kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
گزارش خبری- تحلیلی کیهان

اصرار بر نژادپرستی بحران آمریکا را شعله‌ور کرد

با اصرار دولت آمریکا به نژادپرستی و کشتار سیاهان و سپس تبرئه پلیس‌های قاتل سفیدپوست آنها، هزاران نفر در شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک و سنت لوئیس به خیابان‌ها ریختند و خواستار پایان کشتار سریالی سیاهان به دست پلیس شدند.


 طی روزهای گذشته کشتار سیاهان و تبرئه قاتلان آنها در آمریکا دوباره آتش خشم مردم این کشور را شعله ور کرده و  آنها را به خیابان‌ها کشاند؛ دیروز (چهارشنبه) به دنبال کشته شدن یک نوجوان سیاهپوست دیگر به نام «آنتونیو مارتین»   به دست پلیس آمریکا در حومه شهر سنت لوئیس، جایی که مایکل براون نوجوان سیاهپوست غیرمسلح با شلیک پلیس جان خود را از دست داد، بار دیگر مردم به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند.
بر اساس این گزارش، این نوجوان 18 ساله در پمپ بنزین «موبیل» در حومه «برکلی» سنت لوئیس کشته شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده که پلیس سنت ‌لوئیس مدعی است قربانی سیاهپوست در پمپ بنزین با خود سلاح حمل می‌کرد، در حالی که رسانه‌ها و شاهدان عینی می‌گویند «آنتونیو مارتین» هیچ سلاحی در اختیار نداشته و کاملا غیرمسلح بوده است.
کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز، تصاویر و ویدئویی‌هایی از مادر این قربانی سیاهپوست منتشر کردند که وقتی متوجه می‌شود پسرش کشته شده است، گریه می‌کند و به خبرنگاران می‌گوید: آنها به سمت پسر من تیراندازی کردند.
گزارش‌ها نشان می‌‌دهد که جسد مارتین به مدت دو ساعت بر روی زمین افتاده بود. به دنبال  رسانه‌ای شدن  خبر این جنایت هزاران نفر از مردم شهر سنت لوئیس به خیابان‌ها ریختند و پمپ بنزینی که در آن به سمت این نوجوان سیاهپوست 18 ساله تیراندازی شده بود را به آتش کشیدند.
 معترضان سپس به شدت با پلیس درگیر شدند که به دنبال آن تعدادی نیز توسط پلیس دستگیر شدند. نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضین در اطراف پمپ‌ بنزین برکلی به طور گسترده از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کردند.
بازگشت معترضان
 به خیابان‌های نیویورک
 همزمان از نیویورک نیز خبر می‌رسد که هزاران نفر از معترضان به نژادپرستی و خشونت نیروهای پلیس آمریکا، سه‌شنبه شب نیز با بی‌توجهی به درخواست شهردار این شهر، بار دیگر به خیابان‌ها سرازیر و خواستار پایان نژادپرستی در کشورشان شدند.
در جریان تظاهرات روز سه‌شنبه باز هم شعارهایی چون «جان سیاهپوستان ارزش دارد»، «تروریسم پلیس‌ نژادپرست را متوقف کنید»،‌ «پلیس‌های قاتل را زندانی کنید»،‌ «به جنگ علیه سیاهان آمریکا پایان دهید» بر روی پارچه‌نوشته‌های معترضین به چشم می‌خورد.
روزنامه نیویورک‌پست در این باره گزارش داد معترضان  که با وجود مخالفت شهردار، دست به تظاهرات زده بودند تلاش کردند تا خیابان پنجم را که از شلوغ‌ترین مراکز تجاری شهر است، مسدود کنند.
فعالان حقوق بشر و معترضان به اقدامات خشونت‌آمیز پلیس، تظاهرات سه‌شنبه شب را با عنوان «مقاومت در زمستان» و «پلیس‌های قاتل را زندانی کنید»، در شبکه‌های اجتماعی سازماندهی کرده بودند.
 این اعتراضات در حالی برگزار شد که «بیل دی بلاسیو» شهردار نیویورک روز دوشنبه به بهانه کشته شدن دو افسر پلیس «بروکلین»، خواستار توقف اعتراضات و «اتحاد در شهر» شده بود.
تبرئه یک پلیس قاتل دیگر
روز سه‌شنبه، هیئت منصفه عالی منطقه «هریس کانتی» شهر «هیوستون» اعلام کرد که افسر سفیدپوستی که یک سال قبل یک جوان سیاهپوست را به قتل رسانده، جرمی مرتکب نشده است. این افسر سفیدپوست اداره پلیس «هیوستون» ایالت تگزاس، حدود یک سال قبل در ساعات خارج از خدمت، «جردن بیکر» جوان 26ساله سیاهپوست را به ‌ضرب گلوله به قتل رساند.
کاسترو در دفاعیات خود مدعی شده بود که تصور می‌کرده جوان سیاهپوست به ‌قصد سرقت وارد فروشگاه شده و به همین جهت با وی درگیر شده و به ‌سمت وی شلیک کرده است.
چند روز پیش نیز در میلواکی پلیس قاتلی که یک مرد سیاهپوست عقب‌مانده ذهنی را در این منطقه در اردیبهشت ماه گذشته با شلیلک 14 گلوله کشته بود، تبرئه شد!
علاوه بر قتل‌های سریالی سیاهپوستان، تبرئه سریالی قاتلان سفیدپوست نیز باعث خشم و اعتراض مردم آمریکا شده است.
 جرقه اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا از مرداد امسال  و پس از قتل «مایکل براون» نوجوان سیاهپوست به دست یک افسر سفیدپوست در شهر «فرگوسن» ایالت «میسوری»  زده شد. در این مدت اعتراض‌ها با سرکوب گسترده نیروهای پلیس منجر شد که همین مسئله به گسترش اعتراضات منجر شد.
بر اساس آمارهای منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی، از سال 2000 تاکنون، بیش از 3100 نفر توسط پلیس آمریکا،  به قتل رسیده‌اند. همچنین آمارهای رسمی اف‌بی‌آی نشان می‌دهد احتمال کشته شدن نوجوانان سیاهپوست به دست افسران پلیس، 21 برابر بیش از احتمال کشته شدن یک نوجوان سفیدپوست توسط پلیس است. این قتل‌ها معمولا به شکل شلیک چندین گلوله آن هم به سمت سر و صورت قربانی صورت می‌گیرد! پلیس آمریکا حتی گاهی اقدام به خفه کردن قربانی نیز می‌کند. از آنجایی که غالب قربانیان سیاهپوست هستند، معترضان به این نتیجه رسیده‌اند که سیاهپوستان قربانی رنگ پوستشان شده‌اند. دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه، رفتار تبعیض‌آمیز با سیاهان محدود به مردم عادی آمریکا نمی‌شود و افسران سیاهپوست مشغول خدمت در ادارات پلیس آمریکا نیز از این تبعیض‌ها به شدت رنج می‌برند!