kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۸۱۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
بیانیه نمایندگان مجلس:

تمام تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود

نمایندگان مجلس با تأکید بر ضرورت لغو یک‌باره تحریم‌های ظالمانه تصریح کردند، هرگونه مذاکره برای گام‌به‌گام برداشته شدن تحریم‌ها مغایر اصول عزت، حکمت، مصلحت و سیاست‌های کلی نظام است.



سرویس سیاسی-

در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای با امضای اکثریت نمایندگان مجلس قرائت شد. در این بیانیه آمده است: درباره آنچه این روزها در مذاکرات در قالب کمیسیون مشترک برجام دنبال می‌شود، تأکید می‌کنیم که مطابق با مفاد قانون مجلس و تأکید همه مسئولان نظام و رهبر معظم انقلاب، لغو تحریم‌ها باید به‌صورت کامل و پس از راستی‌آزمایی ایران با ارائه گزارش فنی و سیاسی دولت به کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی و تصویب مجلس انجام و اعلام شود تا آمریکا بتواند به برجام بازگردد.
به گزارش مهر، نمایندگان مجلس تأکید کردند: لغو تحریم‌های ظالمانه برجامی و غیر آن که در دولت‌های اوباما و ترامپ بر ملت ایران تحمیل شد، باید به‌صورت یک‌باره باشد. انجام هرگونه مذاکره برای تعریف گام‌های متوازن با طرف‌های متعاهد ۱+۴ و آمریکا، عملاً ایجاد تأخیر در لغو کامل تحریم‌ها توسط عده‌ای معدود به ضرر منافع ملت غیرقابل ‌قبول و مغایر اصول عزت، حکمت، مصلحت و سیاست‌های کلی نظام و قانون مجلس تلقی خواهد شد.
در ادامه بیانیه مذکور خاطرنشان شده است: مجلس شورای اسلامی در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران لحظه‌ای کوتاه نخواهد آمد و معتقد است تنها پافشاری بر اجرای این قانون راهبردی است که می‌تواند قدرت و منطق برتر جمهوری اسلامی را به دشمنان دیکته کند و آن‌ها را مجبور کند تحریم‌ها را به‌طور کامل لغو کنند تا فشار اقتصادی از مردم برداشته شود.
باید کمیسیون ویژه نظارت بر سند همکاری بین ایران و چین تشکیل شود
نمایندگان مجلس دیروز به‌منظور بررسی سند راهبردی ایران و چین و نشست مشترک کمیسیون برجام جلسه غیرعلنی به ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل دادند و درخواست تشکیل کمیسیون ویژه نظارت بر سند جامع همکاری ایران و چین را ارائه دادند.
پس ‌از آن، احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: جمعی از نمایندگان درخواست اجرای ماده ۴۰ آیین‌نامه داخلی مجلس را ارائه کرده و با توجه به اهمیت سند جامع همکاری جمهوری اسلامی ایران و دولت خلق چین و ضرورت نظارت بر آن، درخواست تشکیل کمیسیون ویژه نظارت بر این سند جامع را ارائه داده‌اند.
به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در ادامه جلسه در همین زمینه، اظهار داشت: ما از ساعت 8:15 صبح امروز(دیروز) جلسه‌ای در مجلس تشکیل دادیم که بنده در آن جلسه هم خدمت نمایندگان گفتم که وظیفه ماست کمیسیون یا گروه ویژه‌ای بر اساس آیین‌نامه این کار را انجام دهند.
وی گفت: ما می‌توانیم این درخواست را در دستور کار قرار دهیم یا فرصت دهیم که نمایندگان آن را بررسی کنند و اینکه در دستور قرار گیرد، خلاف آیین‌نامه نیست و موافق و مخالف هم ندارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما می‌توانیم اجازه دهیم که این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و بعداً برای رأی‌گیری در دستور کار گذاشته شود. کمیسیون تخصصی هم بداند که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مجلس باید به‌طور مرتب و منظم بتواند رصد و پیگیری لازم را در این‌باره انجام دهد.
در همین راستا، محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی، اظهار داشت: در این جلسه در خصوص برجام مسائلی به بحث گذاشته شد. در خصوص ایالات‌ متحده آمریکا اکنون ما منتظر اقدام عملی هستیم، چراکه این آمریکایی‌ها بودند که برجام را یک‌جانبه متوقف کردند.
وی افزود: هیچ‌گونه مذاکره‌ای بین ما و آمریکا اتفاق نمی‌افتد.
تحریم‌ها باید به‌طور کامل لغو
و مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی دیروز طی نشست خبری با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون متبوعش، گفت: با توجه به برگزاری اجلاس وبیناری اخیر کمیسیون مشترک برجام کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جلسه‌ای را برگزار کرد.
