kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

خانواده قربانیان تیراندازی در پایگاه فلوریدا از رژیم سعودی غرامت می‌خواهند

خانواده‌های سه نظامی آمریکایی که در تیراندازی سال ۲۰۱۹ در پایگاه نیروی دریایی ایالت «فلوریدا» کشته و زخمی شده‌اند، با تنظیم شکایتی علیه رژیم سعودی، به دنبال دریافت غرامت از عربستان هستند.


ششم دسامبر ۲۰۱۹(جمعه 15 آذر 1398) «احمد محمد الشمرانی» نظامی ۲۱ ساله سعودی، که در حال گذراندن دورۀ آموزشی در یک پایگاه دریایی آمریکایی در شهر «پنساکولا» ایالت فلوریدا بود، به سمت نظامیان آمریکایی اقدام به تیراندازی
کرده بود.
در این تیر‌اندازی، سه نفر کشته و هشت تن دیگر زخمی شده‌اند. این افسر سعودی در همین حادثه با تیراندازی پلیس کشته شد.
در  آن زمان، تشکیلات القاعده در شبه جزیره عربستان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود. پس از این حمله، آمریکا ۲۱ نظامی سعودی در حال آموزش را‌، پس از انجام تحقیقات و آگاهی از این مسئله که آنها در شبکه‌های اجتماعی، محتواهای توهین‌آمیز یا تروریستی یا ضدآمریکایی منتشر می‌کنند، اخراج کرد.
حالا وکلای خانواده‌های نظامیان  آمریکایی کشته شده با تنظیم شکایتی، رژیم آل‌سعود را به تسهیل و کمک به انجام این اقدام متهم کرده‌اند. روزنامه
« واشنگتن پست» نوشته است که خانواده‌های سه نظامی آمریکایی، که در این تیراندازی کشته و زخمی شده‌اند، مدعی هستند که الشمرانی برای انجام این حمله، همدستانی داشته است.
اشاره خانواده‌های نظامیان آمریکایی، به سایر اعضای نیروی هوایی عربستان سعودی است که در زمان وقوع این تیراندازی، در پایگاه دریایی پنساکولا حضور داشته‌اند.
در این شکایت آمده است: الشمرانی حداقل دو بار به همدستانش درباره طرح و برنامه این حمله اطلاع‌رسانی کرده است. خانواده‌های نظامیان آمریکایی همچنین، مقامات عربستان را متهم کرده‌اند که از دیدگاه‌های تند و افراطی الشمرانی و اظهارات ضدآمریکایی وی که در فضای مجازی منتشر شده است، اطلاع داشته‌اند.خانواده‌های نظامیان آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند که دولت دونالد ترامپ و دولت سعودی به وعده‌های خود برای حمایت از خانواده‌های قربانیان این حمله عمل نکرده‌اند.به گزارش ایسنا، در بیانیه وکلای مدافع قربانیان آمده است که الشمرانی پس از پیوستن به ارتش در سال ۲۰۱۵ به صورت منظم ایدئولوژی تندروی را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کرد.
شهروندان سعودی، اعضای دولت این کشور و اشخاصی در نیروهای هوایی هم این صفحه توئیتری را دنبال می‌کرده‌اند و پیام‌های افراطی را که این سرباز منتشر می‌کرده است، می‌خواندند و نظر می‌دادند. وکلا در بیانیه خود اعلام کردند، الشمرانی با وجود این پیام‌ها، از بین صدها دانشجوی نظامی برای اخذ بورس تحصیلی در آمریکا انتخاب شد و انتخاب وی به وزارت دفاع عربستان هم ابلاغ شده بود.