kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۳۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۲
جنگ زرگری سنا و کاخ سفید

محرومیت ایران از غنی سازی صنعتی در قالب پیشنهاد جدید

پیشنهاد جدید آمریکا مبنی بر این که ایران به جای حذف سانتریفیوژهای خود اتصالات میان آنها را بردارد و واکنش سناتورهای جمهوری‌خواه به دولت این کشور در این زمینه، جنگ زرگری میان کاخ سفید و سنا را علنی کرد.


در حالی که روزنامه آمریکایی «نیویورک ‌تایمز» دو روز پیش از پیشنهاد جدید آمریکا به ایران برای برداشتن اتصالات میان سانتریفیوژ‌ها به جای حذف آن ‌ها خبر داده بود سناتورهای جمهوری خواه در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار توضیحات وی در این زمینه شدند.
این پیشنهاد که نخستین بار از سوی روزنامه نیویورک تایمز فاش شد، مبتنی بر قطع اتصالات آبشارهای سانتریفیوژ به جای برچیدن آنهاست و با این اقدام زمان  به‌اصطلاح گریز هسته‌ای افزایش می‌یابد.
در این راستا ۳۱ سناتور جمهوریخواه طی نامه‌ای به جان کری وزیر خارجه آمریکا مدعی شده‌اند:  ما نگرانیم، چراکه دولت برای اینکه به سرعت به  توافق دست یابد، در حال اعطای امتیازات هسته‌ای مشکل ساز به ایران است.
در این نامه که طراح آن سناتور مارک استیون کرک است، سناتور‌ها پرسیده‌اند آیا دولت به دنبال پذیرش قطع ارتباط سانتریفیوژهاست یا از بین رفتن آنها.
«مارک کرک» سناتور جمهوری‌خواه ایالت ایلینوی نیز در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «دیلی‌بیست» با انتقاد از طرح مطرح شده از سوی دولت این کشور در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد که «وندی شرمن» رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات و تیم وی ناامید شده‌اند و این «راهکارهای مبتکرانه» را به منظور مخفی کردن این واقعیت مطرح می‌کنند که نتوانسته‌اند ایران را وادار به توافق با یک گام برگشت‌ناپذیر برای حذف قابلیت‌ تسلیحاتی کنند.
کرک ادامه داد: مذاکره‌کنندگان باید بدانند که سناتور‌ها از نزدیک ناظر بر مذاکرات هسته‌ای ایران هستند. ما لغو تحریم‌های ایران را در صورتیکه توافق جامع کاملاً غیرقابل برگشت، شفاف و قابل تأیید نباشد و زمان گریز آن چندین دهه نباشد، بلوکه می‌کنیم.
این سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به دیلی‌بیست گفت که با شرمن دیدار داشته و به او گفته است  همانطور که با مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی در دولت کلینتون «ناشیانه برخورد کرده است»، به مذاکرات ایران «گند نزند.»
کرک ادامه داد: وندی به من گفت که فکر می‌کرد مذاکرات کره شمالی یک موفقیت بزرگ بوده است. من به جان کری زنگ زدم و به او گفتم که قرص‌های او (شرمن) را به موقع بدهد.
اعتراضات صورت گرفته از سوی جمهوری خواهان به دولت اوباما در حالی مطرح می‌شود که گویا جمهوری اسلامی از پیشنهاد جدید استقبال کرده است و یا این پیشنهاد می‌تواند حقوق هسته‌ای ایران را تامین کند.
به گزارش فارس بر اساس طرح جدید که از سوی نیویورک تایمز افشا شده است ایران باید بخشی از لوله‌های ارتباطی میان سانتریفیوژ‌ها را که اجازه می‌دهند اورانیوم در این مسیر انتقال یافته و غنی‌شود، حذف کند. با این کار تمامی سانتریفیوژهای ایران حفظ می‌شود و در عین حال به گفته آمریکایی‌‌ها سرعت غنی‌سازی ایران کاهش می‌یابد. آسوشیتدپرس هم تایید کرد که پیشنهاد مزبور در مذاکرات نیویورک ارائه شده است.
ماحصل این پیشنهاد چیزی جز همان چیزی نیست که با کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران حاصل می‌شود: «کاهش توان غنی‌سازی ایران» و به عبارت دیگر تحقق همان غنی‌سازی ویترینی یا سمبلیک. نوعی از غنی‌سازی که به درد صنعت و تحقیقات نمی‌خورد و تنها نمایشی از چیزی است که باید وجود می‌داشت.
بر اساس همین گزارش و با فرض صحت خبر نیویورک‌تایمز و آسوشیتدپرس، غربی‌‌ها وقتی با مقاومت ایران در برابر کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها بر اساس خطوط قرمز نظام مواجه شده‌اند، تصمیم گرفته‌اند پیشنهادی ارائه کنند که بر اساس آن تعداد سانتریفیوژهای ایران همین تعداد بماند اما توان غنی‌سازی ایران کاهش پیدا کند، محتوای این پیشنهاد چیزی جز فریب دادن افکار عمومی نیست.
مرور اخبار و تحلیل‌های منتشره در سایت‌های ضد انقلابی چون دویچه وله نیز نشان می‌دهد که این رسانه ‌ها همسو با غرب از پیشنهاد به ظاهر جدید به عنوان آلترناتیوی برای حل بحران هسته‌ای ایران یاد می‌کنند.
دویچه وله به نقل از آسوشیتدپرس مدعی شده است: این پیشنهاد می‌تواند به حل بحران هسته‌ای کمک کند زیرا با خواست ایران مبنی بر حق داشتن ۱۹ هزار سانتریفیوژ موافقت می‌کند اما در عین حال امکان تولید فوری بمب هسته‌ای را از این کشور می‌گیرد.
رادیو فردا وابسته به سازمان جاسوسی سیا نیز در گزارشی با استناد به ادعاهای نیویورک تایمز و آسوشیتدپرس از پیشنهاد جدید به عنوان نرمش آمریکا در مقابل ایران یاد شده است!
جنگ زرگری کاخ سفید، سنا و رسانه‌های ضد انقلاب درحالی است که کارشناسان بر اساس آن چه ذکرش رفت معتقدند پیشنهاد جدید حقوق ایران را در نظر نگرفته و در یک پوسته ظاهرا فریبنده همان خواسته‌های تحمیلی پیشین یعنی کاهش سطح غنی سازی ایران را تعقیب می‌کند.
مذاکرات ادامه دارد
خبرهای رسیده از نیویورک همچنین حاکیست تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان که به منظور شرکت در هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره راه‌حل جامع هسته‌ای در نیویورک به سر می‌برد در دو روز گذشته رایزنی‌هایی را با هیأت‌‌های 1+5 داشت.
به گزارش فارس روز شنبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه رایزنی‌‌ها در هفتمین دور مذاکرات به گفت‌وگو پرداختند و علاوه بر آن سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز شنبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
دیروز نیز معاونان وزیر خارجه کشورمان در دیدارهای دوجانبه با نمایندگان آمریکا،‌ روسیه و چین شرکت کردند.