kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
وضعیت پروژه‌های مسکنی در گفت‌وگوی مدیرعامل شهر جدید پرند با کیهان

نهضت ملی مسکن پرند در نیمه راه ادامه دارد

 
 
 
اشاره: دسترسی به سرپناه جزو حقوق اولیه مردم در قانون اساسی است، با این حال میلیون‌ها نفر از هموطنان ما فاصله زیادی تا تملک یک واحد مسکونی دارند. علت این موضوع را می‌توان در حصر زمین‌های دولتی و سرعت بالای رشد قیمت مسکن در کشور، شکاف فزاینده بین نرخ افزایش حقوق و تورم‌های مزمن، گردن‌کشی بانک‌ها، رویکردهای برخی مدیران و دولت‌ها درباره نساختن مسکن دولتی و... دانست. طرح بزرگی همچون مسکن مهر از معدود مواردی بوده که بخشی از دهک‌های درآمدی متوسط و پایین را صاحبخانه کرده است. بعد از یک شکاف هشت ساله، نهضت ملی مسکن که یادگار شهید رئیسی است، از سال 1401 و در امتداد اقدام ملی مسکن شروع شد و حالا مسئولیت تکمیل آن بر عهده دولت چهاردهم است.
مخاطبان بسیاری در تماس با ما سؤالات و ابهامات متعددی را درباه جزئیات نهضت ملی مسکن مطرح کردند و ما هم برای یافتن پاسخ راهی شهر جدید پرند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز ساخت نهضت ملی مسکن شدیم و پای صحبت‌های مهندس آرش صیادی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند نشستیم. با ایشان از ضرورت باز کردن کمربند شهرها، هزینه بالای ساخت و مشکلات مالی و حقوقی متقاضیان پرسیدیم و ایشان با حوصله پاسخ داد و از میانگین 45 درصدی پیشرفت نهضت ملی در پرند گفت. آنچه به محضر شما تقدیم می‌شود، خلاصه بیش از یک ساعت گفت‌وگوی ما با مدیرعامل شهر جدید پرند است. 
سرویس اقتصادی
 
آقای مهندی صیادی؛ برای شروع از مختصات جغرافیایی و جمعیتی و ظرفیت‌های شهر جدید پرند بگویید.
شهر جدید پرند در جاده تهران- ساوه واقع شده و تقریباً ۳۵ کیلومتر از تهران فاصله دارد. این شهر در جنوب غرب تهران و در مجاورت فرودگاه حضرت امام قرار دارد. عملیات اجرائی در پرند از سال ۶۹ آغاز شد. 
تا سال‌های ۸۵ و ۸۶، رشد جمعیت پرند بسیار کند بود و تنها تعداد محدودی ساکن در فازهای یک و ۲ این شهر مستقر شدند اما با آغاز طرح مسکن مهر، فازهای بعدی با برنامه‌ریزی برای ۹۶ هزار واحد مسکونی، جمعیت به شدت افزایش یافت و از سال ۹۰ به بعد رشد سریع‌تری 
پیدا کرد.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت پرند به ۹۶ هزار نفر رسید. اکنون، با توجه به شواهد غیررسمی و اطلاعاتی مانند تعداد واحدهای تحویل شده، جمعیت پرند به مرز ۳۵۰ هزار نفر گذشته است. همچنین، با توجه به واحدهای مسکونی در حال ساخت، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت به زودی از ۵۰۰ هزار نفر فراتر رود. افق طرح جامع شهر جدید پرند، ۷۰۰ هزار نفر است و با پروژه‌های حمایتی جدید دولت، مانند نهضت ملی، 
در چهار یا پنج سال آینده به این مرز نزدیک خواهیم شد.
