kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱
آزادسازی شهر استراتژیک «جرف الصخر» عراق

سردار سلیمانی با عملیات عاشورا ائتلاف ضدداعش را تحقیر کرد

در حالی که علی‌رغم هیاهوی بسیار آمریکا درباره ائتلاف ضد داعش، این ائتلاف تاکنون کاری علیه تروریست‌ها انجام نداده، سردار سلیمانی با هدایت نیروهای در صحنه عراق موفق به آزادسازی شهر استراتژیک جرف الصخر از اشغال تکفیری‌های ضدداعش شد.


نیروهای ارتش عراق با حمایت نیروهای مردمی و عشایر در یکی از بارزترین و بزرگ‌ترین عملیات نظامی خود توانست بطور کامل بر شهر «جرف الصخر» و اطراف آن تسلط یابد و پرچم گروهک تروریستی داعش را از ساختمان‌های شهر پایین کشد.
در عملیات «عاشورا» که منجر به آزادسازی دروازه بغداد، نجف و کربلا شد، ۴۰ نفر از نیروهای آموزش‌دیده داعش و بیش از ۲۰۰ عنصر میدانی این گروهک تکفیری تروریستی به هلاکت رسیدند و ۲۳۰ کارت نیروهای نفوذی آنها کشف و لیست رابط‌های داعش برای ۱۳۶ بمب‌گذاری نیز افشا شد.
برای اجرای عملیات جرف‌الصخر چهار ماه کار شناسایی منطقه و از 18 شعبان که نخستین گروه مقاومت در منطقه مستقر شد تا قبل از اجرای عملیات کار شناسایی و کسب اطلاعات به طول انجامید.
عملیات جرف الصخر از کلید خوردن میدانی تا پیروزی کامل چیزی حدود قبل از نماز صبح روز جمعه تا قبل از نماز ظهر به طول انجامید.
در هفته‌های اخیر، دولت آمریکا تلاش گسترده‌ای را سازماندهی کرد تا بتواند آنچه را که ائتلاف جهانی علیه داعش می‌نامد، شکل دهد. ائتلافی که به دلیل موضع گیری‌ها و اقدامات گذشته مقامات غربی و آمریکایی در حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه، افغانستان و عراق، نه تنها برای جهانیان قابل تردید، بلکه غیرقابل باور است.
برگزاری دیرهنگام ائتلاف نمایشی علیه داعش به منظور چاره اندیشی در مقابل گسترش افراطی گری و تروریسم در منطقه، در حالی است که تاکنون نه تنها این ائتلاف کمکی به مردم عراق و سوریه نداشته، بلکه محموله‌های حاوی سلاح را نیز برای گروهک‌های تروریستی در منطقه ارسال کرده و در اقدامی بی‌سابقه، به‌ جای انهدام مواضع داعش، مرکز استقرار نیروهای ارتش عراق در صلاح‌الدین را بمباران کرد که بر اثر این بمباران، 75 سرباز ارتش عراق که قرار بود با داعشی‌ها بجنگند، شهید شدند.این آمار غیراز آمار ده‌ها غیرنظامی کشته شده‌ای است که در جریان بمباران هوایی جنگنده‌های عضو ائتلاف به‌اصطلاح ضدداعش است، غیرنظامیانی که زنان و کودکان نیز جزو آنها هستند.
علاوه بر این،ائتلاف علیه داعش در حالی شکل گرفت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مخالفان و مبارزان واقعی و اصلی فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در منطقه در آن شرکت نکرده بود. حال پس از پیروزی بزرگ مردم و ارتش عراق در منطقه آمرلی و سپس پیروزی بزرگ در جرف الصخر، مقامات عراقی در کنار رسانه‌های این کشور 3 موضوع را به عنوان سرفصل تحلیل‌های خود مطرح می‌کنند. موضوع اول نقش بی‌بدیل اتحاد ملت عراق و ارتش این کشور در برخورد با تروریست‌ها است. موضوع دوم بی‌اثر بودن ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا علیه داعش است و موضوع سوم، نقش جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقه و علی الخصوص عراق و سوریه است. ایران از روزهای نخستین و به‌درخواست دولت‌های عراق و سوریه، کمک‌های تسلیحاتی و مشاوره‌ای به ارتش و گروه‌های داوطلب مردمی در سوریه و عراق داده‌ است به‌طوری که دمشق و بغداد بارها علناً از تلاش‌های ایران برای مقابله دولت‌های مرکزی عراق و سوریه تقدیر و تشکر کرده‌اند.
