kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷

لغو سفر نتانیاهو به امارات برای چهارمین بار پیاپی

سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات برای چهارمین بار متوالی در حالی لغو شد که برخی از منابع اعلام کرده‌اند، اردن اجازه عبور هواپیمای حامل «بنیامین نتانیاهو» به امارات را نداده است.

پس ازعادی‌سازی روابط امارات ورژیم صهیونیستی نخست‌وزیر این رژیم چند بار تلاش کرده است به امارات سفر کند، اما هر بار به دلایلی، از جمله تهدیدات امنیتی، این سفر لغو شده است. پنج شنبه نیز برای چهارمین بار سفر نتانیاهو به امارات لغو شده است. بر اساس گزارش سایت صهیونیستی واللا: «سازماندهی سفر نتانیاهو به امارات، از ابتدا تا انتها یک شکست بود. تمام مسئولیت آن نیز برعهده یوسی کوهن، رئیس‌موساد به دلیل هماهنگی ضعیفش با اردنی‌ها است. این سفر از ابتدا هم اشتباه برنامه‌ریزی شده بود و با اشتباه نیز لغو شد.» دفتر نخست‌وزیری رژیم اسرائیل نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن تایید لغو شدن سفر نتانیاهو به امارات، توضیح داد که مخالفت کشور اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی این کشور، باعث لغو آن شده است. در این بیانیه آمده است که البته اردن نهایتا به عبور هواپیما رضایت داد، اما به دلیل تعویق پیش آمده، تل‌آویو و ابوظبی تا آن موقع بر سر لغو سفر توافق کرده بودند.
برخی منابع می‌گویند که دلیل مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو، اجازه ندادن رژیم صهیونیستی به «الحسین بن عبدالله» ولیعهد اردن، برای حضور در مسجدالاقصی بوده است. پیش از این، در دو خبر جداگانه گفته شده بود که عدم موافقت اردن با مسیر پرواز هواپیمای حامل نتانیاهو به امارات و بستری شدن همسر وی، از دلایل تعویق سفر نخست‌وزیر اسرائیل به ابوظبی هستند. این در حالی است که بامداد پنجشنبه و پس از اعلام خبر سفر نتانیاهو به امارات عربی متحده، منابع مطلع اماراتی گفتند که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی آماده است تا با نتانیاهو در ابوظبی دیدار کند.
تحلیل جروزالم پست
روزنامه «جروزالم‌پست» در یادداشتی تحلیلی به قلم «هِرب کینون»، به بررسی دلایل لغو مجدد سفر نتانیاهو به امارات پرداخت. در ابتدای این یادداشت ذکر شده است: «اول اینکه روابط اسرائیل با اردن به مسیر ناهمواری رسیده است و دوم اینکه ولیعهد ابوظبی هیچ تمایلی ندارد که نقش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، را پیش از انتخابات اسرائیل برای نتانیاهو ایفا کند». جروزالم‌پست با بیان اینکه اعلام بروز تنش دیپلماتیک با اردن توسط دفتر نخست‌وزیری، چیزی نیست که هرروز اتفاق بیفتد، نوشت: «در کل، هر زمان که مشکلاتی با اردنی‌ها پیش می‌آمد، تلاش‌های قاطعی برای کاهش ابعاد و لاپوشانی کردن آنها انجام می‌شد، نه اینکه به‌صورت علنی به آنها اذعان شود». جروزالم‌پست سپس، به دلیل دوم لغو شدن سفر نتانیاهو پرداخت و نوشت، اماراتی‌ها تمایل چندانی نداشتند که حدود ۱۲ روز مانده به انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی، از طریق پذیرایی از نتانیاهو، کمک انتخاباتی به او کرده باشند.
این روزنامه به نقل از «باراک راوید» خبرنگار ارشد وبگاه‌های «واللا نیوز» و «آکسیوس» نوشت، نتانیاهو 10 روز قبل در تماس تلفنی که با «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی داشت، خواسته بود که به این کشور سفر کند اما اماراتی‌ها با ابراز تردید در این باره، گفتند نگران این هستند که از نظر افکار عمومی اسرائیلی‌ها این سفر دخالت امارات در انتخابات محسوب شود. بر اساس این گزارش، اماراتی‌ها ترجیح داشتند که سفر نتانیاهو به کشورشان بعد از برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی صورت بگیرد، اما «یوسی کوهن» رئیس‌موساد، به آنها فشار آورده بود که این سفر هرچه سریعتر انجام شود.