kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷

بشار اسد: نشست ژنو دیگری وجود نخواهد داشت

رئیس‌جمهور سوریه گفت، برای مذاکره با مخالفان دیگر ژنو 3 وجود نخواهد داشت و مخالفان در صورت تمایل می‌توانند به دمشق بیایند و دمشق تضمین‌های لازم را خواهد داد.



به گزارش خبرگزاری‌ها، «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اظهار داشت، بشاراسد، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با وی گفته است که دمشق دیگر در مذاکرات ژنو شرکت نخواهد کرد.
بر اساس این گزارش، بشاراسد همچنین گفته است که اگر مخالفان بخواهند مذاکره کنند، مکان مناسب نه ژنو بلکه دمشق است و سوریه ضمانت‌های لازم را به مخالفان برای شرکت در این مذاکره خواهد داد.
رئیس‌جمهور سوریه در این دیدار تاکید کرده که حل بحران سوریه به دست خود سوری‌ها و نه کشورهای خارجی امکان‌پذیر است.به گفته بشار اسد مشکل سوری‌ها با گفت‌وگوی سوری با سوری حل می‌شود و نیازی به مداخله بیگانگان نیست.پیش از این دو نشست در ژنو با هدف حل سیاسی بحران سوریه برگزار شده که در هر دو بار مداخلات غربی‌ها مانع از به نتیجه رسیدن آن شده است.
باز‌پس‌گیری مناطق استراتژیک
از سوی دیگر خبر می‌رسد ارتش سوریه عملیات نظامی گسترده‌ای را برای پاکسازی عناصر تروریستی از منطقه راهبردی «عدرا» واقع در شمال دمشق آغاز کرد.به گزارش فارس هم‌اکنون دو جنگ اساسی در نزدیکی دمشق و حومه آن در جریان است که یکی از آن در منطقه «عدرا» است.
این منطقه استراتژیک از یک ناحیه به فرودگاه نظامی «الضمیر» منتهی می‌شود و از ناحیه دیگر مشرف بر جاده بین‌المللی دمشق به حمص است.عملیات نظامی دیگری که در حومه دمشق از چندی پیش آغاز شده و هنوز ادامه دارد مربوط به منطقه «جوبر» است و مبارزه ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی در آن به دلیل تونل‌هایی که عناصر تروریستی از آن استفاده می‌کنند، با سختی به پیش می‌رود.
ارتش سوریه در منطقه جوبر پیشروی‌هایی هم داشته است و طبق گزارش‌های رسیده موفق شده بر تعدادی از ساختمان‌ها و پایگاه‌های آنها مسلط شود.
از سوی دیگر «ابوعبدالرحمان بقعه» معروف به «صفرالاسلام» سرکرده نظامی جیش‌الاسلام در سوریه در مناطق اطراف القلمون در عملیات ارتش سوریه به هلاکت رسید.روزنامه فرانسوی فیگارو اما به نقل از وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که روند پیوستن جوانان فرانسوی به گروه‌های تکفیری داعش در سوریه همچنان ادامه دارد و دولت فرانسه در این زمینه ابراز نگرانی کرده است.
در همین ارتباط دو نوجوان 16 و 17 ساله مظنون به تلاش برای عزیمت به سوریه توسط پلیس این کشور در فرودگاه مارسی شناسایی و دستگیر شدند.
این در حالی است که دولت فرانسه از حامیان اصلی تروریسم است و از تروریست‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی به عمل می‌آورد. نهاد حفاظت از قانون اساسی آلمان نیز اعلام کرد که دست کم 24 نوجوان این کشور برای پیوستن به تکفیری‌ها به سوریه و عراق رفته‌اند.
سلاح‌های سنگین غربی
دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای داعش در درگیری‌های خود با ارتش سوریه از سلاح سنگین و تانک استفاده می‌کنند!
به گفته دیده‌بان حقوق‌بشر این سلاح‌های سنگین را کشورهای غربی در اختیار تروریست‌های داعش قرار داده‌اند.
شبکه خبری العالم نیز اعلام کرد که گروه تروریستی داعش برای انجام عملیات تروریستی با استفاده از هواپیماهای بمب‌گذاری شده برنامه‌ریزی می‌کند! گفتنی است غربی‌ها طی سال‌های گذشته برای مهار مقاومت در سوریه انواع و اقسام سلاح‌های متعارف و غیرمتعارف در اختیار تکفیری‌ها قرار داده‌اند.