از نظر شهرسازی، جایابی پرند درست بوده است؟
جانمایی شهرها در شهرهای جدید بر اساس روال مشخص و مطالعه شده انجام می‌شود. شورای عالی شهرسازی و معماری با مشارکت حداقل ۱۳ دستگاه ملی، از جمله وزارت نیرو و وزارت جهاد، به بررسی این موضوع پرداخته‌اند. با توجه به ویژگی‌های موجود، می‌توان گفت که پرند یکی از بهترین مکان‌ها برای ایجاد یک شهر در اطراف تهران بوده است. این منطقه از نظر گسل و زلزله ایمن و از نظر جغرافیایی یک دشت مناسب برای طراحی‌های شهری محسوب می‌شود.
به دلیل افزایش قیمت مسکن در تهران، دولت ناگزیر به اجرای طرح‌های حمایتی در این‌جا شده و زمین‌های دولتی در این راستا استفاده می‌شود.
 روزانه چه تعداد سفر بین پرند و تهران در جریان است؟
عدد دقیق در دسترس نیست اما برخی شاخص‌ها نشان می‌دهد که تردد روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در حال انجام است. این عدد ممکن است در طول روز و ایام مختلف هفته متفاوت باشد، اما به طور کلی به یک مقدار نسبی ثابت نزدیک است.
مترو پرند چه سهمی از این ترددها دارد؟
پرند دارای یک خط راه‌آهن شهری است که به راه‌آهن سراسری کشور متصل می‌شود. روزانه، ۱۳ نوبت از پرند، مردم با قطار به میدان راه‌آهن تهران تردد می‌کنند. این یک ظرفیت خوب است. با افزایش جمعیت، ضرورت مترو بیشتر احساس شد. مطالعات اولیه این طرح به سال‌های ۸۴ و ۸۵ برمی‌گردد، اما رشد آن کند بوده است.
شهید رئیسی، اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشتند. ایشان دو یا سه نوبت به پرند آمدند و با تأکید بر تزریق منابع ۷۵۰ میلیاردی از سوی شرکت عمران پرند، پروژه در یک دوره یکساله به بهره‌برداری رسید.
در حال حاضر، این خط خدمات محدودی به مردم ارائه می‌دهد و روزانه هفت نوبت قطار به مردم پرند خدمات‌رسانی می‌کند. البته هنوز به ظرفیتی که می‌تواند به حمل‌ونقل کمک کند، نرسیده است.
مترو چند ایستگاه دارد و قرار است به چه تعدادی برسد؟
پرند در حال حاضر، فقط یک ایستگاه دارد. اتصال به خط یک تهران برقرار است و ایستگاه شاهد به عنوان ایستگاه تبادلی عمل می‌کند. البته حداقل دو ایستگاه دیگر نیز در برنامه خواهد بود. 
با همه این اوصاف به نظر شما پرند باری بر دوش تهران است یا باری از دوش تهران برداشته است؟
به نظر من، پرند قطعاً باری از دوش تهران برداشته است. ساکنان پرند یا کسانی هستند که قبلاً در تهران زندگی می‌کردند و به دلیل مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای اجاره و آلودگی هوا، به این منطقه مهاجرت کرده‌اند یا افرادی که از سایر نقاط به تهران آمده و در نزدیکی آن مستقر شده‌اند. بنابراین، پرند به وضوح به کاهش فشار بر تهران کمک کرده است. با این حال، اگر تسهیلات تردد بین تهران و پرند بهبود یابد این امر می‌تواند به تهران کمک بیشتری کند.
آیا امکان توسعه افقی پرند وجود دارد؟
در حال حاضر، محدوده قانونی پرند تقریباً پر شده است. در سال‌های گذشته، توسعه‌های زیادی انجام شده، از جمله اضافه کردن ۴۴۵ هکتار به فاز ۷ پرند که اکنون ۱۷ هزار واحد مسکونی در حال ساخت دارد. اگرچه در ضلع غربی امکان توسعه وجود ندارد در ضلع جنوبی ممکن است با موافقت وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی توسعه‌ای صورت گیرد اما این تغییرات نیاز به بازنگری در مرزهای استانی دارد که به نظر من صلاح نیست. بنابراین، توسعه پرند باید با احتیاط بررسی شود.
