kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
آتش‌بس پس از 7 هفته

جروزالم پست: ایران برنده و اسرائیل بازنده اصلی جنگ غزه

جنگ 7 هفته ای رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه در حالی شامگاه دیروز با آتش بس به پایان رسید که روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، پیروز اصلی این جنگ را ایران خواند.


پس از 7 هفته تجاوز رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، این جنگ شامگاه دیروز با برقراری آتش بس بلند مدت پایان یافت.
شبکه الجزیره در این باره گزارش داد، آتش بس شامل ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم درباره فرودگاه، بندر، اسرای فلسطینی، بازگشایی فوری گذرگاه‌ها و بازسازی و آغاز کمک‌رسانی فوری می شود.این مذاکرات قرار است یک ماه دیگر ازسرگرفته شود.در همین حال جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با تایید این خبر، دستیابی به توافقی درباره آتش بس بلند مدت را پیروزی مقاومت خواند.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در این مورد نوشت: ایران برنده و اسرائیل بازنده اصلی جنگ غزه است.
به نوشته این روزنامه، برنده واضح و آشکار این جنگ (ایران) است و «این به شدت به زیان اسرائیل است چرا که ایران اولین تهدید برای موجودیت اسرائیل است».
افسر صهیونیست: با شرایطی که فلسطینیان دارند بهترین گزینه، آتش بس است
همچنین منبع بلندپایه امنیتی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که پیشرفت مقاومت فلسطین،غافلگیری پیش‌بینی نشده است و قدرت آن قابل مقایسه با 2008  نیست.
این منبع در گفتگو با مجله نظامی«بازم» خاطرنشان کرد، امروز گروه های فلسطینی دارای ارتشی مسلح به معنای واقعی هستند، ارتشی که می تواند مقابل ما بایستد و هنگام ورود ما به غزه از این سرزمین دفاع کند.
وی افزود: گروه های فلسطینی در بسیاری از کشورهای منطقه همچون ایران، سوریه، ترکیه، لیبی و سودان آموزش دیده و دوره های نظامی سختی را گذرانده‌اند. هرکس این گروه‌ها را دست کم بگیرد معنای جنگ واقعی را درک نکرده و نمی‌تواند این تغییر ملموس را حس کند.
وی گفت: گروه‌های فلسطینی هر چند در جنگ سال 2008 ضربه خوردند، اما این بار قدرت واقعی خود را در ایستادگی و جسارت به شکل بی سابقه ای به ما نشان دادند.گروه‌های فلسطینی در 6 سال گذشته از ما غافل نبودند و با شرایطی که اکنون دارند بهترین گزینه، آتش بس و مذاکره با آنان است.
اعتراف رسانه های رژیم صهیونیستی
 به شکست اقتصادی، اجتماعی در جنگ غزه
رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: این رژیم براثر حمله به غزه و پاسخ موشکی گروه‌های فلسطینی از نظر اقتصادی اجتماعی فلج شده است.
به گزارش المنار، آثار حمله به غزه به روشنی در فلسطین اشغالی دیده می شود. افزایش بیماری‌های افسردگی، دیابت و مشکلات روحی و روانی و همچنین فلج شدن اقتصادی، متلاشی شدن گردشگری و فرار صهیونیستها از شهرکهای  نزدیک غزه برای یافتن مناطق امن‌تر از جمله آنهاست.
شبکه ده تلویزیون اسرائیل اعلام کرده ترس و وحشت باعث شده است داروهای آرامبخش روان واعصاب در داروخانه های فلسطین اشغالی نایاب شود، حوادث رانندگی نیز40 درصد افزایش یافته و بیماریهای مختلف مانند دیابت و بیماری دندان به علت افزایش تنش دو برابر شده است.
موشکباران سرزمین‌های اشغالی
 در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها
در حملات موشکی بامداد روز سه شنبه از نوار غزه به شهرهای عسقلان، حیفا و تل آویو ، ده ها صهیونیست زخمی شدند.گردانهای قسام در بیانیه ای اعلام کردند حیفا هدف یک فروند موشک آر 160 و تل آویو هدف 4 فروند موشک ام 75 قرار گرفت. این حمله در واکنش به سیاست جدید صهیونیست ها در انهدام  برجهای مسکونی در غزه صورت گرفت.تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، در پی اصابت مستقیم موشک شیلک شده به ساختمانی در عسقلان 71صهیونیست زخمی شدند.
یدیعوت آحارونوت نیز اعلام کرد چند موشک ازغزه به غوشدان اصابت و سیستم دفاع موشکی فقط یک موشک را رهگیری کرده است.رزمندگان مقاومت فلسطین از اواسط دیشب 130 راکت به مواضع رژیم صهیونیستی شلیک کردند.
سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد از اواسط دوشنبه‌شب بیش از 60 منطقه غزه مورد حمله قرار گرفت. بسیاری از راکت های فلسطینیان در مناطق غیرمسکونی نزدیک مرز بین غزه و اسرائیل که بیشتر محل حضور نظامیان صهیونیست است اصابت کرد. شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد تعدادی از ساکنان هرتزلیا بر اثر اصابت ترکش زخمی شدند.
