دو عضو کمیسیون بودجه و انرژی اعلام کردند
جزئیات برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه
جعفر قادری با بیان اینکه گزارش کمیسیون بودجه درباره برداشت دولت از صندوق توسعه صحیح است، گفت که برداشت از این صندوق غیرقانونی بوده است.
جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات خانه ملت در گفتگو با خبرگزاری فارس، در واکنش به اظهارات محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت مبنی بر غیرواقعی بودن گزارش مجلس پیرامون برداشت 4/1میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی، گزارش کمیسیون متبوعش را صحیح و بر پایه قانون و منطق توصیف کرد.وی در همین زمینه گفت: دولت نفت را برای فروش به شرکت نیکو داد اما این شرکت نتوانست به تعهدات خود عمل کرده و پول فروش را به دولت بدهد.
قادری اضافه کرد: پس از این اتفاق به جای آنکه برای وصول طلب پیگیریهای لازم را انجام دهند، طلبشان را از شرکت نیکو به صندوق توسعه ملی منتقل کرده و به جای آن از صندوق توسعه ملی استفاده کردند؛ در واقع آنها از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین منابع مالی خود بهره بردند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر صندوق توسعه ملی منابع یاد شده را در اختیار ندارد، خاطرنشان کرد: به فرض اگر این شکل، شکل درستی است دولت میتواند در طلب بابک زنجانی نیز همینگونه برخورد کند یعنی آنها میتوانند اسناد طلب از بابک زنجانی را به صندوق توسعه ملی داده و از منابع صندوق در بودجه استفاده کنند یا اگر ما منابعی در چین و هند داریم، دولت میتواند حواله آنها را به بانک مرکزی داده و به جایش ریال بگیرد.
نماینده مردم شیراز با بیان اینکه اقدام انجام شده از سوی دولت منطبق بر قانون نیست، خاطرنشان کرد: این اقدام برداشت از منابع صندوق توسعه ملی است که کمیسیون نیز اینگونه تشخیص داده و این تشخیص صحیحی است و گزارش هم در صحن قرائت میشود.
وی با بیان اینکه درباره گزارش کمیسیون بودجه و اقدام انجام شده از سوی دولت، مجلس قضاوت خواهد کرد، گفت: نماینده دولت در جلسات کمیسیون حضور داشته است.
درهمین حال سید مسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: دولت در اواخر سال گذشته با مجوزی از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی 4/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرد با این عنوان که وقتی یکی از شرکتهای خارجی خریدار نفت ایران بدهی خود را از این بابت پرداخت کرد این پول را جایگزین کنند.وی افزود: براساس اطلاعاتی که به مجلس رسیده است شرکت یاد شده که یک شرکت اماراتی است نه تنها بدهی خود را پرداخت نکرده است بلکه در جریان تحریمها همزمان با مذاکرات میزان بدهی آن افزایش یافته است.
میزان بلوکه شدن درآمدهای نفتی افزایش یافته است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همزمان با مذاکرات ایران و غرب میزان بلوکه شدن درآمدهای نفتی بیشتر از گذشته است، اضافه کرد: بدهی شرکت خریدار میعانات گازی ایران همواره بیشتر شده است چرا که هر محمولهای که دریافت میکند بخشی از پول آن بلوکه میشود.
وی با بیان اینکه به چند دلیل برداشت از صندوق توسعه ملی خلاف قانون بوده است، گفت: تخلف اول آن است که براساس بند 2 قانون بودجه صراحتاً برداشت دولت از صندوق توسعه ملی و ذخایر ارزی بانک مرکزی به جز مواردی که در متن قانون به آنها اشاره شده ممنوع است.
میرکاظمی ادامه داد: این اتفاق در اواخر اسفند 92 افتاده است، دولت این پول را به عنوان پول وصول شده تلقی کرده است و از این 4/1 میلیارد دلار 2/6میلیارد دلار را به حساب 226 خزانه واریز کرده و در مصارف جاری از آن استفاده کرده است.
