kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
سردار کوهستانی در تشریح دستاوردهای جدید گفت

تجهیز ‌تانک‌های سپاه به سامانه دید در شب با برد ۴ کیلومتر





مسئول سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه می‌گوید در رزمایش پیامبر اعظم16 برای اولین مرتبه در کشور  سامانه دید در شب ‌تانک و نفربر با برد 4 کیلومتر عملیاتی شد.
سردار علی کوهستانی مسئول سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره دستاوردهای این سازمان که در رزمایش پیامبر اعظم16 به‌کارگیری شد، گفت: در این رزمایش برای اولین مرتبه در کشور  سامانه دید در شب‌ تانک و نفربر با برد 4 کیلومتر عملیاتی شد.
وی با موفق ارزیابی کردن تست این سامانه گفت: سامانه دید و کنترل آتش شبانه که توسط سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزسا طراحی و تولید شده است از جمله نیازمندی‌های یگان‌های زرهی نیرو برای عملیات در شب بود که با تلاش متخصصان این سازمان این نیاز مرتفع شد. تا پیش از این ادوات زرهی به سامانه‌هایی با برد 400 متر مجهز بودند که با تجهیز به سامانه جدید این برد به 10 برابر افزایش یافته است.
سردار کوهستانی ادامه داد: این سامانه قابل استفاده برای توپچی، راننده و فرمانده‌تانک است و همچنین قابلیت ارسال تصاویر سایت توپچی و فرمانده‌تانک به مرکز فرماندهی و کنترل را دارد.
وی عملیاتی شدن تیربار بهینه‌شده ثُعبان را از دیگر دستاوردهای این سازمان در رزمایش پیامبر اعظم16 عنوان و تأکید کرد: این سلاح جدید در جریان رزمایش در اختیار تیم‌های عملیاتی نیروی ویژه قرار داده شد که بر اساس ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده از کارایی مناسبی در نقش یک تیربار هجومی برخوردار است و به‌زودی به‌عنوان تیربار هجومی سازمانی در اختیار یگان‌های نیروی زمینی قرار می‌گیرد.
مسئول سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: تجهیز پرنده‌های مولتی‌روتور به بمب‌های سبک از دیگر دستاوردهای این سازمان در رزمایش اخیر بود. این بمب‌ها که در حدود 3 کیلوگرم وزن دارند به‌سفارش نیروی زمینی و برای استفاده در مأموریت‌های خاص و در مناطق صعب‌العبور و به‌منظور هدف قرار دادن نفرات و سنگرهای انفرادی طراحی شده‌اند. نسل بعدی این بمب‌ها وزنی در حدود 5 کیلوگرم خواهد داشت که قدرت تخریب و نفوذ آن نسبت به نسل قبلی افزایش خواهد یافت.
سردار کوهستانی با بیان اینکه در جریان این رزمایش همچنین دو محصول دیگر جهاد خودکفایی عملیاتی شدند گفت: رونمایی از یک مین کنارجاده‌ای جدید با قدرت تخریب بالا و همچنین عملیاتی شدن مین معبربازکن «واصل» از دیگر دستاوردهای نیروی زمینی در رزمایش پیامبر اعظم16 بود. سامانه معبربازکن واصل در حقیقت یک مین پرتابه‌ای است که به‌شکل دو خرج پرتابی از روی لانچر به‌سمت معابر آلوده به تله‌های انفجاری و میادین مین شلیک می‌شود و با انفجار خود قادر به پاک‌سازی محیط‌های آلوده است. البته ساخت این سامانه به چند سال قبل بازمی‌گردد که در این رزمایش با موفقیت مورد تست و ارزیابی قرار گرفت.
وی در پایان گفت: در این رزمایش برای نخستین مرتبه از پهپادهای هدف ساخت سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی به‌منظور تست سامانه‌های پدافندی استفاده شد.