kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۸
ازسوی اسنودن فاش شد

روش‌های جدید جاسوسی آمریکا از هزاران رایانه در جهان

جدیدترین اسناد منتشر شده درمورد «رسوایی» جاسوسی‌های آمریکا، نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی این‌ کشور در ده‌ها هزار رایانه سرتاسر جهان نرم‌افزارهای جاسوسی نصب کرده است.

جدیدترین اسناد منتشر شده درمورد «رسوایی» جاسوسی‌های آمریکا، نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی این‌ کشور در ده‌ها هزار رایانه سرتاسر جهان نرم‌افزارهای جاسوسی نصب کرده است.
روز سه‌شنبه روزنامه «نیویورک» تایمز برگ دیگری از اسناد فوق محرمانه منتشر شده از سوی «ادوارد اسنودن»، مأمور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) را منتشر و به همراه اظهارنظر برخی کارشناسان پرده دیگری از «دزدی اطلاعات» کاخ سفید را برملا کرد.
آنطور که این روزنامه آمریکایی منتشر کرده، «ان‌اس‌ای» در دستکم 100هزار رایانه (خارج از آمریکا) نرم‌افزارهایی تعبیه کرده که حتی بدون نیاز به اینترنت (درحالی که رایانه به اینترنت وصل نیست) اقدام به سرقت اطلاعات می‌کند. در این شیوه جاسوسی که از سال 2008 درحال انجام است، برنامه مورد نظر از طریق شبکه‌های انفورماتیک وارد رایانه‌ها می‌شود. براساس این گزارش، این سیستم با استفاده از فرکانس‌های رادیویی که از مدارهای چاپی یا کارت‌های یو‌اس‌بی- که در رایانه جاسازی شده- عمل می‌کند.
در این گزارش ضمن اشاره به نام کشورهای چین، روسیه، هند، مکزیک، عربستان و پاکستان به عنوان اهداف جاسوسی آمده است: «فناوری‌های فرکانس‌های رادیویی امکان حل یکی از بزرگترین مشکلات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را که نفوذ به رایانه‌هایی بود که مخالفان و برخی متحدان آمریکا تلاش می‌کردند آنها را از جاسوسی یا هک شدن محفوظ نگاه دارند، فراهم کرد». به نوشته این روزنامه، در بیشتر موارد، یک فرستنده رادیویی باید به صورت فیزیکی توسط یک جاسوس، یک سازنده یا کاربری که از عملکرد این فرستنده اطلاع ندارد، کار گذاشته شود.
نیویورک تایمز افزود در بین اهداف اصلی این برنامه موسوم به کوانتوم، می‌توان از برخی یگان‌های ارتش چین نام برد. برنامه‌های جاسوسی همچنین احتمالا در شبکه‌های (انفورماتیک) ارتش روسیه، پلیس مکزیک و کارتل‌های موادمخدر، نهادهای اروپایی که کارشان مبادلات تجاری است با متحدان آمریکا مانند عربستان سعودی، هند و پاکستان نصب شده‌اند.
گفتنی است، اسنودن ماه‌هاست که علیه جاسوسی‌های بی‌حد و حصر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا افشاگری می‌کند. وی که از ترس جانش به روسیه گریخته صدها هزار سند طبقه‌بندی شده و محرمانه کشورش را در اختیار رسانه‌ها گذاشته است. رسانه‌ها نیز هر از چند گاهی اقدام به انتشار بخشی از این اسناد می‌کنند. رسانه‌ها در این بین به شدت تحت فشار مقامات امنیتی آمریکا یا کشور خود قرار دارند.