kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
لاریجانی خواستار شد

افزایش همکاری ایران و عراق در پاسخ به شیطنت نفتی عربستان

رئیس مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز سفر منطقه‌ای خود در عراق خواستار گسترش همکاری‌های نفتی دو کشور برای مقابله با شیطنت‌های برخی کشورها در کاهش قیمت نفت شد.


علی لاریجانی که در سفر منطقه‌ای خود پس از سوریه و لبنان روز سه شنبه وارد نجف اشرف شده بود دیروز این شهر را به مقصد بغداد ترک کرده و رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با مقامات عراقی پی گرفت.
وی در بدو ورود به بغداد در جمع خبرنگاران، به دیدارهای فشرده خود با مقامات عراقی از جمله رئیس مجلس و رئیس جمهور اشاره کرد و گفت:  امروز عراق درگیر مسئله تروریسم است که در نهایت با کمک ایران تا حدودی این مورد رفع شده است.
دیدار با رئیس مجلس عراق
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در دومین روز سفر خود به کشور عراق با سلیم الجبوری رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
علی لاریجانی با بیان اینکه دورنمای وضعیت عراق مثبت است، گفت: قطعاً اینگونه سختی‌ها تمرینی است برای شناختن دوستان واقعی منطقه‌ای و بطور حتم، ایران در مبارزه با تروریسم به عراق کمک می‌کند.
وی به موضوع گسترش روابط همکاری دو کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما از دوران حکومت صدام در کنار شما بودیم و از تفکر دموکراتیک در عراق حمایت کردیم، البته از همان زمان دشمنانی وجود داشتند که به دنبال ناآرامی در عراق بودند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ایران وظیفه خود می‌دانست که با همه ظرفیت‌های خود در کنار ملت و مردم عراق باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دورنمای وضعیت عراق مثبت است، افزود: قطعاً این‌گونه سختی‌ها ملت‌ها را آبدیده می‌کند و تمرینی برای شناختن دوستان واقعی منطقه‌ای است از این رو این ظرفیت، شرایط منطقه را تغییر می‌دهد و به‌طور حتم، ایران در مبارزه با تروریسم به عراق کمک می‌کند.
لاریجانی با بیان اینکه همکاری‌های نفتی و گازی ایران و عراق بسیار با اهمیت است، افزود: به‌ ویژه با شیطنت‌های اخیر برخی کشورها برای کاهش قیمت نفت و زیان‌های وارده به دولت عراق و برخی کشورهای صادر کننده، افزایش سطح همکاری در این حوزه بسیار اهمیت دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین برخی از کشورها در شرایط کنونی به دنبال لطمه زدن به وحدت عراق و تجزیه ان هستند اما ایران از وحدت در عراق حمایت می‌کند.
سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به علی لاریجانی و هیئت ایرانی به موضوع ارتباط دوسویه اشاره کرد و بیان داشت: مهم‌ترین چالش منطقه بحث تروریست‌های داعش است و عراق در این خصوص بهای سنگینی پرداخت کرده است.
وی تصریح کرد: ما با تندروی در هر لباسی مخالفیم و امیدواریم در مسیر گسترش همکاری‌ها با هم حرکت کنیم.
بدون کمک ایران نمی‌توانستیم
 مناطق از دست رفته را پس بگیریم
به گزارش فارس در این دیدار، همچنین جلال طالبانی از طرف فراکسیون کرد در پارلمان عراق گفت: ایران در زمان صدام به ما پناه داد و ما را کمک کرد و اکنون نیز اولین کشوری بود که به درخواست ما برای مقابله با تروریست‌ها پاسخ مثبت داد و بدون کمک ایران نمی‌توانستیم از مناطق خود دفاع و یا مناطق از دست رفته را پس بگیریم.
به کردستان عراق سفر می‌کنم
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در کنفرانس خبری پس از دیدار با رئیس مجلس عراق از سفر خود به کردستان عراق خبر داد.
لاریجانی در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود  در پاسخ به سوالی درباره سفر خود به منطقه کردستان عراق گفت: در این سفر قصد داریم به آنجا هم برویم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور ایران حسن روحانی قصد سفر به عراق را دارد یا خیر به گفتن این کلمه بسنده کرد که «ان‌شاءالله»
دیدار لاریجانی با رئیس جمهور عراق
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین روز سفر خود به کشور عراق با رئیس جمهور این کشور نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
وی در این دیدار گفت: ایران همیشه در سخت‌ترین شرایط کنار شما بوده و دوستی ما یک پیوند قدیمی ریشه‌دار است.
لاریجانی همچنین گفت: ما می‌توانیم در زمینه نفت و گاز همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.
لاریجانی در بخش دیگری از ملاقات خود با رئیس جمهور عراق تاکید کرد: روس‌ها برای حل مشکل سوریه به دنبال راه کار سیاسی هستند و در این مسئله با ما هم مذاکراتی داشتند که امیدوارم طرح اولیه به نتیجه برسد چراکه برخی کشورها دوست ندارند این ماجرا به سرانجام برسد.
لاریجانی همچنین به موضوع اخذ روادید میان ایران و عراق گفت: با توجه به وجود عتبات عالیات و سفر ایرانیان به این نقاط، این ظرفیت وجود دارد که اقتصاد عراق به حرکت دربیاید؛ براساس آمارها سالانه میانگین دو میلیون نفر به ترکیه سفر می‌کنند که این به علت نبود فرایند اخذ روادید است ؛ از طرف دیگر این اقدام، قطعاً موجب تقویت ارز دو کشور و تبادل ارزی می‌شود.
بر پایه این خبر، فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه عراق، نیاز مبرمی به تجارب ایران در زمینه کشاورزی و احداث جاده و اتوبان دارد، گفت: از طرف دیگر، قطعاً باید برنامه‌ریزی مناسبی برای سفر زائران به عتبات عالیات صورت گیرد.
رئیس جمهور عراق با بیان اینکه من ایران را کشور دوم خود می‌دانم و دوره‌ای از زندگی خود را آنجا سپری کرده‌ام، افزود: به‌طور حتم، رابطه ایران و عراق به‌دلیل مشترکات دینی، فرهنگی و مرزی باید بیش از پیش مستحکم شود.
وی با بیان اینکه رابطه عراق و سوریه مثبت است، گفت: عراق هیچگاه معتقد به تغییر نظام سوریه و جایگزینی آن با داعش و یا گروه‌های دیگر نیست، از طرف دیگر متأسفانه در شرایط کنونی سیاست برخی از کشورهای خارجی موجب بروز و تقویت پدیده تروریسم و افراطی‌گری شده است.
فؤاد معصوم با بیان اینکه تقویت مقوله گردشگری مذهبی و حذف روادید در این حوزه در عراق، ایده بسیار خوبی است، گفت: من این موضوع را در آینده نزدیک با حیدر العبادی و وزیر کشور مطرح می‌کنم، تا این موضوع به نتایج مثبت برسد.