kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
رئيس سازمان حج و زیارت اعلام کرد

اعزام 64 هزار زائر خانه خدا از 14 شهریور

رئيس سازمان حج و زیارت گفت: امسال مجموعاً 64 هزار زائر ایرانی به حج تمتع مشرف می‌شوند که 61 هزار و 500 نفر زائر و 2500 نفر عوامل کاروان‌ها شامل روحانی، پزشک و عوامل ستادی هستند.


سعیدی‌اوحدی روز گذشته همراه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در یک نشست خبری به تشریح جزئیات مربوط به حج تمتع پرداخت.
وی درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس ابولا گفت از آنجا که بالاترین تعداد عمره‌گزاران مربوط به ایرانیان است در عمره گذشته که حدود 820 هزار نفر مشرف شدند حتی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا نداشتیم که این گواه روشنی بر فعالیت گسترده و پیشگیرانه مرکز پزشکی حج است.
وی با اشاره به اینکه دولت عربستان ورود زائران غرب آفریقا را به عربستان ممنوع کرده، از آمادگی‌های گسترده مجموعه پزشکی حج برای مقابله و پیشگیری از این امر خبر داد و از زائران خواست به توصیه‌های مرکز پزشکی حج و روحانیون و مدیران کاروان‌ها توجه جدی داشته باشند.
اوحدی در مورد انتقال پروازهای حجاج به فرودگاه امام گفت: در چند سال گذشته به دلیل اینکه تمهیدات مورد نظر سازمان حج اعمال نشده بود پروازها را منتقل نکردیم اما با مساعدت مسئولان صنعت هوانوردی، اقدامات خوبی انجام گرفته و روز یکشنبه گذشته ترمینال موقت حجاج افتتاح شد.
وی افزود: شرایط در فرودگاه امام برای انتقال زائران بهتر و روانتر از فرودگاه مهرآباد است.
رئيس سازمان حج و زیارت درباره مدت اقامت زائران در سرزمین وحی گفت: دوره اقامت کاروانها 29 تا 34 روز است و تنها چند کاروان محدود به دلیل اینکه مجوز پروازی نداشتند 35 روز اقامت خواهند کرد.
اوحدی میانگین سنی زائران را 64  سال اعلام کرد و گفت: کم سن‌ترین زائر 9 ساله از اصفهان و مسن‌ترین آنها 111 ساله از گلستان است.
در این نشست همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در خصوص پارتی‌بازی برای جابه‌جایی نوبت‌های حج و عمره گفت: ما نسبت به حقوق مردم حساسیت فوق‌العاده داریم و به هیچ وجه نوبت‌ها را براساس رابطه و پارتی و دوستی جابه‌جا نمی‌کنیم چون از نظر شرعی نسبت به نوبت‌بندی‌ها مسئول هستیم و موافقت با خرید و فروش فیش‌ها هم به خاطر آن بود که حقی از کسی ضایع نشود.
قاضی‌عسکر درباره برنامه دعای کمیل و مراسم برائت از مشرکین گفت: طبق توافقاتی که با مسئولان حج عربستان داشته‌ایم چهار برنامه دعای کمیل در کنار بقیع خواهیم داشت و مراسم برائت نیز طبق روال همه ساله در عرفات برگزار می‌شود.
وی افزود: چینش کاروانها در عرفات به‌گونه‌ای است که هیچ خطری از جانب بدخواهان و دشمنان، برگزاری این مراسم را تهدید نمی‌کند.
وی اظهار داشت: بسیاری از مقامات عربستان به ما اعلام کرده‌اند عملکرد تندروهای وهابی به ما ربطی ندارد و در مقابل تکفیری‌ها اعلام موضع نموده‌اند.
قاضی‌عسکر تاکید کرد: ما در حج به دنبال کار فرقه‌ای و طایفه‌ای و بحث شیعه و سنی نیستیم و هدفمان بهره‌گیری از ظرفیت عظیم حج برای ایجاد وحدت امت اسلامی است.
سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید تا پدیده بازارگردی عده‌ای از زائران ایرانی رفع شود گفت: کارهای فرهنگی خوبی در طی سال‌های اخیر توسط روحانیون کاروان‌ها و دیگر عوامل صورت گرفته تا این مسئله به صورت آگاهی‌بخشی به زائران برطرف شود و خود زائران به‌عنوان سفیران کشور اسلامی ایران از وقت‌گذرانی زیاد در بازارها و استفاده حداکثری از فرصت حضور در سرزمین وحی استفاده کنند.
وی به‌عنوان نمونه به اقدام سازمان حج در محدود کردن ساک‌های همراه زائر به دو ساک اشاره کرد و گفت: این تدبیر عملاً امکان خرید بیشتر و در نتیجه بازارگردی را برای زائران محدود می‌کند.
قاضی‌عسکر در پاسخ به انتقاد خبرنگار کیهان از طولانی بودن نوبت انتظار و ثبت‌نام‌های فله‌ای در سالهای گذشته گفت: حرکتی در گذشته صورت گرفت که اصلاً آن را قبول نداشتیم. آن زمان این پیشنهاد مطرح شد که ثبت‌نام برای حج و عمره برای هر سه سال انجام شود اما توجهی به این امر نشد.
وی با انتقاد شدید از ثبت‌نام‌های فله‌ای گفت: در سال‌های گذشته به منظور جمع‌آوری نقدینگی، اقدام به ثبت‌نام فله‌ای کردند اما این رفتارها بد است که مسائل دیگر را در حج اعمال کنیم.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هشت میلیون نفر در نوبت عمره هستند گفت: حدود 10 سال طول می‌کشد تا این تعداد به عمره اعزام شوند.
وی تصریح کرد: کسانی که این گونه تصمیم‌ها را گرفتند باید اکنون پاسخگو باشند.
رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این باره اظهار داشت: قطعاً خیلی طول خواهد کشید تا برای حج و عمره ثبت‌نام جدید انجام دهیم اما در برنامه‌ریزی‌های جدید حتماً سعی خواهد شد نسبت به تعهدی که می‌دهیم پاسخگو باشیم.