kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان

خروج از مذاکرات وین و مجازات اسرائیل، پاسخ خرابکاری در نطنز

همزمانی مذاکرات هسته‌ای در وین با اقدام خرابکارانه در تاسیسات نطنز نشان می‌دهد که این دو رویداد با هدفی مشترک در حال اجراست و هدف اصلی قرار دادن ایران در موضع ضعف و امتیازگیری یکطرفه از کشورمان است.



سرویس سیاسی-  

همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وین و دقیقاً همزمان با سفر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین‌های‌ اشغالی، حادثه‌ای خرابکارانه در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) رخ داد که خوشبختانه صدمات انسانی و آلودگی به‌دنبال نداشته است.
طبق توضیحات ارائه‌شده توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مجلس، در نطنز ‌تروریسم هسته‌ای رخ داده که به گفته وزیر خارجه، واکنش ایران استفاده از این تهدید به یک فرصت با جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر با توان بالاتر به‌جای سانتریفیوژهای نسل اول است.
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ‌نیز در واکنش به حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز گفت: این حادثه قطعا خرابکاری بوده و سیستم‌های امنیتی ما به ریشه‌یابی اتفاق اخیر رسیدند. سرنخ‌ها پیدا شده و سیستم امنیتی این مسئله را با قدرت و قوت پیگیری می‌کند و خودشان به موقع اطلاع‌رسانی می‌کنند. صالحی تصریح کرد: غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده و با قوت جلو می‌رود البته برخی ماشین‌هایی که از مدار خارج شده‌اند باید بازنگری شود هر اتفاقی که افتاد جبران ‌آن چندین درصد بالاتر بوده است. آنها در گزارش‌های خود گفته‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای ما را در نطنز ۹ ماه عقب انداخته‌اند. اما تأکید می‌کنم بخش قابل توجهی از خرابکاری‌های دشمن جبران خواهد شد و این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد.
وی خاطرنشان کرد: بار قبل (اقدام ‌تروریستی در تیرماه ۹۹) هم که اقدام خبیثانه کردند و سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ را از بین ‌بردند، بخش قابل توجهی از آن سالن را احیا کردیم و همین امروز این سالن را سرپا کردیم، ضمن اینکه در دل کوه داریم سالن‌های متعدد و پیشرفته می‌سازیم.
همچنین سعید خطیب‌زاده
سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران با‌ اشاره به این موضوع گفت: اتفاق ناگواری که در نطنز رخ داد و بارها رژیم صهیونیستی از قبل می‌گفت و این روزها هم از منابع متعدد شنیده می‌شود که تایید می‌کنند که این رژیم پشت این داستان بوده است.
خطیب‌زاده با بیان اینکه انتقام از رژیم صهیونیستی در زمان و مکانش انجام می‌شود، گفت: سانتریفیوژهایی که در پی حادثه نطنز از مدار خارج شد از نوع IR۱ بود و با سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین می‌شود.
پیشتر نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی مدعی شد: علت قطع برق در سایت غنی‌سازی نطنز، انفجاری بزرگ بود که در اثر یک عملیات خرابکارانه و عمدی رخ داد.
روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شده است که قطع برق گسترده در سایت غنی‌سازی نطنز که روز یکشنبه رخ داد به علت یک انفجار قوی در اثر عملیاتی خرابکارانه و عمدی بوده که به پروژه غنی‌سازی هسته‌ای ایران آسیب‌های جدی وارد کرده است و جبران آن دست‌کم ۹ ماه زمان لازم خواهد داشت.
شراکت آمریکا و اسرائیل
مقامات دولت با‌ اشاره به حادثه اخیر در نطنز، رژیم صهیونیستی را عامل اصلی این اقدام معرفی می‌کنند. این در حالی است که اقدامات خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای ایران توسط مثلث آمریکا، اسرائیل و برخی دولت‌های اروپایی انجام می‌شود.
برای نمونه، تاسیسات نطنز در تیرماه سال 89 مورد حمله سایبری قرار گرفت. بر اساس مستندات متعدد و همچنین با توجه به اذعان رسانه‌ها و مقامات غربی، این اقدام خرابکارانه توسط دولت اوباما انجام شده و رژیم صهیونیستی نیز در این اقدام ضدایرانی با دولت اوباما شریک بوده است.
