kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶

فرانسه در شوک داعش به جان حامیانش افتاد

در پی حمله تروریستی به دفتر یک نشریه در پاریس، که 12کشته و 11 مجروح برجای گذاشت، موجی از وحشت سراسر اروپا را فرا گرفت.


در همین حال، پلیس فرانسه اعلام کرد، محل اختفای مهاجمان را به محاصره درآورده است.
فرانسه اکنون در شرایط امنیتی «ویژه» به سر می‌برد و مقامات سیاسی و امنیتی سعی می‌کنند با ارايه خبرهای امیدبخش به رسانه‌های گروهی، شرایط را کمی آرام کنند و اوضاع را از حالت ترس و وحشت خارج کنند.
همه چیز از عصر چهارشنبه آغاز شد؛ زمانی که دو فرد مسلح نقاب‌زده وارد ساختمان هفته‌نامه فکاهی «چارلی ابدو» شدند و اعضای تحریریه مجله را به رگبار مسلسل بستند. چهار فکاهی‌نویس، سردبیر و شش عضو تحریریه و دو پلیس در دم کشته شدند و از میان 11 زخمی این ماجرا نیز چهار نفر هم‌اکنون در شرایط وخیمی به سر می‌برند. یکی از دو پلیس کشته شده، مسلمان بوده و «احمد مرابط» نام داشته است.در پی این حمله، مدارس دولتی تعطیل شد و دولت فرانسه هشدار امنیتی تروریسم را به بالاترین حد ارتقاء داد.
در پی این ماجرا، پلیس فرانسه در بی‌سابقه‌ترین و بزرگترین عملیات خود، چند فروند هلی‌کوپتر، تعدادی تانک و 88 هزار نیروی خود را به خدمت گرفت و از ارتش نیز برای دستگیری عاملان حمله، کمک خواست.  همچنین تعدادی تانک در خیابان‌های پاریس و منطقه شمالی این شهر مستقر شدند.
براساس خبرهای بعدی، پلیس فرانسه اعلام کرد که یکی از مظنونان حمله به نام «سلیم حمیدمراد» 18ساله پنجشنبه خود را تسلیم پلیس کرد. همزمان درگیری تازه‌ای در جنوب پاریس رخ داد که به جراحت دو پلیس انجامید، اما مشخص نشد که این ماجرا به مسئله تعقیب و گریز مذکور ربط دارد یا نه.
پس از این واقعه (پنجشنبه)، پلیس فرانسه اعلام کرد عاملان اصلی حادثه مجله فکاهی، دو برادر الجزایری تبار به نام‌های «سعید کواشی» (24ساله) و «شریف کواشی»‌(22ساله) هستند. پلیس افزود، این دو نفر که تابعیت فرانسوی دارند و یک نفر را نیز به گروگان گرفته‌اند، در یک ساختمان چاپ و نشر منطقه صنعتی «دامارتان آنگوئل» پنهان شده‌اند و این منطقه نیز تحت محاصره پلیس قرار گرفته است. برخی منابع شمار گروگان‌ها را 10 نفر اعلام کردند.
«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه هم دیروز اعلام کرد، عملیات پلیس هنوز پایان نیافته است.
در همین حال، گزارش‌های تایید نشده حاکی است، دیروز در جریان تعقیب و گریز مظنونان، دو نفر کشته و 20 تن نیز زخمی شده‌اند.
در ارتباط با هویت سیاسی مهاجمان نیز پلیس فرانسه اعلام کرد، شریف (یکی از دو مظنون) در سال 2008 به اتهام جذب عناصر تروریست و اعزام آنها به عراق، به 18ماه زندان محکوم شده بود. پیش از این نیز مقامات پاریس اعلام کرده بودند، حدود 1000 فرانسوی در صفوف داعش در سوریه و عراق علیه دولت این دو کشور مشغول نبرد هستند.
گروه تروریستی داعش هم بدون آنکه عاملان حمله در پاریس را از عناصر خود اعلام کند،‌ آنها را «قهرمان» توصیف کرد.