کارشناسان می‌گویند با باز کردن کمربند پرند و توسعه افقی‌سازی هم جذابیت سرمایه‌گذاری در تهران کمتر می‌شود و هم بسیاری از مشکلات انبوه‌سازی را نخواهیم داشت. 
ما با افقی‌سازی و ساخت خانه‌های بزرگ‌تر موافقیم اما محدودیت‌ها این امکان را دشوار می‌کند. مسائل مربوط به آب، برق، فاضلاب و گاز اهمیت دارد. بزرگ‌ترین چالش، مدیریت شهری و نگهداری از شهر است. با پیش‌بینی جمعیت ۷۰۰ هزار نفری در مساحت چهار هزار هکتاری، مشکلاتی در مدیریت خدمات شهری و کیفیت زندگی ایجاد خواهد شد. اگر بخواهیم همین جمعیت را در خانه‌های دو طبقه ساکن کنیم مساحت شهر به ۱۰ تا ۱۲ هزار هکتار خواهد رسید که هزینه‌های خدمات شهری را افزایش خواهد داد.
برخی شهرهای بزرگ دنیا کمربند شهر را باز کرده و مشکل را حل کرده‌اند. تجربه‌های جهانی خوبی در این زمینه وجود دارد.
بله، دنیا تجربه‌های خوبی در این زمینه دارد و بسیاری از مشکلات بلندمرتبه‌سازی قابل حل است اما منفعت و هزینه‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است و باید به سمت افقی‌سازی برویم. در پرند با مشکلات حمل‌ونقل مواجه‌ایم؛ حتی با وجود ساختمان‌های بلندمرتبه. 
چه تعداد از پروژه‌های قبلی (مسکن مهر و اقدام ملی) وجود دارد و چه زمانی به پایان می‌رسد؟
در پرند، حدود 96 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده که 1369 واحد باقی مانده است. این واحدها اغلب مربوط به تعاونی‌ها یا پروژه‌هایی با مشکلات حقوقی است و شکایات اعضا و سازندگان باعث توقف پروژه‌ها شده است. پیش‌بینی می‌شود که 700 واحد طی دو تا سه ماه آینده تحویل داده شود. در مجموع، تنها 600 تا 700 واحد همچنان دچار مشکلات جدی اجرائی و حقوقی باقی می‌ماند که کمیته‌ای برای حل این مسائل تشکیل شده اما پیچیدگی‌های موجود حل این مشکلات را زمان‌بر کرده است.
نهضت ملی مسکن چطور؟
از میان 227 هزار نفر ثبت‌نام‌کننده نهضت ملی در پرند، پس از پالایش شرایط و بررسی اعتراضات، 86 هزار نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند. برای این پروژه، حدود 600 هکتار زمین با الحاقات جدید تأمین شده است. تاکنون 32 هزار و 111 واحد آغاز به ساخت شده و پروژه‌ها در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند. سه هزار واحد در حال تحویل است و مردم در حال رفع نقص و دریافت انشعابات هستند. طرح اقدام ملی نیز در قالب همین پروژه ادغام شده است. از 3500 واحد اقدام ملی در پرند، تاکنون سه هزار واحد افتتاح شده است.
جایی گفته بودید 33 هزار واحد را پیش‌بینی کرده بودید؟
در ابتدا ظرفیت 33 هزار و 200 واحد پیش‌بینی شد اما به دلیل تغییرات طراحی و اخذ پروانه، این تعداد به حدود 32 هزار واحد کاهش یافته است.
کف و سقف پیشرفت این پروژه‌ها چقدر است؟
تمامی پروژه‌های جاری از مرحله خاک‌برداری عبور کرده و به فونداسیون رسیده‌اند. کف پیشرفت این پروژه‌ها ۱۰ درصد و سقف آن ۱۰۰ درصد است و با میانگین پیشرفت حدود ۴۵ درصد.
در دولت چهاردهم قرار است پروژه جدیدی در پرند کلید بخورد؟
شروع پروژه جدید در پرند بعید است زیرا زمین کافی موجود نیست. متقاضی وجود دارد، اما فعلاً امکان بارگذاری جدید در طرح نهضت ملی 
مسکن وجود ندارد.