هرچند که یک مقام آمریکایی در مصاحبه با واشنگتن‌پست ضمن اعلام اینکه آمریکا از حادثه رخ داده در تاسیسات نطنز اطلاع دارد، مدعی شد این کشور هیچ‌گونه نقشی در وقوع این حادثه نداشته است، اما اقدام اخیر در نطنز نیز توسط دولت آمریکا و شراکت رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی انجام شده است.
بر اساس مستندات موجود، اقدام خرابکارانه در تیرماه 99 در مرکز مونتاژ سانتریفیوژ در نطنز نیز دقیقاً به همین صورت رخ داده است.  نشریه دیلی‌بیست پیش از این در گزارشی فاش کرد که دستور حمله سایبری به سیستم کامپیوتری تأسیسات هسته‌ای نطنز توسط شخص باراک اوباما صادر شده است.  همچنین وب‌سایت خبری یاهونیوز نیز در گزارشی نوشت: حمله استاکس‌نت، با درخواست سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل و مشارکت هلند، انگلیس، آلمان، و فرانسه عملیاتی شده است.
در گزارش مذکور از یک مهندس اجیرشده توسط سرویس اطلاعاتی هلند، به‌عنوان عامل نفوذی سیا و موساد نام برده و تصریح شده بود فرد نفوذی، داده‌های حساس برای ورود بدافزار استاکس‌نت به تاسیسات نطنز را در اختیار واشنگتن قرار داده و سپس به وسیله یک حافظه فلش بدافزار را وارد تاسیسات کرده است.
تطهیر آمریکا
توسط برخی دولتمردان
علی‌رغم اینکه مستندات متعدد از نقش آمریکا به‌عنوان بانی اصلی خرابکاری‌های هسته‌ای در ایران حکایت دارد، اما متأسفانه برخی دولتمردان با تطهیر آمریکا، شراکت واشنگتن در جنایت علیه مردم ایران را بزک می‌کنند.
برای نمونه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بدون‌ اشاره به تبعات رویکرد منفعلانه دولت در سیاست خارجی و ضمن تطهیر آمریکا و اسرائیل، نهادهای داخلی را مورد هجمه قرار داده و گفته: باید دستگاهی که مسئول بوده جلوی اقدامات دشمن را بگیرد و در این زمینه توفیقی به دست نیاورده است بازخواست شود و مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود. نکته قابل تأمل اینجاست که فعالین طیف مدعی اصلاحات حتی فراتر از این رفته و با تأکید بر اینکه اقدامات ‌تروریستی و خرابکارانه منحصرا کار اسرائیل است، هدف اصلی این قبیل اقدامات را کارشکنی علیه مذاکره ایران و آمریکا جا می‌زنند. برخلاف این ادعا، اتفاقا همزمانی مذاکرات هسته‌ای در وین با اقدام خرابکارانه در تاسیسات نطنز نشان می‌دهد که این دو رویداد با هدفی مشترک در حال اجراست و هدف اصلی قرار دادن ایران در موضع ضعف و امتیازگیری یکطرفه از کشورمان است.
طیف مدعی اصلاحات با کلیدواژه‌هایی همچون «صبر استراتژیک»، «صبر راهبردی»، «هوشمندی در نیفتادن در تله» و... همواره نسخه ضعف و انفعال پیچیده و مدعی هستند که ایران نباید هیچ‌گاه در مقابل اقدامات خرابکارانه و جنایت‌آمیز طرف «آمریکایی- اسرائیلی- اروپایی» به اقدام متقابل دست بزند.
این رویکرد خسارت‌بار و حقارت‌آمیز، طرف «آمریکایی- اسرائیلی- اروپایی» را به تکرار و تشدید گستاخی علیه کشورمان تشویق و ‌ترغیب می‌کند.
خروج از مذاکرات
و مجازات اسرائیل
تجربه ثابت کرده است که اقتدار، ضامن امنیت و پیشرفت است. بنابراین با توجه به نقش آشکار آمریکا، اسرائیل و برخی دولت‌های اروپایی در اقدامات خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای ایران، خروج از مذاکرات وین و مجازات اسرائیل، پاسخی قاطع و بازدارنده به نقشه شوم دشمن است.
ایران باید ضمن خروج از مذاکرات وین و تعلیق تمامی محدودیت‌های هسته‌ای، اسرائیل را تنبیه کرده و در کنار موارد مذکور، شبکه نفوذی که در اقدامات خرابکارانه به‌عنوان همکار داخلی آمریکا و اسرائیل مشغول به فعالیت است را شناسایی و منهدم کند.
