kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱

پرونده شکنجه‌های انگلیس در عراق به دیوان بین‌المللی کیفری رفت

در حالی که کمتر از یک هفته از انتشار گزارش تکان‌دهنده شیوه‌های شکنجه‌های سیا می‌گذرد، دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) نیز اعلام کرد نقش دولت انگلیس را در اعمال این شکنجه‌ها بررسی خواهد کرد.

سه شنبه هفته گذشته گزارش تکان‌دهنده  شکنجه‌های سیا توسط سنای آمریکا منتشر شد که بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی جهانی داشت.
اما سانسور شدید این گزارش از یک سو و نپرداختن به نقش انگلیس، هم‌پیمان اصلی آمریکا در اعمال شکنجه‌های قرون وسطایی اعتبار این گزارش را به شدت مخدوش کرد و بلافاصله بعد از انتشار این گزارش یکی از سخنگویان دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، اعتراف کرد که مطالب مرتبط با شکنجه‌هایی که توسط سازمان‌های جاسوسی انگلیس انجام گرفته‌اند، به درخواست این کشور، از گزارش حذف شده است.
در گزارش 500 صفحه‌ای سنا هیچ اشاره‌ای به سازمان‌های جاسوسی انگلیس و یا منطقه انگلیسی «دیگو گارسیا» واقع در اقیانوس هند که ارتش آمریکا به عنوان یک پایگاه نظامی از آن استفاده می‌کند نشده است.
با وجود سانسور نقش انگلیس در این شکنجه‌ها، دیروز دیوان بین‌المللی کیفری  اعلام کرد صدها پرونده جدید را در ارتباط با شکنجه غیرنظامی‌های عراقی توسط سربازان انگلستان بررسی خواهد کرد.
روزنامه ایندیپندنت انگلیس در این زمینه  نوشت: «این پرونده‌های جدید شامل روش‌های خشونت‌آمیز بازجویان انگلیسی در عراق بین سال‌های 2003 تا 2008 است.این روش‌ها مشابه شکنجه‌های سازمان سیا بوده و شامل تکنیک‌هایی چون تجاوز جنسی، شکنجه با برق، محرومیت از خواب و ... است.»
روزنامه واشنگتن پست نیز در یادداشتی از عدم واکنش مناسب مردم و نهادهای قانونی پس از افشای تکنیک‌های غیرانسانی شکنجه سازمان سیا علیه زندانیان مظنون به ارتکاب عملیات‌های تروریستی انتقاد کرد و نوشت: «شکنجه تنها کار یک فرد و یا نهاد یاغی نیست، بلکه سیاست رسمی بالاترین مقامات دولت ما، مجریه و مقننه است. ما مردم نیز هم دست آن هستیم، تا زمانی که از آنها حساب کشی نکنیم.»
کمیته اطلاعاتی مجلس سنا روز سه‌شنبه هفته گذشته، سالها پس از حوادث بحث‌انگیز یازدهم سپتامبر سال 2001 خلاصه‌ای حدوداً 500 صفحه‌ای از تکنیک‌های شکنجه سیا  را منتشر کرد که جهان را در بهت و حیرت فرو برد.