kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
تظاهرات میلیونی نتیجه داد

اعلام آمادگی دولت یمن برای پذیرش شروط انقلابیون الحوثی

همزمان با ادامه اعتراض‌های بی‌سابقه انقلابیون یمن، برخی گزارش‌ها حاکی است دولت صنعا با برخی شروط الحوثی‌ها موافقت کرده است.
طرفداران الحوثی از روز جمعه در حالی مرحله دوم اعتراضات ضدحکومتی خود را آغاز کردند که معترضان این‌بار با برپایی چادر در بوستان الثور، واقع در نزدیکی وزارت کشور یمن اعلام کردند که به چیزی کمتر از سرنگونی دولت قانع نیستند. خودروهای نظامی نیز راه‌های منتهی به وزارت کشور را بستند و بالگردهای نظامی بالای سر تظاهرکنندگان به پرواز درآمدند. رسانه‌های غربی این تظاهرات را بی‌سابقه  توصیف کردند. در همین ارتباط خبرهای ضد و نقیضی از نتیجه مذاکرات دولت با عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله و الحوثی‌ها به گوش می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری‌ فارس، پایگاه خبری  براقش‌نت به نقل از یک مقام آگاه سیاسی نوشت که کمیته ریاست‌جمهوری یمن به عبدالملک الحوثی اعلام کرده که دولت کنونی برکنار می‌شود و دولت جدیدی با مشارکت افراد شایسته تشکیل خواهد شد و یک کمیته متشکل از کارشناسان  اقتصادی روی کارخواهند آمد تا مسئله بالا رفتن مشتقات نفتی را بررسی و پیگیری کنند. روزنامه الشارع نیز به نقل از این منبع نوشت: الحوثی‌ها از تشکیل دولت جدید استقبال کرده‌اند اما نمی‌گویند که چه زمانی این دولت تشکیل و وزرای آن معرفی خواهند شد. عبدربه منصورهادی رئیس‌جمهور  یمن نیز ظاهرا با مشخص کردن مدت زمان مشخص برای تشکیل دولت مخالف  است و تنها خواستار توقف تظاهرات مردمی و عقب‌نشینی آنها از میدان‌های تحصن است. از طرفی دیگر خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه شرق‌الاوسط اعلام کرد کمیته‌ای که رئیس‌جمهور یمن برای میانجیگری بین دولت این کشور و رهبر الحوثی‌ها تعیین کرده بود به راه‌حلی نهایی دست پیدا نکرده است. تظاهرکنندگان یمنی همچنان بر سه هدف اصلی خود یعنی سرنگونی دولت، اجرای مصوبات گفت‌وگوهای ملی و لغو تصمیم حذف یارانه‌ سوخت تاکید دارند.
سرپیچی‌ افسران یمنی از فرمان ارتش
اما بعد از آنکه عبدالملک الحوثی از نیروهای نظامی خواست که در کنار مردم باشند خبرهای رسیده حاکی از آن است که بسیاری از افسران یمنی به دلیل سرپیچی از مقابله با معترضان بازداشت شده‌اند. به گزارش تسنیم، علی‌البغیتی از رهبران جنبش انصارالله اعلام کرد که نیروهای امنیتی تعداد زیادی از افسران و سربازان ارتش و دستگاه امنیتی را به خاطر خودداری از دستگیری معترضان بازداشت کرده‌اند. در همین رابطه منابع امنیتی فاش کردند که ارتشبد «افضل القوسی» فرمانده نیروهای ویژه یمنی از صنعا پایتخت یمن فرار کرده است. فرار القوسی بعد از آن صورت گرفت که تعداد زیادی از سربازان در محله السبعین واقع در مرکز صنعا از دستورات وی مبنی بر ضرب و شتم معترضان سرپیچی کردند.