kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
گلوبال ریسرچ:

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد ابولا ساخت آمریکاست

با گذشت کمتر از یک ماه از انتشار خبر مستند کیهان مبنی بر اینکه «ویروس کشنده ابولا ساخته و پرداخته دولت آمریکا بوده است» پایگاه خبری تحلیلی گلوبال ریسرچ نیز تایید کرد که «آمریکا سابقه بسیار بدی در انتشار ویروس‌های مهلک از جمله ابولا دارد.»


 اوایل مهرماه روزنامه  «دیلی آبزرور»،  بزرگ‌ترین روزنامه کشور لیبریا در غرب آفریقا با انتشار اسناد مستند و علمی، آمریکا را سازنده و انتشار ‌دهنده ویروس ابولا معرفی کرد و نوشت: آمریکا با سلسله عملیات‌های مخفی خود در آفریقا و با اسم رمز «تفاهم‌نامه 200» ایجاد و گسترش ویروس مهلک ابولا را در دستور کار خود قرار داده است.
این روزنامه در مقاله‌ای به قلم پروفسور «سیرل برودریک» افشا کرد که «وزارت دفاع آمریکا» بودجه آزمایشات ویروس ابولا روی انسان را تأمین کرده است؛ آزمایشاتی که درست چند هفته پیش از شیوع ابولا در «گینه» و «سیرالئون» آغاز شده بود.
بنا به گفته این پروفسور، گزارش‌ها حاکی از آن است که وزارت دفاع آمریکا قراردادی به ارزش 140 میلیون دلار با شرکت «تکمیرا» (Tekmira)، یک شرکت داروسازی کانادایی، به امضا رسانده تا تحقیقاتی را روی ویروس ابولا انجام دهند. این تحقیقات شامل تزریق ویروس مرگبار ابولا به انسان‌های سالم می‌شده است!
پروفسور «برودریک» در پایان با استناد به نتایج تحقیقات خود از  کشورهای آفریقایی خواسته بود تا علیه این جنگ‌ «بیولوژیکی» به پا خیزند و نگذارند تا مردم آفریقا، به عنوان موش آزمایشگاهی برای رسیدن به اهداف «کثیف» آمریکا مورد سوء استفاده قرار گیرند.
انتشار این گزارش در تیتر یک روزنامه کیهان در تاریخ 9 مهرماه خشم و عصبانیت «آلن ایر» سخنگوی شیرین‌عقل وزارت خارجه آمریکا را برانگیخت و وی در فیس بوک خود با انتشار مطلبی از اینکه اعتبار کیهان به دلیل انتشار این خبر از بین برود ابراز نگرانی کرد!
تنها پس از گذشت مدت کوتاهی از انتشار این گزارش دیروز (سه‌شنبه) پایگاه خبری - تحلیلی گلوبال ریسرچ  نیز در گزارشی با تایید  اظهارات  پروفسور «سیرل برودریک» مبنی بر دست داشتن آمریکا در انتشار ویروس مهلک ابولا، نوشت که این امر «توهم توطئه» نیست، چراکه انجام چنین اقدامی از سوی واشنگتن سابقه دارد.
به گزارش فارس، گلوبال ریسرچ نوشت: «ادعاهای برودریک درست به نظر می‌رسد. تاریخ نیز به ما ثابت کرده که دولت آمریکا مدت طولانی است که آزمایش بیماری‌های خطرناک و کشنده روی نمونه‌های انسانی را انجام داده است. یکی از نمونه‌های آن، گواتمالا است.»
 براساس این گزارش، دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری «هری اس. ترومن» و بین سال‌های 1946 تا 1948، با همکاری «یوهان خوزه آروالو» رئیس جمهوری وقت گواتمالا و نیز برخی از مقامات این کشور در حوزه بهداشت و سلامت، عمداً بیش از 1500 نظامی، زندانی و حتی بیماران روانی را از میان 5هزار و 500 گواتمالایی که برای انجام این آزمایشات داوطلب شده بودند، به بیماری سفلیس و دیگر بیماری‌های مقاربتی همچون سوزاک آلوده کردند.
 گلوبال ریسرچ می‌افزاید: «بدترین قسمت از این جریان این بود که آلوده کردن این افراد به این بیماری‌ها به هیچ عنوان با آگاهی دادن کامل به آنها صورت نگرفته بود. روزنامه «بوستون گلوب» در سال 2010 با انتشار بخش‌هایی از پژوهش‌های صورت گرفته توسط «سوزان روربای» به عنوان یک مورخ پزشکی و استاد دانشگاه ولسلی، این خبر را فاش کرد. به دنبال انتشار این خبر، دولت باراک اوباما ظاهرا از رئیس جمهور وقت گواتمالا عذرخواهی کرد.»
در سال 2011 نیز دکتر «امی‌گاتمن» رئیس کمیسیون تعیین شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای تحقیق در زمینه مسایل زیستی اخلاقی گزارشی را ارائه کرد. در این گزارش آمده بود: حدود 5 هزار و 500 نفر از شهروندان گواتمالا در تمام مراحل تحقیقاتی که در سال‌های 1946 تا 1948 انجام شد، شرکت داشتند. از این میان، حدود هزار و 300 نفر «عمداً» به بیماری‌های مقاربتی چون سفلیس و سوزاک آلوده شدند. از این گروه تنها 700 نفر تحت برخی از انواع درمان قرار گرفتند. براساس اسنادی که کمیسیون مورد مطالعه ارائه کرده، دست کم 83 نفر از افراد آلوده شده تا پایان سال 1953 بر اثر این آزمایشات جان باختند.
گلوبال ریسرچ در ادامه تأکید می‌کند که «واکنش واشنگتن به این گزارش در اصل یک نمایش مضحک بود. عذرخواهی صورت گرفته از دولت گواتمالا صرفا به خاطر حفظ روابط عمومی صورت گرفته بود. واشنگتن از آزمایشات انجام شده گذشته خود روی انسان، آن هم در ارتباط با بیماری‌های مرگبار انجام شده توسط آزمایشگاه‌های دولتی مطلع بوده است. دولت آمریکا در اجرای آزمایشات پزشکی متعدد روی انسان نه تنها در گواتمالا بلکه در کشورهای دیگر و حتی در داخل خاک خود، مقصر است.»
بر اساس مقاله گلوبال ریسرچ، اگرچه دولت آمریکا به اشتباهات خود اعتراف کرد، اما 62 سال دیر شده بود. آنچه برودریک در مقاله خود نوشته، دولت آمریکا بارها در فعالیت‌های تروریستی بیولوژیکی مشارکت داشته و ماجرای گواتمالا تنها یکی از این موارد است. پس از ماجرای گواتمالا که دولت آمریکا عمداً مردم این کشور را با بیماری سفلیس آلوده کرده بود، اینک ملت‌های غرب آفریقا باید به شدت به اقدامات دولت آمریکا در مقابله با ابولا مشکوک باشند.
 در پایان گزارش گلوبال ریسرچ آمده است: «حال این سوال مطرح می‌شود که اصلا چرا باید دولت اوباما نیروهای نظامی خود را به لیبریا اعزام می‌کرد، در حالی‌که آنها هیچ آموزش پزشکی ندیده بودند. 62 سال از ماجرای آلوده کردن شهروندان گواتمالا به بیماری‌های عفونی مقاربتی گذشته، آیا در ارتباط با ابولا نیز باید سالیان سال در انتظار نشست تا حقیقت ماجرا فاش شود؟»