kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

دیکتاتوری حاکم بر کاخ سفید به روایت وزرای دفاع سابق آمریکا

دو وزیر سابق دولت «باراک اوباما» تمرکز شدید قدرت در دستان رئیس‌جمهور آمریکا را مغایر با دموکراسی دانستند.


به گزارش واحد مرکزی خبر، «لئون پانتا» و «رابرت گیتس» وزرای سابق دفاع آمریکا در دولت اوباما، در «مؤسسه رونالد ریگان»، رئیس‌جمهور این کشور را به انحصار طلبی متهم کردند.
پانتا گفت: «در طول سال‌های گذشته قدرت در کاخ سفید متمرکز بوده و این امر باعث شده است که نظرات دیگران در روند تصمیم‌گیری دولت، به حداقل برسد.»
وی افزود: «اکثر اوقات وقتی در نشست‌های کاخ سفید حضور می‌یابید، متوجه می‌شوید تصمیم‌ها قبلا توسط نزدیکان رئیس‌جمهور اتخاذ شده است.» این اظهارات پانتا نشان می‌دهد، علاوه بر تمرکزگرایی شدید در روند تصمیم‌گیری، شخص اوباما تحت تأثیر اطرافیان نزدیک به خود نیز هست.
گیتس هم که طی سال‌های 2006 تا 2011 وزارت دفاع آمریکا را برعهده داشت در این باره گفت: «آنچه مرا نگران می‌کند، انحصارطلبی درتصمیم‌گیری‌های نظامی است و بارزترین نمونه این انحصارطلبی را که قبلا در دولت «لیندون جانسون» (1963-1969) وجود داشت، اکنون در دولت اوباما شاهد هستیم.»
به اعتقاد کارشناسان،‌علت بروز اختلافات شدید میان رهبران و فرماندهان ارتش آمریکا، آشکار شدن ضعف روزافزون در ماشین جنگی این کشور است.
در ارتباط با این ضعف، مقامات و فرماندهان ارشد آمریکا هشدار دادند که پیشتازی ارتش آمریکا در جهان در معرض خطر قرار گرفته است و از این نیز بدتر خواهد شد.
در این باره «جاناتان گرینرت» فرمانده عملیات دریایی آمریکا تاکید کرد: «اگر کنگره در مورد کاهش بودجه نیروی دریایی تجدیدنظر نکند، شمار نیروها و استقرار کشتی‌ها در سراسر جهان کاهش خواهد یافت.»
مدیران شرکت‌های نظامی- صنعتی مثل «لاکهید مارتین»، «هانتینگتون»، «اینگالس» و «ریتون» نیز اعلام کردند، کاهش بودجه توانایی آنها را برای سرمایه‌گذاری‌های جدید به شدت محدود کرده است.
دریاسالار «جیمز وینفیلد» معاون ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز تاکید کرد، روند سفارش تسلیحات نظامی جدید کند شده و این مسئله، آمادگی ارتش آمریکا برای انجام مأموریت‌های جدید را سخت و مشکل کرده است.
وی افزود: ما آن طور که باید در مدرنیزه کردن ارتش با هدف افزایش قدرت رقابت سریع عمل نکرده‌ایم. تقریبا همه اجزای ساختار نیروهای مسلح آمریکا با افت و ضعف روبرو شده و این در حالی است که تهدیدات رو به گسترش است.
«دبورا جیمز» فرمانده نیروی هوایی آمریکا اما طی اظهاراتی گفت: حدود نیمی از پرسنل نیروهای هوایی آموزش لازم برای مقابله با بحران‌ها را ندیده‌اند. ژنرال «ژوزف دانفورد» فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا نیز تاکید کرد که تنها نیمی از تفنگداران دریایی در این کشور برای اعزام استقرار در کشورهای دیگر، آمادگی دارند.