kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۱۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

شمار بازداشتی‌های کودتای نافرجام ترکیه از مرز 282 هزار نفر گذشت

پلیس ترکیه طی چهار سال گذشته، بیش از 282 هزار نفر را به اتهام مشارکت در کودتای نافرجام این کشور، بازداشت کرده است.



سیاست آنکارا در پاک‌‌سازی نهادها و سازمان‌های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن»، واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه، همچنان
ادامه دارد.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، دادستانی آنکارا دیروز برای ۵۳ نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست‌داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶‌، حکم بازداشت صادر کرد.
این افراد به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک»- برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند.
مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتا قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو برود، از نرم‌افزار بای‌لاک جهت هماهنگی استفاده کردند.
عملیات دیروزنیروهای امنیتی ترکیه به صورت همزمان در ۴۲ استان ترکیه انجام گرفت و از میان مظنون‌هایی که برایشان حکم بازداشت صادر شده بود، چهل‌وسه نفر دستگیر شدند.
به نوشته آناتولی، تمامی افراد بازداشتی، از اعضای سابق و فعال ژاندارمری ترکیه هستند.
آنکارا سازمان گولن را- که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند- تروریستی و عامل کودتای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته است که او را به ترکیه بازگرداند.
در جریان کودتای 2016، که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند‌تانک، جنگنده و بالگرد صورت گرفته بود، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از 2000 تن زخمی شده‌اند.
در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۹۹ بود که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، در مراسم چهارمین سالگرد شکست کودتاچیان، با ارائه آمار جدیدی از روند پاک‌‌سازی این کشور از عوامل گولن، گفت، تا کنون 280هزار و 792 نفر به اتهام ارتباط داشتن با کودتای 2016‌، بازداشت شده و ۹۷۵ نفر از آنها‌، با حکم دادگاه به زندان رفتند.
سویلو همچنین، چند روز پیش واشنگتن را به طراحی کودتای پنج سال پیش متهم کرده بود. ولی «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این اتهام
را رد کرد.