kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
یک مرکز حقوق ‌بشری هشدار داد

شیعیان بحرین در معرض «نسل‌کشی هدفمند»

مرکز حقوق ‌بشر بحرین تاکید کرد مردم این کشور به سبب «سیاست مقامات منامه درباره اعطای تابعیت به خارجیان» در معرض «نسل‌کشی هدفمند» قرار گرفته‌اند.


به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، مرکز حقوق ‌بشر بحرین هشدار داد که آل‌خلیفه با اعطای تابعیت به خارجی‌ها ملت بحرین را در معرض نسل‌کشی هدفمند قرار داده است و نظارت بر اجرای این نسل‌کشی نیز برعهده «خالد الخلیفه»، وزیر دفتر پادشاهی این کشور است.
این مرکز حقوق‌بشری اعلام کرد، طرح اعطای تابعیت به خارجی‌ها یک طرح سیاسی است زیرا اعطای تابعیت بر اساس شروط لازم و اساسی برای آن صورت نمی‌گیرد بلکه رژیم حاکم به ده‌ها هزار نفر که حتی یک سال اقامت در بحرین را تجربه نکرده‌اند، تابعیت اعطا می‌کند اما در مقابل، شمار زیادی که مستحق دریافت تابعیت هستند و ده‌ها سال در بحرین زندگی می‌کنند و برخی از آنها حتی در این کشور متولد شده‌اند، از این حق محروم هستند.
چندی پیش خبر رسید رژیم آل‌خلیفه به حدود 30 هزار تبعه پاکستانی تابعیت بحرینی داده، اقدامی که با اعتراض دولت پاکستان مواجه شد.
وزارت کشور بحرین «راج‌یونیکریشان» خبرنگار روزنامه «گلف دیلی‌نیوز» را به دلیل افشای آمار پاکستانی‌هایی که تابعیت بحرینی گرفتند به شدت توبیخ کرد.
سفیر پاکستان در بحرینی در گفت‌وگو با این خبرنگار اعلام کرده بود که تاکنون 25 تا 30هزار پاکستانی تابعیت بحرینی دریافت کرده‌اند.
نقش آمریکا
در اشغال بحرین
یک نماینده پارلمان اردن ضمن انتقاد از حضور نیروهای نظامی این کشور در بحرین گفت: «نظامیان اردن با تصمیم آمریکا به بحرین رفته‌اند و اقدام اردن در اعزام نظامیان خود به بحرین شرافتمندانه نیست.»
وی از دولت اردن خواست که از حضور نظامی این کشور در بحرین برای مقابله با تظاهرات مردمی جلوگیری کند.
نظامیان اردنی پس از آغاز انقلاب مسالمت‌آمیز مردم بحرین در کنار نیروهای موسوم به سپر جزیره به صورت گسترده‌ای با همکاری عربستان، امارات و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس خاک بحرین را اشغال کردند.
علاوه بر نظامیان کشورهای عربی و استخدام نظامیان پاکستانی در ارتش بحرین، ناوگان پنجم دریایی آمریکا بیش از یک دهه در بحرین حضور دارد و اخیرا انگلیس نیز قراردادی برای ایجاد یک پایگاه نظامی دریایی با دولت بحرین امضا کرده است.
از سوی دیگر مردم بحرین روز سه‌شنبه در چهل‌وسومین سالگرد روز ملی این کشور و خروج نیروهای انگلیس از بحرین علیه رژیم آل‌خلیفه تظاهرات کردند.
مردم بحرین با سر دادن شعارهایی علیه آل‌خلیفه خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند و تاکید کردند که راه شهدا ادامه دارد.