یکی از چالش‌های انبوه سازی ر گذشته این بود که منتقدان می‌گفتند این واحدها فقط خوابگاه هستند. در نهضت ملی چه تدابیری برای تأمین مؤلفه‌های زیست شهری پیش‌بینی شده است؟
برای جلوگیری از تبدیل شهر به خوابگاه صرف، بر هویت‌بخشی شهری تأکید شده است. ایجاد شغل در کنار شهر، توسعه خدمات مورد نیاز، و وجود ناحیه صنعتی فعال با برندهای مطرح، از اقدامات اساسی است. پرند از معدود شهرهای جدید است که به شبکه مترو پایتخت متصل است که ارزش و اهمیت بالایی برای زندگی در این شهر ایجاد می‌کند.
توسعه خدمات فرهنگی و اجتماعی پرند در چه وضعی است؟
برای هویت‌بخشی به شهرهای جدید، نگاه فرهنگی و اجتماعی باید غالب باشد. توسعه فضاهای آموزشی، مذهبی و درمانی در اولویت قرار دارد. در دو سال گذشته، چهارمین یا پنجمین مسجد پرند افتتاح شده که مساجدی چندکارکردی و فرهنگی است. همچنین پنجمین پارک با فضاهای ورزشی، سرای محله، کتابخانه و کانون پرورش فکری افتتاح شده است. این اقدامات به خانواده‌ها کمک می‌کند حس بهتری نسبت به زندگی در پرند داشته باشند.
وضعیت پرند در حوزه درمان و آموزش چگونه است؟ 
چهار مرکز درمانی و اورژانس ۱۱۵ آماده تحویل شده که یکی از آنها به دانشگاه علوم پزشکی تحویل شده است. بیمارستان دولتی از مطالبات مهم مردم بود. شرکت عمران ۵۰ درصد از زمین مورد نیاز، معادل ۸ هکتار، را برای این پروژه در نظر گرفت و همچنین ۵۰ درصد هزینه ساخت، که در برآورد اولیه بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است را تقبل کردیم. مابقی هزینه نیز توسط دولت از محل بودجه عمومی تأمین شده و عملیات اجرائی آن آغاز شده است.
همچنین رشد جمعیت منطقه و نیاز به فضاهای آموزشی باعث شده تا سال گذشته هشت باب و امسال سه مدرسه جدید به آموزش و پرورش تحویل شود. پنج مدرسه دیگر نیز در دست ساخت است. همچنین اولین مدرسه هوشمند در شهرهای جدید افتتاح شده که میزبان استعدادهای درخشان است. اقداماتی در دیگر حوزه‌ها هم صورت گرفته است
مساجد جدید با معماری فاخر و کارکردهای متنوع، پارک‌های موضوعی جدید که علاوه‌بر فضای تفریحی جنبه‌های آموزشی نیز دارند، در حوزه امنیت ساخت کلانتری شماره ۱۹ پرند، تالار شهر پرند با سالن‌های سینما، دومین هنرستان هنرهای زیبا در پرند پس از تهران و مرکز جامع اشتغال و کارآفرینی برای تربیت تکنسین‌ها و آموزش شغلی از جمله مواردی است که ساخته شده یا در حال ساخت است تا هویت شهری پرند را شکل بدهند.
برگردیم به موضوع واحدهای در حال ساخت؛ بر اساس آخرین برآورد، قیمت تمام‌شده واحدها در پرند متری چند است؟
قیمت تمام‌شده زمانی مشخص می‌شود که پروژه به پایان برسد. در پروژه‌های در حال تحویل، آورده متقاضی حدود 700 تا ۷۵۰ میلیون تومان است و هر متقاضی می‌تواند ۵۵۰ میلیون تومان وام دریافت کند. بنابراین این اعداد نسبی هستند نه مطلق. البته قیمت‌ها بسته به نوع پروژه متفاوت است؛ برای مثال، پروژه‌های بلندمرتبه یا کم‌تراکم قیمت‌های مختلفی دارند.
