kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷

دولت ترکیه مأمورین تحقیق درباره قاچاق سلاح برای تروریست‌ها در سوریه را تعلیق کرد

با فشار دولت ترکیه دادستان‌هایی که مامور تحقیق درباره پرونده تحویل سلاح به گروه‌های تروریستی در سوریه بودند از کار برکنار شدند.


در جدیدترین رسوایی حمایت دولت آنکارا از گروه‌های تروریستی سلفی- تکفیری در سوریه، رسانه‌های ترکیه فاش کردند که  پنج دادستان مأمور تحقیق درباره پرونده توقیف کامیون‌های حامل سلاح در مرز ترکیه از کار برکنار شده‌اند.
 به گزارش العالم، این کامیون‌ها در حال انتقال سلاح برای گروه‌های مسلح در سوریه بودند که در یک ناهماهنگی با دستگاه اطلاعاتی ترکیه توسط نیروهای مرزبان این کشور در ژانویه 2014 در مرز سوریه متوقف شدند.
روی این کامیون‌ها که مربوط به وزارت اطلاعات ترکیه بودند، با شعارها و نمادهای سازمان‌های بشر دوستانه رنگ شده بود خودروهای سازمان اطلاعات ترکیه نیز این کامیون‌ها را همراهی می‌کردند. در آن زمان، دولت ترکیه همه تلاش خود را به کار گرفت تا از انتشار این خبر جلوگیری کند.«عزیز تکچی» یکی از این دادستان‌های تعلیق شده،  با محکوم کردن اقدام شورای عالی قضایی ترکیه گفت: هنگامی که حوادث جاری سوریه، مصر و فرانسه و تهدیدهای تروریستی را که ترکیه با آنها مواجه است می‌بینم، به خودم می‌گویم که من کار خودم را خوب انجام دادم.پنج شنبه گذشته موضوع این کامیون‌ها با انتشار تصاویر جدیدی از این ماجرا در صدر اخبار قرار گرفت. شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه که مسئولیت کنترل رسانه‌های این کشور را برعهده دارد، چهارشنبه گذشته حکمی قضایی را به همه رسانه‌ها و حتی تویتر و فیسبوک ابلاغ کرد که براساس آن در صورت بازنشر این مدارک، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت!خبرگزاری فرانسه نیز خاطرنشان کرد که «توئیتر» در همین راستا لینک همه صفحاتی که در آنها اسناد و مدارک و عکس‌های مربوط به آن حادثه را منتشر کرده بودند، فیلتر کرده است.
آموزش تروریست‌های سوری در اسلامبول
فرماندهی مرکزی آمریکا  روز چهارشنبه اعلام کرد که یک مقام ارشد نظامی و یک دیپلمات این کشور اوایل هفته گذشته با معارضان سوری در شهر اسلامبول ترکیه در خصوص برنامه‌های آموزشی و تجهیز «نیروهای معارض سوری» دیدار کرده‌اند. یک سخنگوی پنتاگون نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ارتش آمریکا برای بکارگیری بیش از 400 نظامی دیگر برای «کمک به آموزش شورشیان سوریه» در حال برنامه‌ریزی است. این مقام مدعی شده که این آموزش برای «جنگ با داعش» خواهد بود!بر اساس گزارش رویترز «استیو وارن» سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که ارتش آمریکا هنوز مشخص نکرده که نیروهایش را برای آموزش مخالفان دولت سوریه به کدام کشور اعزام می‌کند، البته انتظار می‌رود که این اقدام در مراکزی خارج از سوریه انجام گیرد.خبر اعزام این تعداد جدید از نظامیان آمریکایی،‌ در حالی منتشر شده که مقامات عراق و سوریه درباره هدف واقعی ائتلاف به رهبری آمریکا در مقابله با داعش و کارآمدی آن تردید دارند. به ویژه با توجه به انتشار اخباری مبنی بر ارسال کمک‌های نظامی به داعش که البته مقامات واشنگتن همواره ادعا کرده‌‌اند که این کمک‌ها «تصادفی و اشتباهی» انجام شده است!
وزارت دفاع آمریکا پیشتر تخمین زده که می‌تواند بیش از 5 هزار «شورشی میانه‌رو» (بخوانید تروریست‌ها) را در سال جاری آموزش داده و برای خارج کردن داعش از مناطق تحت کنترلش در شرق سوریه به حدود 15 هزار نیرو نیاز است.