kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
در پی تبرئه پلیس قاتل صورت گرفت

شورش در 90 شهر آمریکا

بلافاصله پس از انتشار خبر «تبرئه پلیس قاتل آمریکایی» که دو ماه پیش یک نوجوان سیاه پوست را با شلیک چند گلوله به قتل رسانده بود، صدهاهزار نفر در بیش از 90 شهر آمریکا به خیابان‌ها ریختند و علیه «نژادپرستی پلیس» و «نبود عدالت» در این کشور شعار دادند.


 روز دوشنبه دادگاه ایالت  میسوری آمریکا در حکمی که انتظار آن می‌رفت «دارن ویلسون» پلیس سفید پوست و قاتل «مایکل بروان» سیاه‌پوست را از اتهام «قتل» تبرئه کرد. به دنبال  تبرئه پلیس قاتل موجی از خشم سرتاسر آمریکا را فرا گرفت و صدها هزار نفر در بیش از 90 شهر آمریکا و از جمله واشنگتن، نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا، لس‌آنجلس و... به خیابان‌ها ریختند و خواستار اجرای عدالت شدند.
 مردم در این تظاهرات دست نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «خشونت پلیس نژاد پرست را متوقف کنید» معترضین در شهرهای مختلف آخرین جملات «مایکل بروان» را با بالا نگه داشتن دستانشان تکرار می‌کردند: «دست‌هایم بالاست، شلیک نکن» معترضین در راستای جنبش جهانی «ناشناس‌ها» نیز با شرکت در این اعتراضات شعار می‌دادند «همه جا را به آتش بکشیم،‌ همه شهرها را به آتش بکشیم و یک آمریکای جدید خلق کنیم.»
جدی‌ترین اعتراض‌ها و شورش‌ها در شهرهای سنت لوئیس، اوکلند و کالیفرنیا صورت گرفت.   در این شهرها معترضین به خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هجوم برده و در حالی که دست‌های‌شان بالا بود کیلومتر‌ها به راهپیمایی پرداختند. حدود 2 ماه پیش پلیس سفیدپوست آمریکا با شلیک دست‌کم 6 گلوله به سر و صورت این نوجوان 17 ساله سیاه‌پوست، وی را به قتل رساند. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد، وی به قصد کشت مورد حمله قرار گرفته است.
شورش
شدیدترین اعتراض‌ها به بی‌عدالتی دستگاه قضایی آمریکا و تبرئه پلیس قاتل در شهر فرگوسن بود. دوشنبه شب و پس از رسانه‌ای شدن این حکم مردم و پلیس ایالتی که از چند روز پیش در حال آماده باش بودند به شدت با یکدیگر درگیر شدند. معترضان خشمگین ده‌ها ساختمان و خودروهای پلیس را به آتش کشیدند. برخی از معترضان نیز پرچم آمریکا را آتش زدند. اقدامی که فقط در آمریکا می‌توان شاهد آن بود.
شبکه خبری بی.بی.سی نیز به نقل از پلیس فرگوسن گزارش داد: پلیس برای پراکندن معترضین از گاز اشک‌آور استفاده کرده است در همین حال خبرنگارگاردین نیز از شهر فرگوسن گزارش داد، خیابان‌های این شهر مانند مناطق جنگ زده خطرناک شدند.
بی.بی.سی هم‌چنین گزارش داد حدود 150 شلیک توسط پلیس در شهر فرگوسن به گوش رسید که پلیس آمریکا مدعی است افسران پلیس هیچ تیری شلیک نکرده‌اند. پلیس آمریکا گفته ده‌ها مراکز غیر مسکونی به آتش کشیده شد و 29 نفر دستگیر شدند.
به گفته جنبش «ناشناس‌ها» شبکه‌های تلویزیونی کابلی در شهر فرگوسن و اطراف این شهر قطع شدند و پمپ بنزین «دلوود» در نزدیکی شهر فرگوسن به آتش کشیده شده است.برخی رسانه‌ها نیز گزارش کردند که سازمان عفو بین الملل از دولت آمریکا خواسته است به حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.