مدت زمان پیمان نیز بر قیمت تأثیر دارد. اگر متقاضی بموقع اقساط خود را پرداخت کند پیمانکار بموقع ساخت را انجام می‌دهد و قیمت قابل مدیریت می‌شود اما اگر متقاضی تأخیر کند پروژه به تأخیر می‌افتد و قیمت تمام‌شده افزایش می‌یابد. بانک‌ها هم تأثیر زیادی دارند؛ اگر بانک بموقع منابع را تأمین نکند قیمت تمام‌شده افزایش پیدا می‌کند.
واحدها به طور میانگین چند متری است؟
واحدها به‌طور میانگین حدود ۸۵ متر مربع مفید است. این مساحت شامل مشاعات مثل پارکینگ، انباری و راهروها نمی‌شود. به‌طور متوسط، هر متقاضی ۲۵ تا ۳۰ متر مشاعات دارد که در محاسبات لحاظ می‌شود. این اعداد میانگین هستند و ممکن است برخی واحدها ۸۰ متر یا حتی ۱۳۰ متر ناخالص باشند.
در مجموع، به قیمت امروز، هر واحد با احتساب وام حدود یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. بر این اساس، یک واحد مسکن مهر نهضت ملی که امروز داریم تحویل می‌دهیم، با احتساب ناخالص، به متری ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.
این قیمت‌ها زیاد نیست؟
توجه داشته باشید که با توجه به شرایط صنعت ساختمان، این یک قیمت حداقلی است. ما قبول داریم که شاید بسیاری از مردم نتوانند همین قیمت حداقلی را پرداخت کنند اما واقعیت این است که نمی‌توان مسکنی بهتر از این روش به مردم ارائه داد؛ یعنی ارزان‌تر از این روش ممکن نیست. شما هم قیمت زمین را از قیمت تمام شده کم کرده‌اید و هم هزینه مدیریت پروژه را مردم پرداخت نمی‌کنند. در واقع، تمام تلاش‌ها شده است که این هزینه‌ها بر دوش مردم نباشد.
برخی می‌گویند هزینه تمام‌شده نهضت ملی بیشتر از واحدهای موجود در فازهای قدیمی‌تر است. آیا این درست است؟
این موضوع دو نکته دارد. اول اینکه، بسیاری از متقاضیان توانایی پرداخت یک‌جا و به‌طور کامل هزینه را ندارند. در این طرح، متقاضیان می‌توانند هزینه را به‌صورت اقساطی پرداخت کنند و دولت نیز وامی به آن‌ها اختصاص می‌دهد.
از طرفی در حال حاضر در پرند، به‌دلیل رکود بازار، ممکن است با همین مبلغ بتوان واحدهای مسکن مهر فازهای قدیمی‌تر را خریداری کرد اما کیفیت واحدهای نهضت ملی به‌طور قابل‌توجهی بهتر است. به‌ویژه در جزئیات و نما، کیفیت این واحدها از مسکن مهر بیشتر است.
راهی برای تأمین مالی برای دهک‌های پایین و میانی پیشنهاد کرده‌اید؟
ما در حال ساخت پروژه‌ای هستیم که به‌ارزان‌ترین روش ممکن ساخته می‌شود. این پروژه به معنای ارزان بودن نیست بلکه بسیاری از هزینه‌های سربار حذف شده تا قیمت تمام‌شده کاهش یابد. با این حال، این پروژه برای همه افراد قابل پرداخت نیست.
دولت زمین را به‌صورت رایگان ارائه کرده و وام ۵۵۰ میلیونی در نظر گرفته است. همچنین، سازمان مهندسی برای مدیریت پروژه به میدان آمده که به‌طور رایگان انجام می‌شود اما هزینه مصالح، دستمزد کارگران، مهندسان و پیمانکاران قابل حذف نیست.
در زمینه تأمین مالی برای دهک‌های پایین، پیشنهادات مختلفی ارائه شده اما تعمیم این تصمیمات به میلیون‌ها واحد در کشور کار دشواری است. برای مثال، افزایش وام از ۵۵۰ میلیون به ۸۰۰ میلیون تومان هنوز اجرائی نشده است.
