kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
صالح‌آبادی خبر داد

کاهش 30 درصدی ارزش معاملات بورس

همزمان با افت شدید شاخص بورس، رئیس سازمان بورس هم از کاهش 30 درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه در سال جاری خبر داد.


به گزارش ایسنا علی صالح‌آبادی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد گفت: ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش یافته و به 31 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: همچنین ارزش بازار اوراق بهادار نسبت به ابتدای سال با کاهش 14 درصدی مواجه شده و از 384 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به 330 هزار میلیارد تومان رسیده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به عملکرد فرابورس اشاره کرد و گفت: ارزش بازار فرابورس با کاهش سه درصدی مواجه شده و از 96 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به 93 هزار میلیارد تومان رسیده است.
صالح‌آبادی در ادامه عملکرد بورس کالا را هم مورد توجه قرار داد و گفت: قرارداد آتی سکه نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش 24 درصدی مواجه شده و از 9800 میلیارد تومان به 7500 میلیارد تومان رسیده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: معاملات فلزات، پتروشیمی و کشاورزی نیز نسبت به سال گذشته با کاهش سه درصدی مواجه شده و به 18 هزار و صد میلیارد تومان رسیده است.
صالح‌آبادی اظهار کرد: در حوزه تأمین مالی مجموع افزایش سرمایه و اوراقی که منتشر شده است 11 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته که 6500 میلیارد تومان بوده است افزایش 70 درصدی را تجربه کرده است که این میزان نشان دهنده نقش پر رنگ بازار سرمایه در تأمین مالی شرکت‌ها است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بیان این که چهار استاندارد آموزش فنی و حرفه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای نهایی شده است از ارائه دیپلم بورس در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در راستای افزایش فرهنگ‌سازی و آموزش دیپلم بورس در شورای عالی آموزش و پرورش در هفته گذشته نهایی شده و منتظر ابلاغ آن هستیم که امیدواریم برای سال تحصیلی جدید دانش‌آموزانی در حوزه کار دانش و دیپلم بورس داشته باشیم که این موضوع در بلند مدت می‌تواند به آموزش بازار سرمایه کمک کند.
صالح‌آبادی همچنین از راه‌اندازی سامانه پس از معاملات در پایان مهر ماه خبر داد و گفت: قرار است با هماهنگی‌های صورت گرفته سامانه پس از معاملات در اواخر مهر ماه افتتاح شده و به صورت عملیاتی زیر بار قرار گیرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از راه‌اندازی سامانه جدید در بازار سرمایه خبر داد و گفت: سامانه جدید الکترونیکی دریافت ناهنجاری‌های بازار به نشانی
sadna.seo.ir به بازار معرفی می‌شود.
وی سپس با بیان این که سه پالایشگاه در بورس و سه پالایشگاه در فرابورس حضور دارند، یادآور شد: موضوع کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها در سال 92 مطرح شد که با هماهنگی‌های صورت گرفته این موضوع منتفی شد و شرکت‌های پالایشگاهی در سال 92 به سود خود رسیدند. این در حالی است که برای سال 93 مقرر شد تا جلساتی با وزارت نفت برگزار شده و موضوع تعیین تکلیف شود.
صالح‌آبادی عنوان کرد: به این ترتیب دو جلسه در وزارت نفت برگزار شد و پیش‌نویس اولیه در فرمول‌ها تهیه و در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت. بنابراین حقوق سرمایه‌گذاران پیگیری می‌شود تا نماد این شرکت‌ها هر چه سریع‌تر بازگشایی شود.
وی در ادامه به نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: از موضوعاتی که این روزها مطرح می‌شود نرخ سود بانکی است که با توجه به روند نزولی تورم نرخ سود بانکی مد نظر دولت و بانک مرکزی قرار گرفت و در مرحله اول ساماندهی شد که مرحله بعدی ساماندهی آن در حال پیگیری بوده و می‌تواند روی بازار سرمایه اثر مثبت داشته باشد.
افت شدید شاخص
شاخص بورس تهران دیروز و در ادامه روند نزولی با کاهش 438 واحدی به کانال 72 هزار و 339 واحد سقوط کرد. این روند نزولی که از 9 ماه پیش آغاز شده باعث زیان 50 درصدی بسیاری از سهامداران حقیقی شده است.
رکود شدید اقتصادی در کشور و بی‌توجهی برخی مسئولان دولتی به بازار سرمایه از جمله دلایل سقوط بورس تهران عنوان شده است.