kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
مسکو:

واشنگتن بدون اجازه دمشق حق مداخله نظامی در سوریه را ندارد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت که آمریکا نمی‌تواند بدون هماهنگی با دولت سوریه به مواضع تروریست‌ها در این کشور حمله کند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی فاکس نیوز اظهار  داشت: آمریکا باید برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و اگر درصدد حمله هوایی به مواضع تندروها در سوریه است گام‌های خود را با دمشق هماهنگ کند.
وی افزود، مسکو از همان آغاز می‌گفت که تروریسم یک خطر اصلی برای منطقه است اما آمریکا مشغول تلاش برای سرنگون کردن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بود.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که خبر می‌رسد، سنای آمریکا طرح باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای آموزش و تجهیز مخالفان سوریه را به منظور آنچه «مقابله با داعش» نامیده شده تایید کرد.
سنا موافقت خود را با این طرح یک روز پس از تایید آن در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد.
این اقدام پنتاگون را قادر می‌سازد افرادی را که به عقیده واشنگتن «مخالفان میانه‌رو» هستند آموزش دهد و تجهیزات لازم را برای آنها فراهم نمایند! اقدامی که تا همین چند ماه پیش با تکفیری‌هایی مثل داعش انجام شد و نتیجه‌اش را همه امروز می‌بینند.
در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا پس از تصویب طرح تسلیح و آموزش گسترده مخالفان سوریه طی نطقی کوتاه از این تصمیم استقبال کرد. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه نیز طی اظهاراتی اعلام کرد که فرانسه در سوریه اقدامی علیه داعش انجام نمی‌دهد که به نفع بشار اسد تمام شود!
این در حالی است که روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» طی مقاله‌ای اعلام کرد که اقدام نظامی آمریکا علیه داعش در سوریه طراحی شده تا به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اجازه دهد کنترل شخصی خود را تا حد زیادی در این حملات اعمال کند، به‌طوری که تاکنون ارتش این کشور موظف شده است تا برای حمله به قلمرو سوریه مجوز رئیس‌جمهور را کسب کند.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که نیروهای ارتش این کشور در ادامه عملیات خود علیه گروه‌های تروریستی در منطقه «جوبر» در حومه دمشق شمار زیادی از عناصر مسلح را به هلاکت رساندند.
عملیات ارتش سوریه در دیگر مناطق غوطه‌شرقی نیز ادامه یافت و مواضع گروه‌های مسلح در «عین ترما» هدف حملات ارتش سوریه قرار گرفت.
در مناطق دیگر سوریه از جمله حومه الحسکه، الرقه، الدخانیه نیز ارتش به پیشروی خود ادامه داد و تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساند.
رهبر تروریست‌های سوری: اسرائیل دوست ماست
یکی از سران مخالفان مورد حمایت خارج در سوریه تاکید کرد که نیروهای ضد دولتی در سوریه به اسرائیل به چشم یک دوست نگاه می‌کنند.
«کمال اللبوانی» که به ترکیه تبعید شده است گفت، مخالفان بشار اسد هرگز حمایت‌های تل‌آویو را فراموش نخواهند کرد.
این رهبر مخالف از تروریست‌های زخمی در بیمارستانی در شهر «دافد» در اراضی اشغالی فلسطین دیدار کرد.
قرار است اللبوانی با مقامات اسرائيلی دیدار کند. تکفیری‌های داعش پیش از این رسماً اعلام کرده بودند اسرائیل دشمن آنها نیست!
سایر رویدادها
* روزنامه کویتی الجریده نوشت: اسرائیل در نبرد داخلی سوریه مداخله مستقیم می‌کند.
* هزاران نفر از اتباع کرد سوری با شدت گرفتن حملات داعش در شمال سوریه به سوی منطقه مین‌گذاری شده در مرز ترکیه هجوم آوردند.
* با تداوم درگیری‌های خونین بین تروریست‌های فعال در سوریه جبهه النصره عضو ارشد عربستانی داعش را در دیر‌الزور اعدام کرد.
* داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه مدعی شد ترکیه آماده کمک به سوری‌های آسیب‌دیده در مناطق مرزی است.
* گروه تروریستی داعش شهر استراتژیک «عین‌الحرب» در شمال سوریه را محاصره کرد. گفته می‌شود 500 هزار غیرنظامی ساکن این منطقه در معرض فاجعه انسانی قرار دارند.