kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷

انصارالله: پیشروی‌های مقاومت دشمن را به التماس انداخته است



سرویس خارجی-
مقام بلند پایه نظامی یمن می‌گوید، با نزدیک شدن زمان پیروزی نهایی انقلابیون در شهر مارب، دشمن به التماس افتاده و به اشکال گوناگون از ما می‌خواهند، عملیات را متوقف کنیم.
کارشناسان نظامی می‌گویند انقلابیون یمن در صورتی که بتوانند شهر «مارب» در شرق صنعا را آزاد کنند می‌توانند تغییرات اساسی در معادلات نبرد به وجود آورند چرا که این شهر قلب اقتصادی یمن بوده و بسیار راهبردی است.
حالا با رسیدن انقلابیون به 7 کیلومتری این شهر تلاش‌های ائتلاف سعودی به اشکال مختلف برای توقف عملیات به اوج خود رسیده است.
 از کمک گرفتن از داعش و القاعده تا حمایت‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش برای تطمیع مبارزان یمنی، هیچ یک تاکنون نتوانسته مانع از این پیشروی‌ها شود.
حالا خبر رسیده که، «علی الموشکی» معاون رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح یمن اعلام کرده این نیروها در آستانه تحقق پیروزی بزرگ هستند و ائتلاف سعودی برای توقف عملیات، عجز و لابه می‌کند.
 72 نفر از اعضای پارلمان وابسته به دولت مستعفی از «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن نیز خواسته‌اند که همه جبهه‌های نبرد با ارتش یمن و انصار‌الله را فعال کنند.
خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داده، هدف از درخواست نمایندگان دولت مستعفی، کاهش فشار به نیروهای متجاوز سعودی-اماراتی و عناصر وابسته به دولت مستعفی در استان مأرب و «الجوف» در شمال این کشور است.
این نمایندگان همچنین گفته‌اند اگر کنترل این دو استان به دست انصار‌الله بیافتد، شکستی برای دولت مستعفی قلمداد خواهد شد. این افراد بدون اشاره به جنایات ائتلاف سعودی و عناصر دولت مستعفی در مأرب و به خدمت گرفتن داعش و القاعده علیه انقلابیون یمن مدعی شدند، ساکنان مأرب، در معرض «حملات تروریستی» قرار دارند! و نیروهای انصارالله تمامی نیروهای خود را در اطراف مأرب، جمع کرده است.
از سوی دیگر، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال پیشروی در اطراف شهر راهبردی و نفت‌خیز «مأرب» هستند و این مسئله، موجب اعتراض و ترس ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی و کشورهای غربی حامی این ائتلاف شده است. روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» دیروز به این مسئله پرداخت و از نبرد در مأرب تحت عنوان «نبرد کلیدی» یاد کرد: «نیروهای جنبش انصار‌الله در تلاش هستند آخرین مقر تحت اشغال نیروهای دولت مستعفی یمن در شمال این کشور را به کنترل خود درآورند».
این روزنامه سپس با اشاره به حمایت نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس از این ائتلاف که تحت رهبری عربستان و امارات قرار دارد»، تأکید کرد، «از سه هفته پیش، همه نگاه‌ها به مأرب دوخته شده است؛ شهری که ساکنان آن به 2 میلیون نفر می‌رسند... مأرب در 120 کیلومتری شرق پایتخت یمن قرار دارد و سرشار از منابع نفتی است. آزادی مأرب، شکست سهمگینی برای عربستان و حامیان بین‌المللی این کشور در جنگ یمن است. جنگی که از سال 2014 آغاز شده و نیروهای یمنی موفق شده‌اند نیمی از مساحت این کشور را آزاد کنند».
این روزنامه بدون هیچ اشاره‌ای به تجاوزات ائتلاف سعودی-اماراتی در مأرب و سراسر یمن، هشدار داد که تداوم جنگ در این شهر باعث «کوچ جمعی بی‌سابقه‌ای از زمان جنگ یمن» خواهد شد. گفتنی است در حالی فریاد ریاض و حامیان غربی آن به خاطر آزادی مأرب درآمده است که قبایل یمنی حاضر در این شهر نیز با دولت صنعا توافق و رسما از آغاز نبرد با ائتلاف سعودی خبر دادند.
حمله به عربستان
روز یکشنبه نیز «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت وگو با شبکه خبری المیادین با اشاره به حمله اخیر به اهدافی در عربستان گفت که موشک‌های یمن با دقت به اهداف خود در عمق سعودی اصابت کرده و ریاض فهمیده است که نتوانسته توان موشکی یمن را مورد هدف قرار دهد.
البخیتی گفت، عملیات در عمق عربستان با عملیات گذشته تفاوت داشت و اهداف مهمی را مورد اصابت قرار‌داد. وی افزود، ما خواهان دور شدن غیرنظامیان از مواضع نظامی عربستان هستیم.
بدترین قحطی
یمن از بدو تجاوز ائتلاف سعودی، از سوی این ائتلاف در محاصره کامل قرار دارد و صدها هزار نفر از مردم به دلیل همین امر، از گرسنگی یا بیماری جان داده‌اند. مارک لوکاک معاون دبیرکل سازمان ملل متحده در امور بشردوستانه دیروز تأکید کرد که به کمک حدود چهار میلیارد دلاری نیاز است تا از «وقوع بدترین قحطی در جهان طی چند دهه اخیر در یمن» جلوگیری شود.
بنابر گزارش خبرگزاری تاس، لوکاک اخیراً در جمع خبرنگاران درخصوص اوضاع اسفناک یمن تأکید کرده بود: «اوضاع انسانی در یمن رو به افول است. بدتر از این نمی‌شود، این کشور اساساً در وضعیت فروپاشی است». این مقام ارشد سازمان ملل در ادامه با ابراز نگرانی شدید از کاهش کمک‌های مالی سازمان‌های بین‌المللی به یمن به واسطه کمبود کمک‌های جمع‌آوری شده در سال ۲۰۲۰ گفت: «بدون این بودجه، تعداد افراد بیشتری (در یمن) جان خود را از دست خواهند دارد و این مسئله همچنین برای چشم‌انداز صلح در این کشور فاجعه‌بار است».
همچنین وزارت بهداشت در دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که به دلیل کمبود سوخت، خدمات پزشکی در بخشی از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی این کشور متوقف شده است.
«مطهر المرونی» رئیس‌دفتر وزیر بهداشت یمن گفت: «ادامه توقیف کشتی‌های حامل نفت و فرآورده‌های نفتی از سوی ائتلاف عربی پیامدهای فاجعه باری برای بخش بهداشت و سلامت یمن داشته است و در شرایط شیوع همه‌گیری کرونا این وضعیت جان صدها هزار کودک، زن و بیمار را تهدید و با خطر مرگ حتمی مواجه
کرده است».
او تاکید کرد: «بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی یمن برای ارائه خدمات درمانی و پزشکی عمدتا به سوخت متکی هستند».