kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۱۲۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰

ارتش عراق عملیات آزاد سازی موصل را آغاز کرد

پیشروی یگان زرهی لشکر نهم ارتش عراق و یکی از یگان های واکنش سریع مبارزه با تروریسم به سمت شهر موصل آغاز شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، شبکه تلویزیونی العالم عصر دیروزدر خبری فوری ازپیشروی واحد هایی از ارتش عراق به سمت موصل خبر داد.این نخستین عملیات آزاد سازی موصل پس از اشغال این شهر توسط تروریست هاست. عناصر داعش خرداد گذشته این شهر را اشغال کردند. مقابله با ارتش برای داعش در موصل حکم مرگ و زندگی را دارد،چرا که این شهر مرکز خلافت وستون فقرات داعش محسوب می شود. در همین رابطه ، استاندار نینوا خبر داد که ارتش و نیروهای مردمی عراق آمادگی‌های لازم برای آزاد کردن شهر موصل(مرکز استان نینوا) را دارند.
کمک نظامی چین
وزیر خارجه عراق اعلام کرد،« وانگ یی »همتای چینی‌اش پیشنهاد کمک نظامی برای مقابله با داعش را به بغداد داده است.
به گزارش ایسنا، پکن به صورت داوطلبانه به دولت عراق پیشنهاد کمک نظامی داده اگرچه به ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا نپیوسته است.
ابراهیم جعفری افزود: وزیر خارجه چین گفت که سیاست پکن به این دولت اجازه نمی‌دهد تا در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش دخیل باشد. من از طرح پکن و پیشنهاد کمک نظامی‌اش به عراق برای مقابله با داعش استقبال می‌کنم.
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که وانگ یی در جریان نشستی در ماه سپتامبر در نیویورک به همتای عراقی خود این پیشنهاد را داده و گفته است که پکن از اقدامات عراق برای مقابله با داعش حمایت می‌کند.
این مقام مسئول وزارت امور خارجه چین از بیان این مطلب که آیا پکن به پشتیبانی هوایی یا پرتاب موشک علیه مواضع داعش می‌پردازد یا خیر، امتناع کرد و گفت: چین با تروریسم جنگیده و برای عراق به تامین کمک و پشتیبانی پرداخته است. ما به این اقدامات به بهترین شکل ممکن ادامه می‌دهیم.
چین بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار صنعت نفت عراق است و اگر داعش مناطق نفتی این کشور را تحت کنترل خود درآورد این چین است که میلیاردها دلار متضرر می‌شود.