نمایش اتحاد گروه‌های مقاومت
عملیات جرف‌الصخر با همکاری و هماهنگی تمام گروه‌های مقاومت و مردمی انجام شد و سپاه بدر به فرماندهی سردار «هادی عاملی» که شخصاً در میدان حضور داشت حمایت و پشتیانی نیروهای هجوم را بر عهده داشت.گروه مقاومت عصائب اهل حق نیز با بیش از 6 گردان و ظرفیت 1500 نفر هجوم اصلی را عهده‌دار بود و حزب‌الله عراق با هجوم شعاعی و نقطه‌ای دشمن را غافلگیر کرد.
علا ناصر المفرجی فرمانده گردان‌های عراق تحت لوای نیروهای مردمی گفت: اگر اتحاد میان نیروهای امنیتی و مردمی و عشایری نبود دستاورد جرف الصخر حاصل نمی‌شد.
وی بیان کرد: داعش اقدام به آموزش انتحاری‌هایی که از خارج مرزها به جرف الصخر می‌آمدند کرده بود و سپس آنها را به بغداد و استان‌های بحران‌زده اعزام می‌کردند. این از اسنادی که از یک مرکز آموزش انتحاری‌ها در جرف الصخر به دست آمد، مشخص شد.
علی سعید الصافی فرمانده گردان کربلا اعلام کرد: نیروهای امنیتی و مردمی که در عملیات پاکسازی جرف الصخر مشارکت کرده‌اند موفق به هلاکت 19 سعودی عضو داعش شده اند.
شیخ عبدالعظیم نجم الفارس امام جماعت مسجد النداء در منطقه التامیم در شمال موصل گفت: تروریست‌های داعش از نظر روانی پس از نابودی شاخه آنها در جرف الصخر بسیار آشفته هستند و بسیاری از داعشی‌ها از جرف الصخر فرار کرده‌اند.
شهر جرف الصخر که در شمال استان بابل و جنوب بغداد قرار دارد برای دولت عراق و دستگاه‌های امنیتی آن از اهمیت راهبردی برخوردار بود، به ویژه اینکه در ماه کنونی این مناطق محل تردد صد‌ها هزار تن از شیعیان به استان‌های جنوبی به ویژه کربلای معلی در ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) خواهد بود.
شایان ذکر است، «جرف الصخر» از مناطقی است که آمریکائی‌ها نیز در طول دوره حضور در عراق نتوانستند آن را پاکسازی کنند و افراطی‌ترین عناصر تکفیری در آن مستقر بودند.
 سرکرده داعش:ما شکست خوردیم
«ابوبکر بغدادی» سرکرده گروهک تروریستی داعش نیز در پیامی صوتی با اذعان به شکست سنگین در این منطقه، دلیل آن‌را عدم مقاومت اعضایش در مقابل نیروهای امنیتی عراقی اعلام کرد. «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق نیز با تبریک آزادسازی جرف الصخر تاکید کرد: آزادسازی منطقه جرف الصخر کلید پیروزی‌های بعدی و آزاد‌سازی دیگر مناطق از دست گروه داعش است.
در این عملیات که قبل از اذان صبح آغاز شد و تا اذان ظهر به پایان رسید، هیچ یک از نیروهای مقاومت و ارتش کشته یا مجروح نشدند و این مسئله نمایان‌گر برتری اطلاعاتی نیروهای مقاومت بود.
قبل از پیروزی میدانی و خروج داعش از منطقه این مسئله حائز اهمیت بود که در اسناد کشف شده از مناطق آزاد شده راه‌های جدید که داعش برای بمب‌گذاری و حمله به حسینیه‌ها را انتخاب کرده بود و تا قبل از این برای نیروهای مقاومت ناشناخته بود، مشخص شد و همچنین بیشتر از 230 کارت شناسایی‌های مهم که با آنها امکان نفوذ در سخت‌ترین لایه‌های امنیتی نیز وجود داشت، ضبط شد. همچنین در این عملیات، اسامی رابط‌های داعش در مناطق هدف برای بمب‌گذاری مشخص شد و به صراحت می‌توان گفت که این عملیات حداقل و با پیگیری‌های دقیق 169 بمب‌گذاری را خنثی کرد.
