kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
شورش در ده‌ها شهر آمریکا

نیوزویک: فرگوسن به منطقه جنگی تبدیل شده است

با گسترش اعتراض‌ها علیه پلیس نژادپرست آمریکا و حضور گسترده نیروهای ضدشورش یک هفته‌نامه آمریکایی نوشت، شهر فرگوسن به «منطقه جنگی» تبدیل شده است.


به گزارش خبرگزاری‌ها، به نقل از هفته‌نامه «نیوزویک» اعتراض‌ها علیه پلیس نژادپرست آمریکا در شهر «فرگوسن» ایالت میسوری ضمن گسترش به سایر شهرهای این کشور، شدیدتر نیز شده است طوری که برخی مناطق به‌ویژه «فرگوسن» را تبدیل به یک منطقه جنگی کرده است. اوباما نیز با مشاهده اوضاع نسبت به تشدید ناآرامی‌ها ابراز نگرانی کرده است.
برخی گزارش‌ها حاکی است، معترضان در مواجهه با پلیس تا دندان مسلح، با آنها درگیر شده و به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن ‌پست» اما با انتشار گزارشی پرده از کمک نظامی 500 میلیون دلاری پنتاگون به پلیس این کشور برای سرکوب معترضان برداشت.
این کمک‌ها که به شکل تجهیزات جنگی است، همزمان با ناآرامی‌های شهر «فرگوسن» صورت می‌گیرد که از 18 مرداد ماه و به دنبال قتل یک نوجوان 18 ساله و سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس شهر آغاز شده است.
این نوجوان که «مایکل براون» نام دارد پس از انتقال به خودروی پلیس به ضرب چندین گلوله از  پای درآمده است. معترضان می‌گویند «براون» قربانی حس نژادپرستانه پلیس آمریکا شده است. رئیس پلیس فرگوسن نیز اعلام کرده این نوجوان به دست پلیس کشته شده اما قصد ندارد نام پلیس قاتل را منتشر کند.
همزمان خبر می‌رسد، با انتشار گزارش‌هایی مربوط به سرکوب معترضان، ده‌ها شهر دیگر آمریکا از جمله سیاتل، لس‌آنجلس، بوستون، دیترویت، نیویورک و واشنگتن نیز ناآرام شده است. تا پیش از این اکثر معترضان را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دادند اما شمار زیادی از سفیدپوستان نیز به معترضان پیوسته‌اند. در برخی شهرها پلیس خودروهای زرهی مستقر کرده است!
دادستان کل آمریکا اما در واکنش به خبر استفاده پلیس آمریکا از تجهیزات جنگی پنتاگون، نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس، اریک هولدر دادستان کل آمریکا درباره استفاده پلیس این کشور از تجهیزات نظامی در شهر فرگوسن علیه مردم ابراز نگرانی کرده است.
ناآرامی‌ها در شهر فرگوسن در میسوری آمریکا وارد روز هشتم شده و نیروهای پلیس مجبور شدند برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کنند.
استفاده از سلاح‌های جنگی و خشونت از سوی پلیس فرگوسن در حالی صورت می‌گیرد که پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) گفته بر تمام عملیات‌های پلیس این شهر مستقیما نظارت دارد. برخی گزارش‌ها حاکی است، ممکن است رئیس پلیس شهر از سوی فرمانداری میسوری برکنار شود تا بدین ترتیب شاید بتوان مردم را کمی آرام کرد.
پلیس آمریکا همچنین اوضاع را برای فعالیت خبرنگاران سخت کرده است. گزارش شده دو خبرنگار واشنگتن‌پست و هافینگتون‌پست حین تهیه گزارش دستگیر شده‌اند.
واکنش روسیه
روسیه اما در واکنش به قتل نوجوان 18 ساله آمریکایی به ضرب 8 گلوله و در ادامه سرکوب معترضان به این جنایت از سوی پلیس آمریکا اعلام کرد، سیاه‌پوستان آمریکایی در معرض نقض شدید حقوق بشر قرار دارند.
رئیس کمیسیون امور بین‌الملل دومای روسیه اعلام کرد، به‌کارگیری زور و استفاده از سلاح‌های جنگی و گلوله‌های پلاستیکی برای سرکوب معترضان در شهرهای آمریکا نشانه «دیکتاتوری» حاکم بر این کشور مدعی دموکراسی است. آخرین خبرها حاکی است، پلیس فرگوسن با استفاده از روش‌های خشونت‌آمیز توانسته، کنترل شهر «آشوب‌زده» فرگوسن را به دست بگیرد اما اعتراض ها در سایر شهرهای آمریکا ادامه دارد. معترضان خواستار افشای نام پلیس قاتل و مجازات وی هستند. برخی گزارش‌ها حاکی است نام این پلیس منتشر شده است.