kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹

روحانی به همه بد گفت جز آمریکا! (خبر ویژه)

اظهارات رئیس‌جمهور در مراسم روز 16 آذر با نکات قابل تأملی همراه بود.


مهندسی و دست‌چین اغلب افراد حاضر در این مراسم که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد در کنار حذف اسامی نمایندگان چند تشکل اصلی دانشجویی از فهرست پرسشگران و سخنگویان دانشجویان، چهره‌ای تشریفاتی، دولتی و شبه کارمندی را برای مراسم به تصویر کشید. این فضای بسته در حالی بود که روحانی چند روز پیش در گرگان گفته بود زمان امنیتی بودن فضا به سر آمده است.
رئیس‌جمهور در سالگرد رویداد 16 آذر 1332 هیچ اعتراض صریح یا کنایه‌آمیزی نسبت به رژیم آمریکا و جنایت‌های 70 ساله آن رژیم علیه ملت ایران نکرد و حال آن که دانشجویان در 16 آذر 32 در اعتراض به کودتای سیا و سفر معاون رئیس‌جمهور آمریکا به شهادت رسیدند. روحانی در عوض نیش و کنایه‌های خود را  در میدانی بی‌حریف و دست‌چین شده! نثار منتقدان کرد و آنها را تازه به دوران رسیده‌ها و اقلیتی که از تحریم‌ها سود می‌برند معرفی کرد!
روحانی در این مراسم گفت: دانشجو باید منتقد، دیده‌بان و ناظر باشد. اگر نگذاشتند دانشجو انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. دیوار دولت فعلا از همه کوتاه‌تر است. هر کسی به هر بهانه‌ای از گوجه‌فرنگی گرفته تا مسائل هسته‌ای دولت را نقد می‌کند. دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می‌کند، زیرا بدون نقد ما نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.
وی در این بخش از سخنان خود روشن نکرد مرادش از «دانشجویان دولت را نقد کنند» کدام دانشجویان است؛ آنها که نمایندگانشان را برای طرح نقد خویش به جلسه راه نداده‌اند؟ همچنین در این سخنان معلوم نشد اگر نباید از گوجه یا مسائل هسته‌ای انتقاد کرد، دولت و رئیس‌جمهور محترم صلاح می‌دانند منتقدان با چه دوزی و از کدام مسائل و مصادیق انتقاد کنند؟! به عبارت دیگر خوب است دولت فهرست موضوعات مجاز (و غیرامنیتی) برای نقد دولت را ارائه کند! در غیر این صورت حکایت همان کسی خواهد شد که می‌گفت وقتی با من حرف می‌زنی دهانت را ببند.
با وجود همراهی نمایندگان مجلس با دولت و رأی اعتماد به وزیر علوم، آقای روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش نمایندگان مردم را مقابل مردم قرار داد و آنها را صاحبان نفوذ و سر و سّر معرفی کرد.
روحانی همچنین مهدی بازرگان رئیس گروهک نهضت آزادی را از بزرگان مبارزه معرفی کرد بی‌آن که به لواحق عملکرد وی در تقابل با انقلاب و نظام اشاره داشته باشد. حضرت امام‌خمینی(ره) بهمن سال 1366 در جواب نامه وزیر کشور وقت با بیان اینکه اگر نهضت آزادی سرکار می‌ماندند سیلی‌ای به اسلام می‌زدند که تا قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد منافقین را فرزندان عزیز مهندس بازرگان توصیف کردند و فرمودند ضرر گروهک نهضت آزادی از گروهک‌های دیگر و حتی منافقین، این فرزندان عزیز مهندس بازرگان بیشتر و بالاتر است.