 عدم نیاز به دخالت آمریکا
در این عملیات علاوه بر اینکه شمار زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند بسیاری دیگر نیز به اسارت گرفته شدند و برخی دیگر نیز به سوی الانبار گریختند. چهره‌های بارز تحولات میدانی این منطقه هادی العامری دبیر کل سازمان بدر و محمد سالم الغبان وزیر کشور عراق بود. این دستاورد سبب شد که برخی از نمایندگان از جمله عالیه نصیف آنها را گواهی بر عدم نیاز به دخالت زمینی آمریکایی‌ها بدانند.
عملیات جرف الصخر نمایشی از اتحاد گروه‌های مختلف مقاومت و حتی گروه‌های سیاسی بود. در این عملیات قبل از هرچیز باید گفته شود هیچ‌گونه کمک هوایی از سمت ائتلاف انجام نشد و فقط چند دقیقه قبل از عملیات به آنها اعلام شد که در این منطقه قرار است عملیات انجام شود و اگر هواپیمایی در منطقه حضور داشته باشد به مثابه دشمن به حساب آمده و مورد اصابت قرار می‌گیرد و اجازه هیچ‌گونه پرواز بر فراز منطقه عملیات به گروه‌های ائتلاف داده نشد.
از سوی دیگر نیروهای پیشمرگه کردستان عراق نیز در جبهه نینوا پیشروی‌هایی به دست آوردند و موفق به بازپس گیری ناحیه زمار شدند تا داعش به عقب رانده شود.
 العبادی: این عملیات
 کلید پیروزی‌های بعدی است
«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق روز شنبه ضمن بازدید از منطقه «جرف الصخر» در شمال استان بابل، با تبریک آزاد‌سازی این شهر تأکید کرد که آزاد‌سازی منطقه جرف الصخر کلید پیروزی‌های بعدی و آزاد‌سازی دیگر مناطق عراق است.
وی افزود: پس از آزادی این منطقه رهسپار آزادی الانبار هستیم.
العبادی خاطرنشان کرد: بازپس‌گیری جرف الصخر ثابت کرد که نیروهای عراقی با کمک نیروهای مردمی می‌توانند کنترل هر منطقه‌ای که به اشغال داعش درآمده را پس بگیرند.
پایگاه خبری «المسله» به نقل از یک منبع وابسته به نخست وزیری عراق گزارش داد که «فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز شنبه ضمن بازدید از یگان‎های نظامی در جرف الصخر با فرماندهان میدانی در این منطقه دیدار کرد و در جریان دستاوردهای ارتش و نیروهای داوطلب مردمی در ماه محرم قرار گرفت».
در پی آزادی منطقه «جرف‌الصخر» در شمال استان بابل، ارتش عراق بر روی آزادسازی استان «الانبار» متمرکز شده است.خبرگزاری عراقی «این» نوشت که یک مقام مسئول امنیتی در عملیات استان الانبار اعلام کرد که نیروهای امنیتی 14 روستا را از دست تکفیری‌های داعش آزاد کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، فرماندهی عملیات نیروهای فوق‌العاده بغدادی و نیروهای ارتش عراق موفق شدند 14 روستا میان «هیت» و «البغدادی» را در امتداد پل «الدولاب» تا روستای «بخیخة» را آزاد کنند. نیروهای ارتش در ادامه، کنترل کامل روستاهای مذکور را به دست گرفتند.
 بی‌فایده بودن ائتلاف نمایشی آمریکا
به گزارش خبرگزاری «عین عراق نیوز» محمد الغبان روز شنبه درکربلا افزود: پیروزی بر تروریست‌های داعشی در منطقه جرف الصخرنتیجه هماهنگی و همراهی ارتش، نیروهای نظامی و نیروهای مردمی بود. وزیرکشورعراق تاکید کرد: ائتلاف ضد داعش در این عملیات نقشی نداشت و فقط در برخی مناطق از نیروهای ارتش و مقاومت مردمی پشتیبانی هوایی می‌کند که تاکنون بی‌تاثیر بوده است.
 نقش سردار قاسم سلیمانی
روزنامه المستقبل چاپ لبنان در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی نوشت: ارتش عراق با کمک سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس تلاش می‌کند زمام امور را در دست گیرد و به ضد حمله دست بزند تا بتواند شهرها و شهرک‌های راهبردی را از چنگال داعش درآورد.
در این خصوص، نیروهای عراقی و گروه‌های مردمی با همکاری و فرماندهی مستقیم قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس موفق شدند به شهر جرف الصخر واقع در جنوب بغداد حمله گسترده کنند. این حمله به بیرون کردن تقریبا کامل افراد مسلح داعش از منطقه کمک کرد.
سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، این‌ روزها در خطوط مقدم جبهه قرار دارد. در تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها، وی در کنار هادی العامری رئیس سازمان بدر عراق، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد طباطبائی جانشین دبیرکل گروه عصائب اهل الحق و شیخ عدنان الشحمانی فرمانده کتائب تیار الرسالی حضور دارد.
شبکه‌های اجتماعی در عراق که از نقش اساسی سردار سلیمانی در آزادسازی شهر آمرلی تمجید کرده بودند دیروز از نقش سردار سلیمانی در آزادسازی جوف الصخر تجلیل کردند.
 کمک تسلیحاتی آمریکا به داعش
یک هفته پس از اینکه چند محموله هوایی کمک تسلیحاتی برای کردهای عین العرب توسط هواپیماهای آمریکایی در اختیار داعش قرار گرفت، «ستار غانم» نماینده  مردم عراق فاش کرد که یک فروند هواپیمای ترابری دیگر نیز چند محموله تسلیحاتی را برای داعش در شهر جلولای عراق پرتاب کرده است.
«ستار غانم» به خبرگزاری «الرای العالم» گفت: هواپیمای نظامی از نوع «341» سه محموله برای داعش از هوا پرتاب کرده است. این نوع هواپیما در اختیار آمریکا، ترکیه و نیروهای ناتو قرار دارد.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ادعا کرده بود که در این خصوص تحقیق می‌کند. گفته می‌شود در آن حادثه چند محموله دیگر نیز اشتباها پرتاب شده است. در ویدئویی که حامیان داعش منتشر کرده‌اند نشان داده شده که دست کم یک محموله از این کمک‌ها شامل نارنجک و گلوله‌های آر پی جی به دست داعش رسیده است.
 اعتراف به نفوذ ایران در منطقه
«جان آلن» نماینده آمریکا در «ائتلاف بین‌المللی ضدداعش» ضمن اعلام اینکه ایران به دقت اقدامات آمریکا در سوریه و عراق را دنبال می‌کند، گفت: اعتراف می‌کنیم ایران نفوذی بالایی در سوریه، عراق و منطقه دارد.
پیروزی اخیر در منطقه جرف الصخر در حالی است که در شهریورماه سالجاری، ارتش عراق با حمایت نیروهای داوطلب و عشایر ضمن شکستن محاصره منطقه استراتژیک «آمرلی» و آزادسازی آن، ضربات سختی به گروهک تروریستی وارد کرد و دهها تن از تروریست‌های تکفیری را به هلاکت رساند.
 پیروزی نیروهای پیشمرگ کرد  بر داعش
یک منبع نیروهای پیشمرگ اعلام کرد که نیروهای کرد (پیشمرگ) با اجرای عملیات بازرسی 24 ساعته توانستند تروریست‌های داعش را از شهرک زمار و10 روستای اطراف بیرون رانده و کنترل این مناطق را به دست بگیرند.
نیروهای پیشمرگ کرد همچنین توانستند کنترل میدان‌های نفتی عین زاله در غرب موصل را که میدان‌های نفتی استراتژیکی است و روزانه 20 هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند به کنترل خود درآورند.
منابع امنیتی فاش کردند که نیروهای پیشمرگ کرد موفق شدند تروریست‌های داعش را از چندین منطقه شهر تلعفر در استان نینوا بیرون رانده، بار دیگر کنترل منطقه زمار در شمال غربی موصل را به دست گیرند.
 هلاکت 300 داعشی در بیجی
به گزارش خبرگزاری‌ها، وزارت دفاع عراق،در بیانیه‌ای اعلام کرد «نیروهای عراقی به فرماندهی سرلشکر عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عملیات صلاح الدین موفق شدند روستاهای «البوطعمه» و «الحجاج» (واقع در جاده منتهی به بیجی) را پاکسازی کنند و بیش از 300 تروریست از جمله شمار زیادی از سرکرده‌های گروه‌های تروریستی را به هلاکت برسانند. طبق این بیانیه، نیروهای امنیتی عراق در این عملیات همچنین «112 بمب کنار جاده‌ای را خنثی و 18 خودروی بمب‌گذاری شده را کشف کردند.» وزارت دفاع عراق در این بیانیه تأکید کرد «عملیات نظامی برای آزاد‌سازی شهر بیجی در 200 کیلومتری بغداد ادامه دارد.»