kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۲۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
روحانی:

برجام از بس بزرگ و مهم بود برای شکستن کمر آن توطئه کردند

در حالی که در ماه‌های پایانی دولت تدبیر، ثمرات برجام با دلار 25 هزار تومانی و تورم افسارگسیخته در اقتصاد کشور و معیشت مردم مشهود است، رئیس‌جمهور همچنان برای این توافق خسارت‌بار و یکطرفه دستاوردهای پوچ و واهی می‌تراشد.




حجت‌الاسلام روحانی دیروز دوشنبه (11 اسفند) در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت در استان‌های ایلام و بوشهر، گفت: برخی فکر می‌کنند دستاورد برجام احقاق حقوق ملت ایران بود که البته به‌دلیل بزرگی آن دنیا توطئه کرد تا کمر برجام شکسته شود و در این راه ترامپ مجری توطئه‌های رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه شد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: برجام تنها اقدام دولت برای احقاق حقوق مردم نبود بلکه بهره‌برداری از منابع مشترک از دیگر اقدامات دولت در این راستا بود و توانستیم در منطقه پارس جنوبی و میدان مشترک با قطر همتراز و حتی کمی جلوتر، از این میدان مشترک بهره‌برداری کنیم.
درباره این اظهارات رئیس‌جمهور باید گفت مردم، هزینه‌های برجام را پذیرفتند تا طبق وعده، تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی برداشته شود؛ اما چون توافق هیچ چفت ‌و بستی نداشت، تحریم‌ها شدیدتر از گذشته برگشت و حتی دولت جدید آمریکا که رئیس آن در قامت معاون اول باراک اوباما در انعقاد این توافق نقش داشت نیز حاضر به اجرای تعهدات آن و رفع تحریم‌ها نیست. حالا همین طیف در مقابل انتقادات می‌گویند «نشانه قوت برجام این است که دنیا برای شکستن کمر آن توطئه کرد»(!) این‌گونه دستاوردسازی‌های پوچ و واهی برای توافق خسارت‌باری که ثمرات با دلار 25 هزار تومانی و تورم افسارگسیخته در اقتصاد کشور و معیشت مردم مشهود است، جز نمک پاشیدن بر زخم مردم نیست.
روحانی با اشاره به تفاوت‌های میادین مشترک گاز و نفت با میادین اختصاصی در داخل خاک کشور تاکید کرد: در میادین مشترک با بهره‌برداری همسایگان در هر ساعت بخشی از منافع ملی از دست می‌رود.
رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت برای بهره‌برداری از میدان مشترک ایران و عراق در غرب کارون و 5 برابر شدن بهره‌برداری از این میدان در دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های این دولت حقوق از دست رفته مردم در این میادین احقاق شد.
روحانی همچنین اقدامات و پیگیری‌های دولت در دادگاه‌های خارجی برای بازگرداندن هزاران شی و آثار فرهنگی کشورمان را یکی دیگر از مصادیق اقدامات دولت برای احقاق حقوق ملت ایران برشمرد.
افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت
توسط رئیس‌جمهور
روز گذشته همچنین 5 طرح ملی پتروشیمی وزارت نفت در استان‌های ایلام، همدان و آذربایجان غربی با سرمایه‌گذاری ۹۱۶ میلیون یورو معادل ارزش ریالی ۲۸ هزار میلیارد تومان با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
طرح‌های الفین و گوگردزدایی در مجتمع پتروشیمی ایلام، پتروشیمی هگمتانه در همدان و طرح‌های سولفات پتاسیم و اسید کلریدریک در پتروشیمی ۵ طرح پتروشیمی است که با دستور رئیس‌جمهور در استان‌های ایلام، همدان و آذربایجان غربی به‌صورت رسمی افتتاح و بهره‌برداری از آنها آغاز شد.