به گزارش مهر، وی تصریح کرد: عراقچی توضیحاتی درباره روند گفت‌وگوهای فعلی ارائه و تأکید کرد که در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نخواهد شد، چراکه ایران در حال حاضر آمریکا را عضو برجام نمی‌داند و آمریکا از برجام خارج شده و به تعهداتش پایبند نبوده است.
عمویی گفت: همچنین نمایندگان مجلس در این جلسه تأکید کردند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران باید به‌طور دقیق اجرا شود و بر ضرورت پیگیری سیاست‌های نظام در تحولات برجام تأکید کردند و گفتند که تحریم‌ها باید به‌طور کامل لغو و مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.
طرح «جهش تولید دانش‌بنیان»
در اولویت بررسی مجلس قرار گرفت
خبر دیگر اینکه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز با درخواست بررسی با اولویت طرح جهش تولید دانش‌بنیان موافقت کردند.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در گفت‌وگو با فارس نیز از موافقت هیئت‌رئیسه مجلس با درخواست قالیباف برای عضویت در کمیسیون فرهنگی خبر داد.
علاوه بر این، احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در گفت‌وگو با فارس از تصویب تحقیق و تفحص از سازمان سنجش در جلسه دیروز این کمیسیون خبر داد.
قانون لغو تحریم‌ها بازی یک‌طرفه را تغییر داد
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نطق پیش از دستور صحن علنی مجلس ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و اعیاد مبارک شعبانیه، ابراز داشت: امیدوارم سال پیش رو با نقش‌آفرینی عمومی مردم سال پیشرفت اقتصادی ایران عزیز و سال عبور از چالش‌ها باشد.
طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار
در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب امسال نیز محور شعار سال را تقویت تولید قرار دادند، گفت: در سال گذشته مجلس شورای اسلامی گام عملیاتی برای برداشتن موانع تولید برداشت که بازتاب چندانی در رسانه‌ها نداشت. موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با موافقت نمایندگان در سال گذشته اصلاح شد تا زمینه‌های قانونی رفع مجوزهای دست و پاگیر راه‌اندازی کسب‌وکار برداشته شود.
به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در سال پیش رو نیز طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار که در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت می‌تواند تحولی در موضوع مجوزها ایجاد کند که در صورت تصویب نهایی این طرح برای ایجاد یک کسب‌وکار جدید جز در موضوعات امنیتی و بهداشتی نیازی به اخذ هیچ مجوزی نخواهد بود و مردم بدون پوشیدن کفش آهنی یا داشتن پارتی می‌توانند کسب‌وکار خود را صرفاً با اطلاع‌رسانی در سامانه مربوطه آغاز کنند.
مجلس وظیفه دارد
در مبارزه با فساد فعالانه عمل کند
قالیباف بیان داشت: رهبر انقلاب بر اهمیت مبارزه با فساد نیز تأکید داشتند، در تبیین ایشان شیوه مبارزه با فساد نیز از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار بود که مطابق رهنمود معظم له راه مبارزه با فساد بستن کانال‌ها و مجاری فساد مانند اصلاح نظام بانکی و گمرکی است.
وی گفت: از آنجا که این رویکرد مبنایی در مبارزه با فساد، کارویژه مجلس و دستگاه‌های اجرایی است، مجلس به‌نوبه خود وظیفه دارد در این زمینه فعالانه عمل کند مخصوصاً اصلاح ساختار بودجه و دقت در تنظیم ابعاد برنامه هفتم ضروری است، ازاین‌رو دیوان محاسبات و کمیسیون‌های برنامه‌وبودجه موظف هستند تا این مسئله را در اولویت کار خود قرار داده و اقدامات تقنینی و نظارتی لازم را در دستور کار مجلس قرار دهند و گزارش اقدامات خود را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گام دیگر برای لبیک به تقویت تولید این است که مجلس در سال ۱۴۰۰ به‌سرعت طرح جهش تولید برای تقویت مسکن را تصویب خواهد کرد. امیدواریم با این تصمیم انقلابی، تولید مسکن جهش پیدا کند تا مردم در بازار آشفته مسکن نفس راحت بکشند.
قالیباف افزود: این قانون چند صد هزار شغل و کسب‌وکارهای مختلف ایجاد می‌کند و در صورت همت دولتمردان ثمره این قانون می‌تواند به‌سرعت کام مردم را در سال جاری شیرین کند.
قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها،
قفل‌های صنعت هسته‌ای را باز کرد
وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: نوع مواجهه با دولت جدید آمریکا در قبال تحریم‌های اقتصادی بسیار مهم است. خوشبختانه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، قفل‌های صنعت هسته‌ای را باز کرد، سمت‌وسوی بازی یک‌طرفه را تغییر داد و باعث شد که گذشت زمان به نفع ایران شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به‌گونه‌ای که اگر قبلاً گذشت زمان به معنای پابرجا ماندن تحریم‌ها همزمان با تعطیل ماندن صنعت هسته‌ای بود، اکنون گذشت زمان مساوی با پیشرفت صنعت هسته‌ای است و از طرف دیگر، در قبال تأخیر باید هزینه بدهند. همین روند که بسیار پرمنفعت و با هزینه صفر بوده، گشایش‌هایی در امر دیپلماسی ایجاد کرده اما این گشایش‌ها باید با اهتمام دستگاه دیپلماسی به رفع کامل تحریم‌ها و حصول منافع کامل اقتصادی برای ملت ایران منجر شود.
قالیباف در خصوص سند راهبردی همکاری ایران و چین نیز بیان داشت: ما از این اقدام استقبال می‌کنیم، امضای این سند اگر به معنای اعلام باور به این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمی‌شود و قرن آینده قرن آسیا است، یک گام راهبردی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه این سند می‌توانست بسیار زودتر امضاء شود، گفت: ما عقیده داریم زمان مهمی که باید برای شکل دادن به همکاری‌های واقعی اقتصادی و سیاسی و همچنین مقابله مؤثر با فشارهای ظالمانه آمریکا می‌شد، ازدست‌رفته است. بااین‌حال باید فرصت را مغتنم شمرد و اولاً این سند را با حفظ منافع ملی، تبدیل به پروژه‌ها، برنامه‌ها و همکاری‌های واقعی اقتصادی و سیاسی کرد. ثانیاً مدل ارتقاء روابط به سطح راهبردی باید با کشورهای دیگر به‌ویژه همسایگان نیز طراحی و اجرا شود.
قدردانی نمایندگان
از مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان (عج)
روح‌الله متفکر آزاد در جلسه علنی روز گذشته بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از سربازان گمنام امام زمان (عج) را قرائت کرد.
در بیانیه مذکور آمده است: با عنایت به حدیث شریفه «نعمتان مجهولتان الصّحّة و الأمان» مراتب قدردانی خود را از زحمات این عزیزان در حفظ و ایجاد موهبت امنیت اعلام داشته و توفیقات هر چه بیشتر آنان را از خداوند متعال مسئلت داریم و به روان پاک گمنامان شهید که جان ذی‌قیمت خویش را در راستای اعتلای ارزش‌های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیم نمودند، درود می‌فرستیم.
بدخواهان نظام برای تخریب مجلس انقلابی
 تلاش می‌کنند اما کور خوانده‌اند
جعفر راستی، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: بدخواهان نظام جمهوری اسلامی با تمام توان تلاش می‌کنند مجلس انقلابی را از چشم مردم بیندازند اما کور خوانده‌اند.
به گزارش مهر، وی تأکید کرد: مردم شریف و باهوش ایران، خائن را از خادم خوب تشخیص می‌دهند، همان‌طور که در ۴۲ سال گذشته در هر شرایطی در مقابل خباثت‌های دشمنان قسم‌خورده انقلاب مقاومت کرده‌اند، بعدازاین هم به کوری چشم دشمنان ایستادگی خواهند کرد.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ملت شریف ایران به تبلیغات زودهنگام برخی جناح‌ها توجه نکنند و فقط به مصلحت و عزت نظام اسلامی بیندیشند. ان‌شاءالله به‌زودی شاهد نابودی استکبار جهانی و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی خواهیم بود، یک‌بار دیگر به فرزندان راستین انقلاب اسلامی اعتماد می‌کنیم و شاهد پیشرفت و توسعه ایران اسلامی خواهیم بود.
رئیس‌جمهور عذرخواهی کند
شأن مردم ایران ایستادن در صف مرغ نیست
محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس نیز در جلسه علنی دیروز در تذکری شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور! شما باید از ملت ایران به دلیل گرانی‌ها به‌ویژه گرانی بازار مرغ عذرخواهی کنید، چراکه شأن ملتی که پای انقلاب ایستاد و در همه صحنه‌ها حضور دارد این نیست که برای تهیه مرغ در صف بایستند.
وی در تذکر به وزیر اقتصاد درباره وضعیت نابسامان بازار بورس نیز اظهار داشت: وعده و وعیدها نسبت به رونق بازار بورس چه شد، این در حالی است که مردم سرمایه‌های خود را به این بازار بردند، اما هنوز مشکل آن حل نشده است. قرار بود شرکت‌های حقیقی و حقوقی وارد بورس شده و مشکل مردم را حل کنند، اما چرا این وعده‌ها عملیاتی و اجرایی نشده‌اند؟