برداشت غیرقانونی دولت
از صندوق توسعه ملی
پایه پولی و نقدینگی را افزایش داد
وی با بیان اینکه معمولاً چنین بودجههایی صرف مصارف عمرانی نمیشود و کسریهای دولت را پوشش میدهد، افزود: دولت این 2/6 میلیارد دلار را تبدیل به ریال کرده و پایه پولی را افزایش داده است که با توجه به ضریب فزاینده باعث ایجاد 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید شده است.
عضو کمیسیون انرژی توضیح داد: دولت این 4/1 میلیارد دلار را وصول شده تلقی کرده است و مانند یک درآمد وصول شده با آن برخورد کرده به گونهای که 2 درصد را به عنوان عیدانه، 20 درصد را به حساب صندوق توسعه ملی، 6 درصد را به عنوان سهم فاینانس و 14/5 درصد را به عنوان سهم شرکت ملی نفت پرداخت کرده است و 2/6 میلیارد دلار را نیز با تبدیل به ریال به مبلغ 6 هزار و 500 میلیارد تومان به حساب خزانه ریخته است.
وی اظهار داشت: اشتباه دوم دولت آن بوده است که در اواخر فروردین 93 طبق مصوبهای محل برداشت این منابع را از صندوق توسعه ملی به ذخایر بانک مرکزی تغییر دادهاند که این کار را هم براساس همان بند قانون بودجه ممنوع است.
میرکاظمی تصریح کرد: اگر برداشت از صندوق توسعه ملی مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی را داشت اقدام دوم دولت حتی همین مجوز را هم نداشت و حتی بعضی از اعضای شورای عالی امنیت ملی از مصوبه دوم دولت خبر نداشتهاند.
وی افزود: این اتفاقات کاملاً مغایر قانون بوده است و سؤال بنده در این خصوص به زودی در صحن علنی مطرح میشود تا ابعاد این مسئله بیشتر باز شود چراکه نباید در دولتی که خود را پایبند به قانون و قانونگرا معرفی میکند چنین تخلفات و بیانضباطیهای مالی اتفاق بیفتد.
روش حسابداری
خزانه کل کشور را
برای برداشت از صندوق توسعه ملی تغییر دادند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: روش حسابداری خزانه کل کشور همواره به صورت نقدی بوده است یعنی باید وجوه به این حساب واریز شود تا وصول شده تلقی شود نه اینکه به صورت تعهدی وجوهی را وصول شده تلقی کنند.
وی افزود: اینکه ما از خزانه برداشت کنیم تا بعداً توسط شرکتی به این حساب واریز شود مغایرت قانون تأمین کسری بودجه را برطرف نمیکند و دلیل قابل قبولی برای برداشت دولت نیست.
وی اظهار داشت: مقامات دولتی قبلاً به صراحت این مسئله را رد میکردند اما موضوع باید برای مردم باز شود تا مسئولان دولتی اینگونه درباره مسائلی که صراحتاً خلاف قانون است اظهارنظر نکنند و آن را قانونی اعلام نکنند.
میرکاظمی اضافه کرد: البته متأسفانه امروز باید این انتقاد را به هیئت رئیسه مجلس وارد بدانیم که عملکرد ضعیفی در حوزه نظارت بر این مسئله داشته است چنانکه بنده سؤال مربوط به این ماجرا را ماهها پیش مطرح کردهام اما هنوز در نوبت صحن قرار نگرفته است.
منابع برداشت شده
باز نگشته است
میرکاظمی تصریح کرد: منابع برداشت شده در بازه زمانی که گذاشتهاند بازنگشته است چون بدهی شرکت اماراتی که از آن اسم بردهاند بطور مداوم افزایش یافته است.
وی گفت: اگر شرکتی امروز میعانات گازی یا نفت خام ایران را میخرد، پولی که میتواند به ایران بازگرداند کمتر از گذشته است یعنی بدهی باقی میماند و به آن اضافه میشود، به همین دلیل امید چندانی به بازگشت پول برداشت شده وجود ندارد.