kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷

اکونومیست: بحران عربستان با انتخاب پادشاه جدید هم تمام نخواهد شد

هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست در گزارشی نوشت: حتی با وجود انتقال قدرت به شاهزاده سلمان در عربستان، این کشور با رقابت شدید در نسل سوم مواجه خواهد شد.


پادشاه عربستان نمرده، جنگ قدرت در خاندان آل سعود شروع شده است. تخت پادشاهی این سرزمین بسیار باارزش است: سالی 300 میلیارد دلار درآمد نفتی!
برای همین است که همه رویای تکیه زدن بر این تخت را دارند. از شاهزاده «سلمان» ولیعهد کنونی تا «محمدبن نایف» و «متعب بن عبدالله» نواده‌های «عبدالعزیز» موسس پادشاهی آل سعود، همه در تب و تاب «قدرت» هستند.
هفته‌نامه انگلیسی «اکونومیست» با انتشار مقاله‌ای در این ارتباط «مشکل حکومت» در عربستان را نخستین چالش پادشاه آینده این کشور معرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «اکونومیست» در مقاله خود به خطر تغییر نسل‌ها در عربستان اشاره کرد و نوشت: «عربستان این روزها، ایام دشواری را تجربه می‌کند و منازعه اصلی بر سر قیمت نفت در مقابل تولید «نفت شل» آمریکا است و گذشته از آن آمریکا به سمت دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران که رقیب نخست عربستان در منطقه است پیش می‌رود.
این هفته‌نامه با اشاره به وخامت حال پادشاه عربستان تاکید کرد: «در پرتو نظام پیچیده عربستان، قدرت در میان برادران «ملک عبدالله» تبادل می‌شود، در حالی که بیشتر آنها نیز یا مرده‌اند و یا از بیماری رنج می‌برند و این آغاز چالش‌های آل سعود خواهد بود.»
«اکونومیست» در پایان، اشاره می‌کند: «شاهزاده «سلمان» پس از پادشاه حکومت را در دست خواهد گرفت اما مشکل در نسل بعدی است زیرا صدها نفر از شاهزادگان بر سر قدرت با یکدیگر رقابت دارند که از آن جمله «محمدبن نایف» وزیر کشور است اما «ملک عبدالله» سعی دارد جایگاه فرزندان خود از جمله «متعب» رئیس گارد ملی و «مشعل» امیر مکه را تقویت کند.»
تحلیل «اکونومیست» از آنجا حائز اهمیت است که در بین فرزندان «عبدالعزیز» کسی باقی نمانده است که توان اداره کشور را داشته باشد. بنابر وصیت «ملک عبدالعزیز» قدرت از برادر به برادر می‌رسد، اما گویا به زودی باید شاهد ورود نسل جدید پادشاهان آل سعود به عرصه قدرت بود! همچنین در خبر دیگری از عربستان، دیروز نظامیان آل سعود به منطقه «الشرقیه» یورش بردند و با شلیک گلوله فضای رعب و وحشت به وجود آوردند. نظامیان آل سعود همواره با حمله به شیعیان این کشور آنها را سرکوب و زندانی می‌کنند.