نتانیاهو: برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعدازظهر دوشنبه به وقت تهران در نشست خبری با وزیر دفاع آمریکا گفت که ایران کماکان به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در نشست خبری با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا مدعی اقدام‌های ‌تروریستی از سوی ایران شد و در زمینه برنامه هسته‌ای گفت، ایران کماکان به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. ما اجازه نخواهیم داد ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد ایران هنوز تهدید علیه ما و جهان است.
وزیر دفاع آمریکا نیز در این نشست خبری بار دیگر به تعهد واشنگتن بر تامین امنیت رژیم اسرائیل تأکید کرد. وی گفت: «من اطمینان دارم که با هم می‌توان راهی برای صلح پایدار و پایدار در منطقه ‌ترسیم کرد».
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در اولین سفر یک مقام ارشد دولت «جو بایدن» روز یکشنبه وارد فلسطین‌ اشغالی شد. وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تصریح کرد که دولت بایدن به حمایت از امنیت این رژیم پایبند است.
نتانیاهو یکشنبه نیز تأکید کرد که مقابله با ایران هسته‌ای بزرگ‌ترین کار این رژیم است. نتانیاهو در یک مراسم با حضور مقامات ارتش و مقامات اطلاعاتی این رژیم به مناسبت هفتادوسومین سالگرد تاسیس رژیم جعلی اسرائیل سخنرانی کرده است. نبرد علیه ایران و نیروهای نیابتی این کشور و غیرهسته‌ای شدن آن یک کار بزرگ است؛ اما شرایط امروز به این معنی نیست که فردا نیست همین شرایط خواهد بود.
برنامه‌ریزی طولانی برای اخلال
 در صنعت هسته‌ای ایران
این سخنان در حالی بیان شد که روزنامه صهیونیستی «جروزالم پُست» دوشنبه در گزارشی درباره حادثه روز یکشنبه منتسب به رژیم اسرائیل در تاسیسات نطنز، از تدارک و برنامه‌ریزی طولانی برای این حمله خبر داد. این روزنامه چاپ فلسطین‌ اشغالی در گزارش خود مدعی شد که حمله به تاسیسات کلیدی ایران در نطنز از مدت‌ها قبل از مذاکرات جاری هسته‌ای در وین میان ایران و قدرت‌های جهانی تدارک و برنامه‌ریزی شده بود.
بازدید نمایندگان مجلس از سایت نطنز
ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز سه‌شنبه از سایت هسته‌ای نطنز بازدید خواهند کرد. عمویی افزود: در جریان این بازدید گزارشی به کمیسیون امنیت و مجلس داده می‌شود. اعضای کمیسیون در این بازدید به بررسی جزئیات موضوع اخیر پرداخته و گزارشی به کمیسیون و در نهایت به صحن علنی ارائه می‌شود. پس از  بررسی‌های صورت‌گرفته در صورتی که لازم باشد مراجع مربوطه جهت پیگیری به مجلس دعوت می‌شوند تا چارچوب‌هایی را برای حفاظت از مراکز هسته‌ای در نظر گرفته که تقویت شود.
وقوع حادثه
برای سخنگوی سازمان انرژی اتمی
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی‌ در بازدید روز یکشنبه خود از مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن دچار حادثه شد. طبق بررسی‌ها، کمالوندی حین بازدید از ارتفاع چند متری سقوط کرده و دچار شکستگی‌های سطحی از ناحیه پا و سر شده است.
منابع بیمارستانی گفتند: در این حادثه آسیب جدی به سخنگوی سازمان انرژی اتمی ‌وارد نشده اما باید ۴۸ ساعت تحت مراقبت باشد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ‌روز یکشنبه به منظور بررسی یک حادثه ‌تروریستی هسته‌ای به نطنز رفته بود تا پیامدهای وقوع حادثه‌ در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی را از نزدیک مشاهده کند.
کمالوندی اظهار داشت: نبرد ما نبرد ادامه‌داری است؛ استقامت می‌کنیم؛ یقین هم دارم من که ان‌شاءالله پیروز هستیم؛ هیچ ‌تردیدی نکنند.
وی افزود: ۴۰ سال تجربه دیپلماتیک دارم، هشت سال هم در این صنعت (هسته‌ای) هستم؛ اینکه این صنعت عمق دارد نفوذ دارد؛ بیدی نیست که با این بادها بلرزد.