نقص عضو دائم بیش از 1000 کودک فلسطینی در خلال جنگ غزه
544 کودک و 302 زن فلسطینی در پنجاه روز گذشته در حملات هوایی، دریایی و زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه شهید و بیش از هزار کودک نیز برای همیشه دچار نقص عضو و معلولیتهای مختلف شده‌اند.
ارتش اسرائیل از ابتدای تهاجم به غزه 60 هزار و 664 حمله انجام داده که 8210 حمله موشکی و 15736 شلیک گلوله از توپخانه‌های نیروی دریایی و 36718 گلوله توپخانه زمینی بوده است.16هزار و 2 واحد مسکونی ویران شده که 2358 خانه به صورت کامل و 13644 باب خانه به صورت جزیی ویران شده است.انجمنهای خیریه نیز از این حملات در امان نبوده اند و 31 انجمن خیریه که به بیش از 200هزار نفر خدمات رسانی می کرد ویران شده است.
بیش از 460 هزار فلسطینی نیز آواره و بی خانمان و در 90 سرپناه متعلق به سازمان ملل متحد توزیع شده‌اند.
خسارات اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم وارده به غزه حدود 3 میلیارد و460 میلیون دلار است که نتیجه حمله به 324 مؤسسه تجاری و صنعتی و حمله به خانه‌ها، تأسیسات شیرین سازی آب، فاضلاب ، مقرهای دولتی ، مدارس ، قایقهای ماهیگیری ، تأسیسات برقی ، مراکز بهداشتی، جاده‌ها ،خطوط آب ، برق ، زمینهای کشاورزی ، مؤسسات مردم‌نهاد ، مساجد ، کلیساها و قبرستانهاست.
رژیم صهیونیستی تاکنون 270 مسجد را بمباران کرده است
حسن الصیفی معاون وزیر اوقاف و اموردینی فلسطین اعلام کرد از آغاز تهاجم نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه از 7 ژوئیه (16 تیر) تاکنون دست‌کم 270  مسجد در نوار غزه هدف قرار گرفتند.الصیفی افزود: دست‌کم 70 مسجد غزه براثر حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور کامل تخریب شدند و به 200 مسجد دیگر خسارت وارد شد.از آغاز هجوم رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون بیش از 2133 فلسطینی شهید و 11100 نفر زخمی شده‌اند. منابع پزشکی و وزارت بهداشت در غزه  اعلام کردند در حملات‌هوایی جدید اسرائیل به نوار غزه، 9 فلسطینی کشته و 10 نفر دیگر زخمی شدند.جنگنده های رژیم صهیونیستی اطراف مدرسه الزهرا در شرق شهر غزه را بمباران کردند که در این حمله 25 نفر زخمی شدند. برج الباشا در مرکز غزه نیز در حمله جنگنده‌ها بطور کلی ویران شد. شاهدان اعلام کردند یک فروند موشک جنگنده اسرائیلی به خانه ای در این منطقه اصابت کرد که شماری فلسطینی از جمله تعدادی زن و کودک زخمی شدند و شماری هنوز در زیر آوار هستند. این منابع افزودند خبرنگار شبکه ماهواره‌ای الاقصی  نیز که در حملات دو هفته پیش زخمی شده بود به شهادت رسید.دیروز رسانه های رژیم صهیونیستی از احتمال آتش بس پایدار با گروه‌های فلسطینی خبر دادند، اما هیچ تأیید رسمی در این زمینه وجود ندارد.پایگاه خبری اسرائیلی والا اعلام کرد مصر ممکن است همچنان برای آتش بسی یک ماهه میانجیگری و گذرگاه رفح را برای عبور و مرور فلسطینی ها باز کند.در ازای توقف حملات راکتی از غزه، گفته می شود اسرائیل با توسعه منطقه ماهیگیری و باز کردن گذرگاه کرم سالم موافقت خواهد کرد.رژیم صهیونیستی چند دور مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس با هیئتی از فلسطینیان در قاهره برگزار کرده است، اما تلاشهای یک هفته قبل با شکست مواجه شده بود.درهمین حال المنار گزارش داد: اسماعیل هنیه ازرهبران حماس دیروز گفت: ما در آستانه تفاهم‌های سیاسی هستیم که در نتیجه ایستادگی ملت فلسطین و عملکرد مقاومت به دست می آید.
رئیس دفتر سیاسی حماس: مقاومت
 تنها راه مقابله با دشمن است
به گزارش واحد مرکزی خبر، خالد مشعل گفت که  فلسطینیان در نوار غزه ، مقاومت را تنها راه مقابله با دشمن می دانند.مشعل همچنین خواسته های فلسطینیان را برای آتش بس پایدار بیان کرد و گفت ما می خواهیم اسرائیل محاصره غزه را بردارد و همه گذرگاههای غزه باز شود. ما همچنین خواستار ایجاد فرودگاه و بندر هستیم. اینها شرط نیستند بلکه حق فلسطینیان است. ما همچنین می خواهیم اسرائیل تعاملات ملی میان فلسطینیان را در غزه تسهیل کند، از ایجاد مشکل برای دولت وحدت ملی فلسطینیان خودداری کند، بازداشت فلسطینیان را در نوار غزه متوقف کند، دیگر زندانیان آزاد شده فلسطینی را دوباره بازداشت نکند، اجازه دهد تجارت آزادانه میان غزه و کرانه باختری انجام شود و اجازه دهد مردم آزادانه میان دو نوار غزه و کرانه باختری رفت و آمد کنند.