kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳

تاکید شرکت ملی گاز ایران بر رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران بر رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز تاکید کرد و افزود: تلفات ناشی از گازگرفتگی با افزایش تبلیغات و فرهنگ‌سازی توسط نهادهای مسئول، کاهش می‌یابد.


محمدرضا یوسفی‌پور در نشست با خبرنگاران ضمن تاکید بر افزایش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده ایمن ازگاز طبیعی توسط نهادهایی چون صدا و سیما و همچنین سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: در افزایش تلفات گازگرفتگی عوامل مختلفی سهیم هستند، اما علت اصلی به پایین بودن سطح فعالیت نهادهای مسئول در آگاه‌سازی و حجم کم تبلیغات و فرهنگ‌سازی باز می‌گردد.
یوسفی پور یادآور شد:  افزایش میزان تلفات گازگرفتگی در سال ٩٢ در حالی رخ داد که در سال پیش از آن به دنبال تبلیغات گسترده و اطلاع رسانی فراوان، شاهد کاهش قابل توجه حوادث مربوط به گاز گرفتگی بودیم.
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران افزود: سال ١٣٩٢ تعداد ٣٩٠ نفر و در سال ٩١ تعداد ٣٠٣ نفر به‌علت حوادث مربوط به گاز در کشور جان خود را از دست داده اند.
وی اظهار داشت: نصب غیراصولی دودکش، استفاده از دودکشهای غیراستاندارد و استفاده از یک دودکش برای چند وسیله، از جمله عوامل مرگ‌های خاموش مرتبط با دودکش است.
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران در خصوص تعداد حوادث ناشی از گاز در استانها، گفت: براساس نسبت خانوارهای برخوردار از شبکه گازرسانی و سایر شاخص‌های مرتبط، استان قم رکورددار حوادث مربوط به گاز بوده و پس از آن استان سمنان قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه استان تهران با وجود تعداد فراوان خانوارها در رتبه ٢١ قرار گرفته و جزء استانهای کم حادثه در این زمینه محسوب می‌شود، افزود: استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز کمترین حوادث مربوط به گاز را داشته‌اند.
دودکش، عامل ٧٦ درصد از مرگ‌های خاموش در کشور است
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران، درادامه با اشاره به اینکه عامل ٧٦ درصد از مرگهای خاموش در کشور بصورت مستقیم به «دودکش» مرتبط است، یادآور شد: دومین عامل نیز که مورد غفلت قرار می‌گیرد مسئله تهویه نامناسب است.
یوسفی پور ضمن تاکید بر اینکه مشترکین محترم بایستی به تهویه به عنوان یک پارامتر حیاتی توجه ویژه داشته باشند، تصریح نمود: در واحدهای کوچکی که از بخاری، پکیج یا آبگرمکن استفاده شده نباید به خاطر صرفه‌جویی در مصرف انرژی دریچه‌های تهویه را ببندیم، همچنین چنانچه مشترکین بخواهند در واحدهای مسکونی کوچک از تجهیزات گرمایشی کوچک استفاده نمایند بایستی به لحاظ تایید ایمنی با نظام مهندسی هماهنگ شود.
یوسفی پور همچنین یادآور شد: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از مجتمع‌های مسکونی که از یک کنتور استفاده می‌کردند، تمایل به تفکیک کنتور پیدا کردند، بنابراین بایستی با نظارت نظام مهندسی اقدام به لوله کشی جداگانه و نصب دودکش نمایند و از هرگونه اقدام غیراصولی در این زمینه جدا خودداری کنند.
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران در ادامه با بیان اینکه نصب غیراصولی دودکش، استفاده از دودکش‌های غیراستاندارد و استفاده از یک دودکش برای چند وسیله از جمله عوامل مرگهای خاموش مرتبط با دودکش است، اظهار داشت: عدم تهویه مناسب در ساختمان نیز 13/1 درصد از مرگهای خاموش را به خود اختصاص داده و استفاده از وسایل پخت‌و‌پز برای گرم کردن محیط نیز با 3/1 درصد، در رتبه بعدی قرار دارد.