kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
اتحاد سیاسی عراق حفظ شد

مالکی به نفع العبادی کنار رفت تیر فتنه‌گران به سنگ خورد

اقدام بجا و سنجیده «نوری مالکی» به کناره‌گیری از قدرت و حمایتش از «حیدر العبادی» به عنوان نخست وزیر جدید، توطئه دشمنان عراق ر ا برای سوءاستفاده از شرایط موجود و دامن زدن به ناآرامی‌های داخلی نقش بر آب کرد.


به گزارش خبرگزاری‌ها، مالکی پنجشنبه با تصمیم به کناره‌گیری از نامزدی نخست‌وزیری عراق، همه دشمنان غربی، منطقه‌ای و داخلی خود و مردم عراق را غافلگیر کرد؛ دولت‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و عربستان طی روزهای اخیر علیه مالکی مواضع تندی اتخاذ می‌کردند و همه مشکلات موجود این کشور را متوجه او می‌دانستند.
اما این کشورها هیچگاه فکر نمی‌کردند که مالکی با کناره‌گیری یکباره از نامزدی نخست‌وزیری، همه نقشه‌های آنها را نقش بر آب کند.
تصور غربی‌ها این بود که مالکی نه تنها از خواسته خود کوتاه نمی‌آید، بلکه پای نیروهای نظامی و امنیتی را نیز به عرصه سیاسی باز می‌کند و از آنها به نفع خود بهره می‌گیرد.
طبق فرمولی که آمریکا و عربستان در سر داشتند، بروز تفرقه و شکاف سیاسی در بغداد، دست شبه‌نظامیان داعش را برای پیشروی در مناطق مختلف باز می‌گذارد.
علاوه بر این، دودستگی سیاسی می‌توانست تشکیل دولت را به عقب بیندازد. لذا، آمریکایی‌ها روی ناامنی دامنه‌دار در عراق که حتی بر ایران هم تاثیر بگذارد حساب باز کرده بودند. به همین خاطر همه دشمنان یکصدا انگشت اتهام را به سمت مالکی گرفته و اعلام می‌کردند که او مسبب اصلی اوضاع ناآرام جاری است و از این پس نیز نباید باشد.اما اکنون که مالکی یکباره کناره‌گیری خود را اعلام کرد و باعث شد که تیر آمریکایی‌ها به سنگ بخورد، باید دید که مخالفان داخلی و خارجی مردم عراق چه چیزهای تازه‌ای را در آستین خود دارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مالکی پنجشنبه گذشته طی یک نطق تلویزیونی که در حضور نخست‌وزیر جدید ایراد شد، اظهار داشت: به خاطر منافع عالی کشور به نفع برادرم «حیدرالعبادی» از نامزدی نخست‌وزیری کنار خواهم کشید.
مالکی افزود: به خاطر اینکه عراق وارد بحران دیگری نشود و خون بیشتری ریخته نشود، از نامزدی دست می‌کشم و با نخست‌وزیر جدید همکاری کامل خواهم کرد.
مالکی ادامه داد: من شخصا مورد حملات و انتقادات ظالمانه‌ای قرار گرفتم و متهم شدم که قصد دارم قدرت را انحصارا در دست بگیرم، اما هر چه کردم برای دفاع از وطن و حق مردم عراق بوده است.
به گزارش ایسنا، العبادی نیز طی بیانیه‌ای، اعلام کرد کشورش در تعامل با جامعه بین‌الملل استراتژی جدیدی را دنبال می‌کند. در همین حال، منابع نزدیک به العبادی اعلام کردند که وی قصد دارد، شمار وزارتخانه‌ها را کاهش دهد. علت این تصمیم نیز تسریع در تشکیل دولت و کاهش بودجه در بخش‌های وزارتی و در مقابل، افزایش بودجه در حوزه عملیات علیه تروریسم عنوان شده است.
العبادی نیز همچون مالکی از رهبران حزب‌الدعوه الاسلامیه است. او مقطع کارشناسی در رشته مهندسی را در بغداد گذراند و سپس مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را در ایالات متحده پشت سر گذاشت.
همزمان با این تحولات، «عبدالمهدی الکربلایی» نماینده آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» در کربلا طی خطبه‌های نمازجمعه خواستار همکاری گروه‌های سیاسی عراق با دولت العبادی شد.
در عرصه بین‌الملل نیز تصمیم مالکی به کناره‌گیری از قدرت با واکنش مثبت ایالات متحده، کشورهای اروپایی و دبیرکل سازمان ملل مواجه شد.
ادامه درگیری‌ها
همزمان با تحولات سیاسی در بغداد، شمال و غرب عراق همچنان شاهد حملات نیروهای داوطلب و ارتش علیه تروریست‌های داعش است. در این حملات جداگانه، جمعا بیش از 100 تروریست به دست نیروهای ارتش و عشایر وفادار به دولت بغداد کشته شدند و تعدادی خودروی آنها منهدم شد.
هلاکت فرمانده سعودی
به گفته منابع امنیتی، نیروهای دولتی عراق توانستند «ابوالبشیر» تروریست سعودی و از رهبران داعش را در شمال منطقه «العظیم» به هلاکت برسانند. ابوالبشیر از طرف داعش به عنوان فرماندار مناطق شمالی استان «دیاله» عراق انتخاب شده بود.