kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۹۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷

پاپ: توهین به ادیان، آزادی بیان نیست

رهبر کاتولیک‌های جهان از انتشار کاریکاتورهای ضد اسلامی توسط نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» انتقاد کرد.



به گزارش آسوشیتدپرس، پاپ فرانسیس دوم که در تور کشورهای آسیایی بسر می‌برد، اقدامات موهن مجله فکاهی فرانسوی علیه اسلام را به باد انتقاد گرفت.
وی دیروز در مسیر عزیمت به فیلیپین با اشاره به حملات مسلحانه هفته گذشته در پاریس گفت: آزادی بیان هم حدی دارد به ویژه زمانی که در بردارنده توهین و تمسخر اعتقادات دیگران باشد.
پاپ به مثالی اشاره کرد و افزود: زمانی که فردی جملاتی علیه مادر من بگوید باید انتظار مشت خوردن هم داشته باشد پس شما هم نباید انتظار داشته باشید که توهین و تمسخرتان بی‌جواب بماند.
رهبر کاتولیک‌های جهان درباره چاپ دوباره کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام(ص) توسط نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» گفت: «کسی نمی‌تواند پیروان ادیان دیگر را به خشم آورد یا به دین مردمان دیگر توهین کند. وی ادامه داد در مورد ادیان محدودیت وجود دارد و هر دینی عزت و احترام خود را داراست و آزادی بیان به معنای توهین به ادیان نیست.
بنابه گزارش آسوشیتدپرس، به تازگی واتیکان و 4 امام جمعه برجسته فرانسوی بیانیه مشترکی منتشر کرده و طی آن حملات اخیر به مجله فکاهی فرانسوی «شارلی ابدو» را محکوم کردند اما از رسانه ها خواستند با مذاهب با احترام برخورد کنند.
این در حالی است که هفته نامه فرانسوی «شارلی ابدو» که در هفته گذشته و به دلیل انتشار کاریکاتورهای تحریک‌کننده مورد حمله دو تروریست افراطی قرار گرفته بود، بار دیگر کاریکاتورهایی موهن درباره پیامبر اکرم(ص) منتشر کرده است.
شارلی ابدو با انتشار چنین کاریکاتوری علاوه بر تکرار اقدامی که بارها مسلمانان سراسر جهان را آزرده خاطر کرده است، چنین تظاهر می‌کند که گویی حملات چند روز اخیر به دلیل آموزه‌های اسلامی رخ داده است. این در حالی است که مسلمانان خود بزرگترین قربانیان تروریسم تکفیری و افراطی هستند.
گفتنی است، کارکنان این نشریه فرانسوی که به دلیل حملات اخیر تروریستی به دفتر این نشریه، در کانون توجهات قرار گرفته‌اند، می‌گویند از نظر آنها امر مقدسی وجود ندارد و آنها این حق را دارند تا همه باورها و ادیان را مورد تمسخر قرار دهند و با آنها شوخی کنند!