گزارشات حاکی از آن است که پلیس فرگوسن حتی با دستگیری ده‌ها نفر نیز نتوانسته بر اوضاع مسلط شود و کنترل شهر را از دست داده و مجبور به عقب‌نشینی در مقابل معترضان شده و از گارد ملی آمریکا تقاضای کمک خواسته است. گارد ملی آمریکا نیز به دنبال این درخواست در شهر فرگوسن مستقر شد.
براساس گزارش‌ها مدارس فرگوسن تعطیل اعلام شده، آسمان فرگوسن بر روی هواپیماها بسته شده و فرودگاه شهر فرگوسن اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی هیچ پروازی در فرودگاه‌های این شهر انجام نخواهد گرفت.مقامات سنت لوئیس در ایالت میسوری نیز اعلام کردند که پروازها تا اطلاع ثانوی در فرودگاه سنت لوییس ممنوع شده است.
اوباما: به رای دادگاه
 احترام بگذارید!!
همزمان با گسترش اعتراض‌ها به تبرئه پلیس قاتل، اوباما نیز وارد میدان شد و با ظاهر شدن در صفحه تلویزیون از مردم آمریکا و بویژه ساکنان فرگوسن خواست که آرامش خود را حفظ و به رای دادگاه احترام بگذارند.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: تصمیم هیئت منصفه در تبرئه «دارن ویلسون» افسر قاتل نوجوان سیاه پوست آمریکایی که نهم اوت سال جاری میلادی به ضرب گلوله این پلیس کشته شد، باید مورد احترام قرار گیرد.
اوباما از معترضان خواست که رای هیئت منصفه را بپذیرند و از تخریب اموال عمومی خودداری کنند.
اوباما افزود: اوضاع فرگوسن باعث چالش‌های بزرگتر و بیشتری می‌شود و ما باید با این چالش‌ها که هم اکنون کشور با آن مواجه است، مقابله کنیم.
اعتراض‌ها جهانی می‌شود
 با گسترده شدن اعتراض‌ها و برخورد خشونت‌آمیز پلیس با معترضین، جنبش جهانی «ناشناس‌ها» اعلام کرد از امروز (چهارشنبه) در سراسر آمریکا و دیگر کشورهای جهان به اعتراض دست خواهد زد . این جنبش از طرفداران خود در سرتاسر جهان خواست که در اعتراض به این بی‌عدالتی به خیابان‌ها بیایند و با نمادهای این جنبش به تظاهرات بپردازند.
در طول یکی دو ماه اخیر دو نوجوان بدون سلاح و سیاه پوست آمریکایی، «مایکل بروان» و «وندریک مایرس» به فاصله دو ماه در ایالت میسوری توسط افسران پلیس سفید پوست با شلیک‌های مکرر به قتل رسیده‌اند. عصبانیت مردم میسوری پس از آن افزایش یافت که اعلام شد پلیسی که اقدام به قتل بی‌دلیل مایکل بروان کرده چند روز قبل از وقوع قتل، نشان افتخار دریافت کرده بود. بر اساس این گزارش، دست‌کم 16 بار به سوی «مایکل بروان» شلیک شده که در 6 مورد به سمت سر و صورت وی نشانه‌گیری شده است. با رای روز دوشنبه دادگاه ایالت میسوری، پلیس قاتل بی‌گناه شناخته شد. «جی نیکسون»، فرماندار میسوری در آستانه اعلام رأی دادگاه، اعلام وضع اضطراری کرد و 400 نفر از اعضای گارد ملی را به فرگوسن فرستاد.
از آنجایی که فرماندار میسوری چند روز قبل اعلام وضعیت فوق‌العاده کرده و صدها افسر اف‌بی‌آی در شهرهای مختلف آمریکا مستقر شده بودند، مردم آمریکا پیش‌بینی کرده بودند که این پلیس قاتل نیز همچون افسران قاتل دیگر تبرئه خواهد شد. نکته جالب توجه اینکه، غالبا مقتولین از سیاهان هستند و در بیشتر مواقع نیز این پلیس سفیدپوست است که تبرئه می‌شود. مردم آمریکا می‌گویند سیاهان قربانی نژادپرستی می‌شوند.