kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
مقامات رژیم صهیونیستی از علت شکست در جنگ غزه می‌گویند

نتانیاهو: کشور بزرگی چون ایران حامی مقاومت بود

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت، نابود کردن حماس کار ساده‌ای نیست چرا که این جنبش از حمایت‌های کشوری مثل ایران برخوردار است.


به گزارش خبرگزاری فارس، بنیامین نتانیاهو در یک نشست خبری در واکنش به انتقادات گسترده داخلی نسبت به قبول آتش‌بس در نوار غزه اظهار داشت، نابود کردن حماس کار ساده‌ای نیست چرا که این جنبش از قدرت نظامی کشوری چون ایران برخوردار است. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید: «شما می‌خواستید حماس را سرنگون کنید ولی موفق به این کار نشدید تأکید کرد، خلع سلاح حماس هدف طولانی مدت اسرائیل است و به این هدف خواهیم رسید.
نتانیاهو انتقادات وارد شده درباره نتایج جنگ را «غیرمنصفانه» خواند و افزود: جنبش حماس از حمایت کشور بزرگی چون ایران و حمایت مالی قطر برخوردار است و نابود کردن چنین جنبشی کار ساده‌ای نیست.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین اعتراف کرد «ما سریعاً نیروهای زمینی خود را از غزه خارج کردیم چرا که نمی‌خواستیم به حماس فرصت کشتن نیروهایمان را بدهیم.
اعتراف به ناتوانی رژیم صهیونیستی در نابود کردن حماس در شرایطی صورت می‌گیرد که نتانیاهو در توجیه اقدامات خود در جنگ غزه تلاش فراوانی کرد تا خود را برنده جنگ معرفی کند، لیکن به اذعان مقامات اسرائیلی، تل‌آویو شکست سنگینی در این جنگ از مقاومت فلسطین دریافت کرد و به هیچ یک از اهداف خود نرسید.
این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی برخوردار است و کشورهای غربی این رژیم را غرق در سلاح‌های پیشرفته کرده است. این شکست باعث شده هم مقامات و هم رسانه‌های رژیم صهیونیستی دچار سردرگمی شوند.
مقامات و رسانه‌های مختلف رژیم صهیونیستی به شکست مفتضحانه اسرائیل در جنگ غزه اعتراف کرده و نتانیاهو را عامل این شکست می‌دانند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «اسحاق هرتسوگ» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی و رهبر حزب کار به شدت از سخنان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اینکه عملیات غزه را پیروزی اسرائیل خوانده بود انتقاد کرد.
وی افزود، دولت اسرائیل نه تنها در جنگ نظامی غزه شکست خورد بلکه در هر زمینه دیگری مخصوصاً در زمینه اقتصادی و دیپلماسی نیز متحمل شکست شد. هرتسوگ سخنان نتانیاهو درباره پیروزی در جنگ را تأسف‌آور خواند و گفت: بازنده جنگ غزه دولت اسرائیل بود نه حماس. «یووالدیسکین» رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) نیز اذعان کرد توافق آتش‌بس در نوار غزه باعث سرخوردگی هر چه بیشتر اسرائیلی‌ها شده است.
ریسکین افزود، حملات هوایی و زمینی به غزه نه تنها مقاومت فلسطین را به عقب نراند بلکه باعث سرخوردگی و شکست اسرائیلی‌ها شد. وی خاطرنشان کرد، اسرائیلی‌ها پیش‌بینی دیگری درباره پایان جنگ می‌کردند.
روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از تحلیلگران صهیونیست نوشت، قبول آتش‌بس از سوی تل‌آویو به معنای این است که حماس از سوی اسرائیل رسماً به رسمیت شناخته شده و جامعه بین‌الملل نیز بعد از جنگ، حماس را به رسمیت شناخته است.
این روزنامه افزود، اسرائیل در جنگ غزه شکست سنگینی متحمل شد و سیاستمداران اسرائیلی به جان هم افتادند.
تحلیلگران صهیونیست همچنین اظهار داشتند،‌ تلاش رسانه‌ها و نهادهای سیاسی برای پیروز جلوه دادن اسرائیل بیهوده است چرا که همه می‌دانند پیروز بزرگ این جنگ اسرائیل نیست.
پشتوانه مردمی
خالد مشعل رهبر حماس در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه قطر اظهار داشت، ساکنان غزه در جریان جنگ غزه ارزشمندترین دارایی خود را تقدیم کردند و بر حقوق و خواسته‌هایشان پافشاری کردند و اگر پشتوانه مردمی نبود مقاومت در این جنگ پیروز نمی‌شد.
مشعل گفت، جنگ غزه پس از آن به ملت فلسطین تحمیل شد که اهداف مورد نظر رژیم صهیونیستی و هم پیمانان آن از محاصره این منطقه حاصل نشد و این رژیم تصمیم به تخریب گسترده غزه گرفت و برخی از خانه‌های فلسطینیان را به طور کامل نابود کرد.
وی خطاب به ساکنان غزه تصریح کرد، همان طور که وعده داده‌ایم به زودی کار بازسازی خرابی‌های جنگ را آغاز خواهیم کرد.
اسماعیل هنیه معاون رئیس دفتر سیاسی حماس نیز تأکید کرد، پیروزی در نبرد غزه هزاران بار ارزشمندتر از پیروزی در نبرد سجیل در سال 2012 است.
وی افزود، ما در غزه به خود می‌بالیم که حامی و پشتیبان مقاومت هستیم و چند سال حاکمیت در غزه ما را از حمایت از مقاومت و کمک‌رسانی به آن بازنداشت.
از سوی دیگر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای سال 1967 موافقت کرده است امری که سخنگوی نتانیاهو به سرعت آن را تکذیب کرد.
سایر رویدادها
* برای نخستین بار از سال 2007 یک کاروان امدادرسانی وابسته به برنامه جهانی غذا وارد باریکه غزه شد، کمک‌های غذایی این کاروان نیاز 150 هزار نفر در غزه را به مدت پنج روز تأمین می‌کند.
* مردم غزه در آستانه تمرینات مشترک نظامی میان ایتالیا و رژیم صهیونیستی در ماه آینده میلادی از دولت رم خواستند از مسلح کردن این رژیم خودداری کند.
* براساس گزارش‌های منتشر شده ارتش رژیم صهیونیستی در طول 51 روز حمله به غزه بیش از 35 هزار بمب بر سر مردم آن ریخته است.
* سربازان رژیم صهیونیستی 14 فلسطینی را در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن دستگیر کردند.
* منابع صهیونیستی اعلام کردند که تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی تأثیر منفی زیادی بر اقتصاد اسرائیل گذاشته است.