kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۳۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳

ربات زیرآب‌های عمیق در اصفهان ساخته شد



محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت ربات زیرآبی کنترل از راه دور به عنوان نخستین ربات زیر آبی آب‌های عمیق(۴۰۰ متر) کشور و بومی‌سازی این فناوری شدند.
به گزارش ایرنا، ربات زیرآبی کنترل از راه دور که برای فعالیت در عمق ۴۰۰ متری زیردریا ساخته شده است جهت انجام انواع عملیات زیرسطحی، مجهز به ۲ بازوی سه درجه آزادی برای بازرسی و فیلمبرداری در زیر آب است.
رئیس‌دانشگاه صنعتی اصفهان درباره این محصول فناورانه گفت: ساخت ربات زیرآبی کاوش ۸ ایران را در زمره کشورهای برخوردار از فناوری ربات‌های زیر آبی با مأموریت‌های عملیات برای آب‌های عمیق قرار داد.
سید مهدی ابطحی با بیان اینکه فناوری سطح بالای این نوع سامانه پیش از این در اختیار برخی کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، انگلیس ونروژ بود، افزود: در طراحی و تولید این ربات از به روزترین فناوری‌ها در رشته‌های مهندسی مکانیک گرایش‌های دینامیک وکنترل، هیدرودینامیک، طراحی کاربردی و ساخت و تولید، مهندسی برق گرایش‌های الکترونیک، قدرت و مخابرات، مهندسی کامپیوتر گرایش‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار و مهندسی مواد استفاده شده است.
وی با ‌اشاره به امکان نصب بازوهای مکانیکی بر روی بدنه این ربات اظهار داشت: توانایی مذکور امکان بهره‌گیری از این فناوری در زمینه‌های مختلف صنایع نفتی و گاز از جمله بازرسی لوله‌های تعبیه شده در بستر دریا را تسهیل می‌کند.
رئیس‌دانشگاه صنعتی اصفهان با‌اشاره به کاربردهای ویژه این نوع ربات در صنایع مختلف به ویژه نفت وگاز، مخابرات زیرآب، صنایع نیروگاهی مبتنی بر سدها و مخازن و شیلات گفت: از جمله کاربری‌های عملیاتی این محصول فناورانه در حوزه بازرسی، انجام عملیات زیر آب مانند نصب سکوهای دریایی و عملیات لوله‌گذاری، کابل‌گذاری در بستر دریا، پیدا کردن و بازیابی‌اشیای گم شده در آب و بازبینی سازه سدها و مخازن بزرگ است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، طرح بزرگ طراحی، ساخت و راه‌اندازی ربات کاوش ۸ به عنوان نخستین ربات زیر آبی آب‌های عمیق(۴۰۰ متر) کشور حاصل تلاش سه ساله محققان پژوهشکده علوم و فناوری زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان است که با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال و ۷۲۰ هزار دلار و با حمایت شرکت مهندسی و تأسیسات دریایی ایران انجام شد.