kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳

اعتراض‌ جهانی به حکم اعدام آیت‌الله نمر

صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر از سوی دادگاه جنایی عربستان با محکومیت شدید جهانی مواجه شد.

پس از آنکه دادگاه جنایی عربستان روز چهارشنبه هفته گذشته آیت‌الله نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعه را به اتهام «فتنه افروزی مذهبی» و «خروج از دستور ولی‌امر» به اعدام تعزیری محکوم کرد، گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی علیه این حکم واکنش نشان دادند.
در داخل عربستان مردم استان‌های شرقی این کشور، اقدام دادگاه عربستان را به شدت محکوم کردند. در این میان شهر العوامیه به صحنه تظاهرات گسترده مردمی تبدیل شد. تظاهر کنندگان در این شهر شعارهایی علیه رژیم آل‌سعود سر داده و حکم اعدام آیت‌الله نمر را باطل و در راستای انتقام از مخالفان نظام حاکم دانستند. تظاهرکنندگان، جامعه جهانی را به متوقف کردن روند تشکیل دادگاه‌های تمسخرآمیز و نمایشی در حق مخالفان فرا خوانده و آزادی شیخ نمر و تمام زندانیان سیاسی در عربستان و نیز توقف احکام قضایی در حق آنان را خواستار شدند.
در قطیف عربستان نیز مردم این استان شرقی ضمن برپایی تظاهرات ضد حکومتی فراخوان گسترده‌ترین تظاهرات مردمی در محکومیت حکم ظالمانه در حق آیت‌الله نمر را صادر کردند.
همچنین «جوانان جنبش پیام‌آور» در عربستان در شبکه‌های اجتماعی برگزاری تظاهراتی با عنوان «ای کشور ظالم» را از العوامیه (زادگاه نمر) تا وسط القطیف (شرق عربستان) خواستار شدند.
اتباع کشورهای عربی و اسلامی آلمان نیز با تجمع در مقابل سفارت ریاض در برلین، آزادی فوری این شخصیت برجسته را خواستار شدند. تظاهرکنندگان روز پنج‌شنبه با سردادن شعارهایی در مخالفت با رژیم آل سعود نسبت به پیامدهای اجرای حکم اعدام شیخ نمر بر روابط با ریاض و صلح و آرامش داخلی عربستان هشدار دادند.
عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره عواقب و پیامدهای اعدام آیت‌الله نمر هشدار داد و خواستار آزادی فوری وی شد. نماینده آیت‌الله سیستانی از مقامات عربستان خواست با اعدام آیت‌الله نمر به اختلافات بین جهان اسلام دامن  نزنند.
امام جمعه نجف نیز اعلام کرد «عربستان با صدور حکم اعدام شیخ نمر با دست خود قبر خود را کند.»
موج واکنش‌ها به صدور حکم اعدام علیه این عالم برجسته عربستانی که از روز چهارشنبه شروع شده است همچنان ادامه دارد. حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای صدور این حکم را محکوم کرد و از مقامات سعودی خواست تا این حکم سیاسی را لغو کنند.
هیئت علمای بیروت نیز به شدت حکم دادگاه عربستان را محکوم کرد و آن را سیاسی خواند. در بحرین نیز جمعیت الوفاق با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی این روحانی برجسته شد. در این بیانیه آمده است: «حکم اعدام شیخ نمر اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد و بر آتش خشم مردم خواهد افزود.»
در کشورهای غربی نیز این حکم بدون واکنش نبود. روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» گزارش داد که این گونه اقدامات عربستان نقش مخربی برای ائتلاف بین‌المللی آمریکا علیه داعش ایجاد خواهد کرد. معاون رئیس سازمان عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه نیز اعلام کرد: «حکم اعدام شیخ نمر بخشی از کمپین مقامات سعودی برای سرکوب تمامی مخالفان از جمله مدافعان حقوق جامعه مسلمانان شیعه عربستان است.» این مقام تأکید کرد که شیخ نمر باید آزاد شود و عربستان باید به «تبعیض سیستماتیک» و تعرض به جامعه شیعیان پایان دهد.
دبیر کل حزب‌الله عراق نیز موضعی شدید در این مورد گرفته و اعلام کرده است که اگر عربستان از حکم اعدام روحانی شیعه این کشور منصرف نشود، 3 عربستانی را که در دست این گردان‌ها اسیر هستند اعدام خواهد کرد. آیت‌الله نمر رهبر شیعیان عربستان روز چهارشنبه پس از 13 جلسه دادگاه از سوی دادگاه جنایی این کشور به اعدام تعزیری محکوم شد. این حکم به دنبال 800 روز زندان این عالم برجسته شیعی صادر شد. مقامات عربستان شیخ نمر را به اتهامات زیادی همچون تحریک انقلابیون و تشدید فرقه‌گرایی متهم کرده‌اند.