مجله فکاهی «چارلی ابدو» به پیامبر اسلام هم توهین کرده بود.
به هر حال، واقعه پاریس دو پیامد فوری داشت؛ ابتدا و قبل از هر چیز، جریان‌های ضداسلامی را در حمله به مساجد در فرانسه و دامن زدن به اسلام‌هراسی در اروپا جری‌تر کرد، به طوری که چند مورد حمله به مساجد در پاریس گزارش شده است. علاوه بر آن باعث ایجاد موجی از ترس و وحشت در کل اروپا شد.
اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده 12 فوریه (21 بهمن) برای مبارزه با تروریسم اجلاس فوق‌العاده برگزار می‌کند. دستگاه امنیت داخلی انگلیس (ام.آی. پنج) هم اعلام کرد، این کشور و دیگر کشورهای اروپایی احتمالا نمی‌توانند جلوی حملات تروریستی جدید را بگیرند. دولت ایتالیا نیز تدابیر امنیتی در این کشور را تشدید کرد.
روزنامه دانمارکی موسوم به «پولاندس پوستن» که هتاکی‌های مکرر به ساحت پیامبر اسلام(ص) را در کارنامه خود دارد، نیز اعلام کرد، قصد ندارد کاریکاتورهای مجله «شارلی ابدو» را چاپ کند. مسئولان این روزنامه گفته‌اند که نگران امنیت کارکنان خود هستند.
در این میان، روزنامه‌های رژیم صهیونیستی تلاش کردند، ماجرای پاریس را به تقابل اسلام و غرب مرتبط کنند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی از حامیان اصلی داعش در منطقه است.
داعش مذهب نیست
اما، «مانوئل والتس» نخست‌وزیر فرانسه، برخلاف روزنامه‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که کشورش در حال نبرد با یک مذهب نیست، بلکه درگیر نبرد با تروریسم است.روزنامه آمریکایی «هافینگتون‌پست» نیز طی گزارشی اعلام کرد، حمله به مجله فکاهی «شارل ابدو» موجب هراس نشریات غربی شد و آنها تصاویر موهن به مقدسات مذهبی را از روی جلد خود حذف کرده‌اند. اما مجله اسپانیایی «خویبیس»‌ اعلام کرده قصد دارد به چاپ کاریکاتورهای موهن ضداسلامی ادامه دهد!
کارشناسان می‌گویند، با توجه به شکست قریب‌الوقوع داعش در عراق و سوریه، تروریست‌های  آموزش‌دیده به اروپا برمی‌گردند و لذا حملات مشابه آنچه در پاریس رخ داده است، تبدیل به واقعه‌ای تکراری طی سال‌های آینده خواهد شد. پیش از این محافل سیاسی به غرب در مورد پیامدهای حمایت از داعش هشدار داده بودند.
کشورهای غربی برای سرنگونی نظام سوریه و تضعیف مقاومت هنوز هم به حمایت  از داعش ادامه می‌دهند!
آخرین خبرها
* براساس گزارش شبکه الجزیره، دو برادرالجزایری  عامل حمله به مجله فکاهی، درمنطقه  تحت محاصره پلیس بدست نیروهای امنیتی کشته شدند.
* هزاران فرانسوی، هلندی و یونانی با برگزاری تظاهرات، حمله تروریستی به مجله شارل ابدو را محکوم کردند.
* یک فرد مسلح به یک فروشگاه مواد غذایی یهودیان در شرق پاریس حمله کرد و یک نفر را به گروگان گرفت. در خصوص وجود رابطه میان این ماجرا و حمله به مجله فکاهی خبری گزارش نشد.
* طی دیروز ساکنان منطقه «دامارتان آنگوئل» که حدود 8000 نفر می‌شوند، در خانه خود محبوس بوده‌اند. پلیس به آنها اخطار کرده است که هیچکس از خانه خود خارج نشود، تا تروریست‌ها دستگیر شوند.