «بن مبارک» با پیش‌نویس قانون اساسی یمن عنوان کرد.
مقامات انصارالله معتقدند که «بن مبارک» مجری طرح آمریکایی برای تقسیم یمن و تبدیل آن به کشوری متروکه است. همچنین این شخص در متن طرح پیش‌نویس قانون اساسی یمن دست برده است. به گفته مقامات انصارالله روابط نزدیک «بن مبارک» با آمریکا و رفت و آمدهای زیاد وی با سفارت آمریکا در حدی است که در یمن به فرزند سفارت مشهور شده است.  انصارالله شرط آزادی بن‌مبارک را تعیین شخص جدیدی در منصب وی اعلام و تأکید کرده است که در صورت برکنار نشدن، وی را به دادگاه‌های انقلاب تحویل خواهد داد.