kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان:

بعد از 35 سالگی هم می‌توان باردار شد

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تاکید بر لزوم اعمال سیاست جمعیتی متناسب با شرایط کشور گفت: زنانی که در سنین بالای 35 سال باردار می‌شوند، اگر تحت آزمایش و غربالگری‌های حاملگی قرار گیرند، زایمان سالمی خواهند داشت.
به گزارش فارس، کبری خزعلی در دومین همایش سبک زندگی در خانواده‌های عفت‌بنیان، که به همت بسیج جامعه پزشکی تهران در بیمارستان طالقانی برگزار شد، گفت: وضعیت جمعیتی ما به سوی منفی شدن است و دائما باید پایش شود، لازم نیست تا ابد یک شیوه را در پیش گیریم.
وی با تاکید بر افزایش سن ازدواج در جوان‌ها، گفت: افزایش سن باروری، خطر سزارین، فشار خون، دیابت بارداری و عوارض جنین در مادران را بالاتر می‌برد، اما زنانی که در سنین بالای 35 سال باردار می‌شوند، اگر تغذیه صحیح به همراه سبک زندگی سالم داشته باشند و تحت آزمایش و غربالگری‌های حاملگی قرار گیرند، زایمان سلامتی خواهند داشت.
خزعلی با بیان عوارض توبکتومی که در تحقیقات اخیر نشان داده شده است، اظهار داشت: عوارض بیهوشی، عفونت زخم و لوله‌های رحمی، افزایش احتمال حاملگی خارج از رحم، احتمال ایجاد کیست تخمدان، تغییر در خونریزی قاعدگی و علائم روحی روانی، کمردرد و چاقی جزو عوارض توبکتومی است.
وی با اشاره به اطلاع‌رسانی در این زمینه و دادن فرصت کافی برای تصمیم‌گیری، خاطرنشان کرد: در فرانسه در حال حاضر آمارهای توبکتومی و وازکتومی صفر است و علت آن اطلاع‌رسانی دقیق به زوجین است.
گفتنی است بارداری در سن بیش از 35 سال منتفی و حتی مخاطره‌آمیز هم نیست بلکه تنها نیاز به پایش و مراقبت پزشکی بیشتری دارد که با توجه به جمعیت مناسب ماماها و متخصصان زنان در کشور، این امر کاملا میسر است.