kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
واکنش اروپا و آمریکا به اقدام جدید هسته‌ای ایران

بدهکارهای برجام از آغاز غنی‌سازی 60 درصدی در ایران آشفته شدند

اروپا و آمریکا که در روزهای گذشته از محکوم کردن خرابکاری در تاسیسات نطنز امتناع کردند، بلافاصله نسبت به غنی‌سازی 60 درصدی ایران واکنش نشان داده و به آن حمله کردند.




تروئیکای اروپا که در روزهای گذشته از محکوم کردن حادثه خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز امتناع کرده بود، در بیانیه‌ای مشترک به تصمیم ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی واکنش نشان داد.
در بیانیه سخنگوهای وزرای خارجه این سه کشور اروپایی عضو برجام آمده است: دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با نگرانی شدید در جریان اعلامیه ایران درباره آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته که ایران با آژانس در روز ۱۳ آوریل مکاتبه کرد، قرار گرفتند.
در ادامه این بیانیه ادعا شده است: این یک تحول جدی است زیرا تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده گامی ‌مهم در جهت تولید سلاح اتمی ‌است. ایران نیاز متقاعدکننده‌ای برای غنی‌سازی در این سطح ندارد.
آن‌ها افزودند: ما همچنین نگرانی خود را درباره خبرها مبنی بر برنامه ایران برای نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ دیگر در نطنز که به شکلی قابل توجه توانایی غنی‌سازی ایران را افزایش می‌دهد، ابراز می‌کنیم.
تروئیکای اروپا در ادامه در‌ اشاره به گفت‌وگوهای برجامی وین اعلام کردند: اعلامیه ایران به‌خصوص از این جهت قابل تأسف است که در زمانی است که همه طرف‌های برجام و آمریکا گفت‌وگوهای اساسی با هدف یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای احیای برجام را آغاز کرده‌اند.
آن‌ها همچنین با «خطرناک» توصیف کردن این تصمیم، آن را مخالف با «حسن‌نیت» در این گفت‌وگوها خواندند.
در پایان این بیانیه آمده است: در سایه تحولات اخیر، ما همه اقدامات تشدیدکننده از سوی هر طرفی را رد می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم بیش از این روند دیپلماتیک را پیچیده نکند.
به گزارش فارس، فرانسه همچنین در بیانیه‌ای جداگانه آغاز غنی‌سازی 60 درصد توسط ایران را محکوم کرد.
کاخ الیزه فرانسه شامگاه سه‌شنبه اعلام ایران برای آغاز غنی‌سازی 60 درصد را محکوم کرد.
فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاریس اعلام ایران درباره آغاز غنی‌سازی 60 درصد را تحولی جدی دانسته که نیازمند واکنشی هماهنگ‌شده از سوی کشورهای مشارکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای است.  
جن ساکی،‌ سخنگوی کاخ سفید  نیز گفت که اعلام تحریک‌آمیز ایران درباره غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد را جدی می‌گیریم.
سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که آغاز غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تا 60 درصد،‌ جدیت آن در گفت‌وگوهای وین را زیر سؤال می‌برد.
اظهارات گستاخانه طرف اروپایی و آمریکایی در حالی است که این دولت‌ها در مسئله برجام به ایران بدهکار بوده و به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند.
همچنین وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای به تصمیم تهران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی واکنش نشان داد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی ‌عربستان سعودی (واس) در بیانیه وزارت خارجه این کشور در این خصوص آمده است:‌ عربستان سعودی تحولات کنونی برنامه هسته‌ای ایران را با نگرانی دنبال می‌کند؛ تحولاتی که آخرین مورد آن، اعلام بالابردن سطح غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۶۰ درصد بود؛ مسئله‌ای که نمی‌توان آن را یک برنامه برای استفاده‌های مسالمت‌آمیز تلقی کرد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قصد ایران برای بالا بردن سطح غنی‌سازی اورانیوم را تایید کرده است.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزات امور خارجه که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه 1+4 در وین حضور دارد، بعدازظهر سه‌شنبه از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت: ایران در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌اعلام کرده است که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.
بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی‌ نیز درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات نطنز گفت: به دستور رئیس‌جمهور، سازمان انرژی اتمی‌ موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.
به گزارش مهر، کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در صفحه شخصی خود در توئیتر با‌ اشاره به آغاز غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نوشت: غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد توسط دو زنجیره سانتریفیوژ IR-۴ و IR-۶ در نطنز انجام می‌شود.
غریب‌آبادی گفت: این فرآیند به تازگی آغاز شده و انتظار داریم هفته آینده اورانیومی ‌با غنای ۶۰ درصد برداشت کنیم.
وی افزود: این امر به‌طور قابل توجهی کیفیت و کمیت محصولات رادیودارو را بهبود خواهد بخشید.