پیشنهاد انبوه‌سازان درباره واگذاری زمین به آن‌ها در ازای تقبل بخشی از هزینه ساخت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مدل مشارکتی در حال پیاده‌سازی است که مخصوص پروژه‌هایی است که از این به بعد آغاز می‌شود و شامل پروژه‌های قبلی نمی‌شود. این روش می‌تواند به کاهش برخی مشکلات کمک کند. دستورالعمل این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده اما در شهر ما هنوز اجرائی نشده، زیرا پروژه‌های ما پیش از این آغاز شده‌اند.
درباره تهاتر و حضور شرکت‌های خارجی چه نظری دارید؟
شرکت‌های خارجی به این‌جا آمدند و مذاکراتی صورت گرفت اما این موضوع منجر به عقد قرارداد نشد.
چرا؟
شرکت‌های خارجی به‌ویژه شرکت‌های چینی با مشکلاتی مواجه شدند. برای مثال، توافقات برخی از آن‌ها نیاز به سطوح بالاتری از هماهنگی با دولت داشت که در نهایت محقق نشد. بنابراین، تلاش‌ها برای انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی موفقیت‌آمیز نبود.
چند درصد از متقاضیان به دلیل مشکل تأمین آورده انصراف داده‌اند؟
انصراف‌های ما ناچیز است. البته، افرادی که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند یا میانگین آورده کمتری دارند زیاد هستند. اگر پروژه پیشرفت ۸۰ درصدی 
دارد باید متقاضی نیز رفتار مالی متناسبی داشته باشد اما اگر این فرد نتواند پا به پا پیش برود ما مجبور خواهیم شد که با یک مکانیزم مشخص، یک نوبت تذکر بدهیم و ۱۵ روز فرصت برای اصلاح وضعیت به او بدهیم.
در نهایت، اگر به تعهدات خود عمل نکرد او را به پروژه‌ای که پیشرفت فیزیکی پایین‌تری دارد، منتقل خواهیم کرد؛ مثلاً از پروژه ۸۰ درصدی به پروژه ۲۰ درصدی و اگر در مرحله دوم نیز به تعهدات خود عمل نکرد، حذف خواهد شد.
اگر در پروژه‌ای که ما ۲۰۰ نفر متقاضی داریم؛ پنج تا ۱۰ نفر قسط‌های خود را پرداخت نکنند این موضوع می‌تواند کل پروژه را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، حتماً باید آن‌ها را جابه‌جا کنیم دستورالعمل نهضت ملی مسکن نیز همین را تأکید می‌کند. البته تا به حال ما وارد فاز حذف نشده‌ایم و اکنون اولین گروه‌ها را داریم به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی عقب‌تر منتقل می‌کنیم. 
فرآیند جایگزینی چگونه است؟
در مورد جایگزینی متقاضیان، فعلاً تلاش شده است که در دل همان پروژه، بین بلوک‌ها جابه‌جا شوند و از پروژه‌های دیگری که پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند اعلام می‌کنیم تا متقاضیانی که آمادگی دارند به پروژه بالاتر منتقل شوند.
متقاضی چقدر بعد از انصراف به پولش می‌رسد؟
زمانی که جایگزین مشخص شد از محل آورده متقاضی جدید، پول او پرداخت می‌شود.
زمان حدودی مشخص است؟ طولانی نمی‌شود و سودی تعلق نمی‌گیرد؟
نه، طولانی نمی‌شود. گاهی یک متقاضی به فوریت جایگزین می‌شود و فرآیند اداری و بانکی ممکن است یکی دو هفته طول بکشد اما اگر به فوریت متقاضی جایگزین نیاید یا نتوانیم این کار را انجام دهیم ممکن است کمی طولانی‌تر شود و ضمنا سودی نیز تعلق نخواهد گرفت.
مردم چگونه می‌توانند از مکان دقیق پروژه، اسم پیمانکار و میزان پیشرفت پروژه خود مطلع شوند؟ ظاهراً اسم پیمانکار از سامانه نهضت ملی حذف شده است.
