kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
یک موسسه تحقیقاتی بین‌المللی:

عراق، بزرگ‌ترین قربانی تروریسم عربستان، بزرگ‌ترین مروج تروریسم (گزارش خبری)

نتایج تحقیقات کارشناسان موسسه «اقتصاد و صلح» که در لندن مستقر است نشان می‌دهد در سال 2013 عراق بزرگ‌ترین قربانی و عربستان بزرگ‌ترین مروج تروریسم در جهان بوده‌اند.


بر اساس مطالعات جدید این موسسه، در سال 2013 میلادی نزدیک به 10 هزار حمله تروریستی عمدتا در چهار کشور عراق، پاکستان، افغانستان و نیجریه صورت گرفته که این آمار 44درصد از سال 2012 میلادی بیشتر است و منجر به کشته شدن 18هزار تن شده است.
بر اساس گزارش این موسسه، عراق با 2496 حمله و کشته شدن بیش از 6300 تن، کشوری است که تروریسم بیشترین تاثیر را بر روی آن گذاشته است. شاخص تروریسم جهانی موسسه «اقتصاد و صلح» در ارتباط با عاملان این حملات نشان می‌دهد، بوکوحرام، داعش، القاعده و طالبان چهار گروه تروریستی هستند که مسئول 66درصد از این حملات هستند. بر اساس این تحقیقات امتیاز عراق در شاخص تروریسم 10 است که بالاترین رتبه محسوب می‌شود و در بین 162 کشور در جایگاه نخست قرار دارد.
همچنین این گزارش تاکید می‌کند که این گروه‌ها از ایدئولوژی‌هایی با رنگ و لعاب دینی استفاده می‌کنند، ایدئولوژی‌هایی که برگرفته از تفکر وهابیت است. این یعنی اینکه عربستان به عنوان بزرگترین کشور وهابی عامل اصلی تروریسم در جهان است.
گسترش فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه که با حمایت‌های آل سعود صورت می‌گیرد بزرگترین دلیل بر اثبات نقش عربستان در ترویج اندیشه‌های تروریستی در جهان است.
عربستان در کنار جبهه غربی- عربی- عبری با هدف برکناری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، داعش را تقویت کرد اما اکنون متوجه شده است که تقویت این گروه تروریستی مرزهای آل سعود را نیز تهدید می‌کند. با این حال هنوز هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی این رژیم از مواضع خود در قبال تکفیری‌ها دیده نمی‌شود.