kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹

عملیات هماهنگ در 4 استان عراق برای سرکوب تروریست‌های داعش

نیروهایی مسلح و عشایر عراق مناطق وسیعی را در مرکز، شمال و غرب این کشور از کنترل تروریست‌ها خارج کردند و عناصر داعش را در شهر «حدیثه» به محاصره خود درآوردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، نیروهای مردمی، عشایر و ارتش عراق دیروز طی عملیات هماهنگ زمینی و هوایی در استان‌های بغداد، نینوا، دیاله و الانبار، بیش از 116 تروریست را به هلاکت رساندند و مناطق وسیعی را نیز از وجود تروریست‌ها پاکسازی کردند. در میان کشته‌شدگان دیروز جسد «محمو هثیان» معروف به «ابو انس جولانی» شناسایی شده است. جولانی از معاونان ارشد «ابوبکر البغدادی» خلیفه خود خوانده داعش در شمال عراق بوده است.
در میان مناطق آزاد شده، از بخش شرقی موصل نیز نام برده می‌شود. مناطق کمربندی جنوب بغداد نیز تحت کنترل کامل نیروهای دولتی درآمده است.
در استان «نینوا» پیشروی نیروهای داوطلب و ارتش به سمت موصل ادامه دارد و این نیروها طی دیروز مناطق «اسقوف»، «حسار»، «قسروک» و بخش‌هایی از «برطله» و «بعشقیه» را آزاد کردند.
در استان الانبار نیز جنگنده‌های عراقی مواضع تروریست‌های داعش را در «فلوجه»، «حلابسه»،‌«زنجیلی»، «بئراحمد» و «قره‌تپه» بمباران کردند. در این حملات، تلفات و خسارات زیادی به داعش وارد شد.
در استان دیاله 71 تروریست طی حملات ارتش و عشایر کشته شدند و 19 خودروی آنها نیز منهدم شد.
از شهر حدیثه در استان الانبار نیز خبر رسید تروریست‌های  داعش در این شهر هم‌اکنون تحت محاصره نیروهای ارتش و عشایر قرار دارند.
خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی ملی عراق خبر داد، یک هسته تروریستی ویژه بمب‌گذاری خودروها در غرب شهر بغداد توسط نیروهای امنیتی متلاشی شد و اعضای آن دستگیر شدند.
خبرگزاری فارس نیز گزارش داد، «ابوبکر البغدادی» به همراه تعداد زیادی از نیروهایش در غرب استان الانبار مشاهده شده است. تاکنون البغدادی در موصل به سر می‌برده است.در این میان، مقامات آمریکایی مدعی شدند، پهپادهای این کشور 9 حمله هوایی علیه داعش انجام داده‌اند. به گفته آنها، این حملات در اطراف سد موصل و حوالی شهر «اربیل» صورت گرفته است.
تروریست‌های داعش هم در ادامه جنایات خود، 312 نفر را در منطقه «کوجو» واقع در حومه شهر «سنجار» قتل‌عام کردند. قربانیان این جنایت غیرنظامی و آواره بودند. هم‌اکنون آوارگان این منطقه در معرض قحطی قرار دارند.
«نارین شمو» یکی از فعالان حقوق‌بشر عراقی گفت: ما هر روز شاهد قتل‌عام اقلیت‌های ایزدی هستیم. این در حالی است که جامعه بین‌الملل نتوانسته به آنها کمک کند، زنان و کودکان در محیط‌های باز و بدون سر پناه به سر می‌برند و سالمندان نیز توانایی پیمودن مسیرهای طولانی را ندارند، به ویژه اینکه بیشتر آنها بیمار هستند.
این فعال حقوق‌بشر عراق با ابراز تاسف از سکوت جامعه بین‌الملل درباره حوادث عراق و سرنوشت ایزدی‌ها در شمال این کشور افزود: برخی سازمان‌های بین‌المللی موضع‌گیری شرم‌آوری درباره کشتار صدها هزار بی‌گناه توسط تروریست‌ها و تندروها دارند.
این مرکز خواستار تحرک فوری بین‌المللی و انجام اقدام‌های لازم برای نجات جان هزاران بی‌گناه شد.
سایر رویدادها
* شماری از شهروندان انگلیسی با برگزاری تظاهرات در لندن، جنایات داعش علیه ملت عراق را محکوم کردند.
* روزنامه آمریکایی «ورلد تریبیون» خبر داد، ناتو گروه تروریستی داعش را حمایت تسلیحاتی می‌کند.