یک به‌روزرسانی توسط وزارتخانه صورت گرفته است که در آن اسم پروژه و پیمانکار حذف شده است. ولی ما در حال انجام یک کار تکمیلی هستیم که فارغ از آن سامانه، همکاران ما در حال کار بر روی آن هستند. دوربین‌هایی نصب کرده‌ایم و در تلاشیم تا ارتباط متقاضیان را از طریق دوربین‌های زنده پروژه برقرار کنیم. البته به لحاظ فنی، باید ببینیم این ایده چقدر امکان‌پذیر است اما هم‌اکنون در زون‌های خود چندین دوربین زنده نصب کرده‌ایم که برخی از آن‌ها امکان زوم دارند و می‌توانند بچرخند. 
یکی دیگر از روش‌ها این است که از طریق سامانه خود شرکت و سایت آن، کد دستوری ارسال کنیم تا متقاضیان بتوانند با این روش، آخرین وضعیت پروژه را استعلام کنند. در این دو سه مورد در حال کار هستیم. ضمن اینکه ما یک کار ابتکاری انجام داده‌ایم که برگزاری تورهای بازدید است. سال گذشته و همین امسال، سه یا چهار نوبت این تورها برگزار شد. مدیریت ۳۰ هزار نفر کار بسیار سختی است و ما هر دو هفته یک بار یک تور ۳۰ تا ۴۰ نفره برای خانواده‌ها برگزار می‌کنیم. این کار بازخوردهای بسیار خوبی داشته و ما همچنان در حال ادامه آن هستیم. همچنین، تور رسانه‌ای برگزار کردیم و سال گذشته ۳۷ رسانه را دعوت کردیم که یک روز کامل پروژه‌ها را دیدند.
آپارتمان‌ها چند واحدی است؟
مشخصات بلوک‌ها از جمله تعداد طبقات و واحدها، تابع ضوابط شهرسازی است و نه دست پیمانکار و نه دست ما. هر زون و هر نقطه از شهر، حتی در پروژه‌های مختلف، این موضوعات متفاوت است. این موارد بر اساس طرح مصوب شهرسازی آن نقطه تعیین می‌شود. در برخی مناطق، تراکم تا 10 طبقه مجاز است و در جاهایی دیگر، فقط چهار طبقه. به همین ترتیب، تعداد واحدها در بلوک‌ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال، در پرند ما از چهار طبقه روی پارکینگ داریم تا 10 طبقه، که در مورد 10 طبقه‌ها، هر بلوک تقریباً ۶۰ واحدی خواهد بود.
اولویت انتخاب واحدها چیست؟
اولویت انتخاب واحد بر اساس امتیاز هر فرد تعیین می‌شود و این امتیاز تابع واریز اقساط است. به ازای هر یک میلیون تومان که در یک روز زودتر واریز شود سامانه یک امتیاز به فرد می‌دهد. رتبه‌ای که در سایت نمایش داده می‌شود نشان‌دهنده همین امتیاز است. در اولین سری واحدهای تحویلی، افرادی که در رتبه‌های بالاتر قرار داشتند به ترتیب واحدهای خود را انتخاب کردند.
اکنون آگهی‌های برای فروش در برخی پلتفرم‌ها وجود دارد و حتی قیمت‌سازی هم می‌کنند. خرید و فروش این مسکن‌ها در چه مرحله‌ای امکان دارد؟
خرید و فروش این واحدها به لحاظ قانونی به دو دلیل ممکن نیست. اولاً، پروژه نهضت ملی و قانون جهش تولید مسکن به این موضوع اشاره دارد. این واحدها برای افراد واجد شرایط طراحی شده‌اند و زمانی که این واحد به فرد دیگری منتقل می‌شود به این معنی است که یا آن فرد جدید واجد شرایط نیست یا متقاضی اصلی به آن نیاز ندارد، یا دلایل دیگری وجود دارد. 
