kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

اهداف پشت پرده کنفرانس بازسازی غزه (گزارش خبری)

برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که کنفرانس بازسازی غزه با نام «بازسازی ویرانه‌های غزه» تشکیل شد ولی تنها هدف این کنفرانس، تحقق اهداف رژیم صهیونیستی بود.


«محمدعصمت سیف‌الدوله» یک اندیشمند مصری است که درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه اظهار داشت: این کنفرانس برگزار شد ولی اهداف پشت پرده این کنفرانس نشان داد که تنها هدفی که در این نشست دنبال نشد بازسازی ویرانه‌های غزه بود. منطقه‌ای که در طول جنگ 50 روزه خسارات  و تلفات زیادی متحمل شد و هزاران کشته و مجروح به جای گذاشت و 80 درصد تاسیسات زیربنایی آن ویران شد.
وی افزود، ماموریت کنفرانس بازسازی غزه عملی کردن ماموریت اسرائیل مبنی بر خلع سلاح غزه بود، ماموریتی که ماشین‌های جنگی از انجام آن عاجز بودند.
سیف‌الدوله همچنین اظهار داشت، اگر چه رژیم صهیونیستی در کنفرانس بازسازی غزه حضور فیزیکی نداشت ولی اهداف صهیونیست‌ها به طور کامل در این کنفرانس دنبال شد.
به گفته این اندیشمند مصری، تمام هیئت‌های اصلی شرکت‌کننده در این کنفرانس در سخنرانی‌های خود بر مفهوم اصلی «اطاعت از قدرت مشروع» تاکید کردند!
منظور آنها از قدرت مشروع، مشروعیت و قدرت ناشی از توافقنامه‌های اسلو است که به حق مقاومت و مبارزه مسلحانه پشت کرده و مذاکرات را به عنوان تنها راه آزادسازی معرفی کرده است.
روزنامه عربی «الرای الیوم» نیز طی گزارشی به پیامدهای این کنفرانس اشاره کرد و نوشت: اسرائیل بزرگ‌ترین برنده چه از نظر سیاسی و چه اقتصادی در عملیات بازسازی غزه است.
این روزنامه عربی افزود، این کنفرانس با حضور 50 کشور جهان و 30 وزیر خارجه برگزار شد و در آن اسرائیل به تمامی اهدافش رسید.
از نظر اقتصادی تمامی موارد مورد نیاز برای ساخت و ساز از جمله سیمان، آهن و دیگر تجهیزات از کارخانه‌های اسرائیل تأمین می‌شود و از نظر سیاسی هم اسرائیل قادر خواهد بود شروط خود را از طریق کشورهای کمک‌کننده ارائه کند و برای بازسازی هم نظارت کند که این مسئله به عنوان دخالت کامل در غزه اعمال می‌شود.
این روزنامه تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که هیچ ضمانتی وجود ندارد که مانع از آن شود آنچه که بازسازی می‌شود بار دیگر توسط اسرائیل تخریب نشود این در حالی است که هیچ کلمه‌ای در این کنفرانس در محکوم کردن اسرائیل و بازخواست آن و پرداخت تمامی هزینه‌های بازسازی شنیده نشده است.