دومین دلیل این است که قانون پیش‌فروش آپارتمان‌ها شرایط خاصی برای فروشندگان تعیین کرده است. به همین خاطر، اصل خرید و فروش غیرقانونی است. حالا اینکه نظامات کنترلی آن چیست و چگونه باید کنترل شود بحث‌های مجزایی دارد که در حال حاضر نمی‌خواهیم به آن بپردازیم.
البته در مسکن مهر، بعد از آنکه قرارداد به مردم داده شد وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که این معامله غیرقانونی است و نباید خرید و فروش انجام شود اما واقعیت این است که خرید و فروش انجام شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان جلوی معاملات را گرفت. بنابراین، دستورالعمل مشخصی برای آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر صادر شد.
در نهضت ملی، تاکنون دستورالعمل خاصی برای خرید و فروش نداریم اما به نظر می‌رسد این فرآیند نیز مانند مسکن مهر، پس از صدور قرارداد که مالکیت فرد تثبیت شد، تسهیل می‌شود، اما فعلاً دستورالعملی در این زمینه وجود ندارد.
بعد از اتمام پروژه، چقدر طول می‌کشد تا سند آن صادر شود و بتوان آن را فروخت؟
قرارداد یک موضوع است و سند موضوعی دیگر. ما در زمان تحویل واحد، قرارداد را نیز به فرد تحویل می‌دهیم. قراردادهای ما طبق قانون، در حکم سند است و پس از مراجعه به بانک، افراد قرارداد را دریافت می‌کنند.
اما یک فرآیند صدور سند اعیانی وجود دارد. زیرا این واحدها بر روی زمین‌های دولتی ساخته می‌شوند و فقط اعیان آن‌ها متعلق به فرد است؛ در حالی که عرصه به او تعلق ندارد. صدور اسناد بخش اعیانی نیز به سرعت در حال انجام است و ان‌شاءالله در ادامه، این فرآیند آغاز خواهد شد تا بتوانیم سند اعیانی را نیز صادر کنیم.
شنیده می‌شود که بین مردم و پیمانکاران اختلافاتی وجود دارد که مردم گلایه دارند شرکت عمران آن‌طور که باید ورود نمی‌کند. چرا؟
اولاً، هر شخص باید در قرارداد نقش خود را بشناسد. متقاضی باید از تکالیف و حقوق خود آگاه باشد. سازنده نیز باید مشخص باشد و نقش شرکت عمران نیز باید روشن باشد. اگر بین متقاضی و سازنده در مورد موضوعی اختلافی پیش بیاید ما به عنوان داور وارد عمل می‌شویم و رای صادر می‌کنیم. این رای ممکن است مورد پذیرش هر دو طرف قرار گیرد یا یکی از آن‌ها یا حتی هر دو نفر آن را نپذیرند. در صورتی که رای ما مورد پذیرش قرار نگیرد طرفی که آن را قبول ندارد می‌تواند به مرجع قضائی مراجعه کند و اعلام کند که رای داور را نمی‌پذیرد. در این صورت، مرجع قضائی رای صادر می‌کند و آن رای پس از طی تشریفات قانونی لازم‌الاجرا خواهد بود.
در پایان اگر نکته‌ای دارید، بفرمایید.
نهضت ملی مسکن یک پروژه ملی است که هدف آن خدمت به مردم و تأمین مسکن برای اقشار مختلف است. این پروژه به وزارت راه و شهرسازی محدود نمی‌شود و در قانون جهش تولید مسکن، وظایفی برای دستگاه‌های مختلف تعریف شده است؛ به ویژه دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند بانک‌ها و تأمین‌کنندگان آب، برق و گاز.
مشکل اصلی در اجرای پروژه‌ها، همکاری نکردن برخی از دستگاه‌های خدمات‌رسان است که مانع از تأمین بموقع زیرساخت‌ها می‌شود. اگر این دستگاه‌ها همکاری کنند می‌توان پروژه‌ها را بموقع به پایان رساند و حتی چهار هزار واحد مسکونی اضافی تا پایان سال به مردم تحویل داد.